Ga je boodschappen doen of niet. De app van de supermarkt weet dat door je gedrag op straat. Stap je voor de wekelijkse grote boodschappen binnen of voor een enkele tussentijdse aankoop. Ook dat weet de supermarkt, op basis van je route. Aan de hand van bewegingen en gelaatsuitdrukkingen herkent software je emotionele toestand.

De slimme supermarkt springt daar allemaal op in.

Dat toekomstbeeld schetst het nieuwe rapport ‘The Store of the Future, schrijft RetailDetail.

Het rapport komt van het Coca-Coca Retailing Research Council (CCRRC). Een door het bekende frisdrankmerk gesponsorde onderzoeksinstelling die studies uitvoert in opdracht van haar leden-retailers. Het rapport gaat gedetailleerd in op aspecten als logistiek, automatisering, robotisering, winkeldesign, marketing en HR.

Winkels-met-een-dak-en-een-deur blijven een cruciale rol spelen, maar worden intelligent. Slimme technologie en artificiële intelligentie zorgen voor échte gepersonaliseerde winkelervaringen. De supermarkt moet de digitale wereld omarmen en zich toeleggen op het verzamelen en analyseren van data.

De hedendaagse winkelindeling voor efficiënte routine-aankopen kan in de toekomst een valkuil zijn. Volgens de studie is het grootste risico voor een winkelomgeving in de 21e eeuw voorspelbaarheid en saai zijn. Flexibel zijn om in te kunnen spelen op snel wijzigende verwachtingen van consumenten, is het devies.

RetailDetail - Waarom de supermarkt van de toekomst een datacenter wordt
  • Deel
Druk af