Volgens Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic, zou zijn bedrijf in plaatsen waar het langer dan een jaar actief is, een marktaandeel van 80% hebben. Die bewering ging GfK na voor vakblad Distrifood. Het onderzoeksbureau nam de 29 marktgebieden onder de loep waar Picnic in het eerste kwartaal van 2018 actief was.

Van oudsher is Albert Heijn marktleider op het gebied van online winkelen. De supermarktketen investeerde al vroeg in online bestellen en heeft een bijna landelijk dekkend netwerk voor de bezorging. In de 29 door GfK onderzochte gebieden was dat begin 2018 ook nog het geval. Van iedere €100 die er door klanten online werd besteed, kwam in het eerste kwartaal van 2018 €44,20 bij Albert Heijn terecht, €33 bij Picnic en €22,90 bij alle overige supermarkten met online diensten.

Door het jaar heen werd de opmars van Picnic zichtbaar en kalfde het marktaandeel van Albert Heijn af. In een jaar tijd raakte Albert Heijn 30% van zijn marktaandeel kwijt aan Picnic, de overige webspelers 27,5%. Aan het eind van het eerste kwartaal 2019 ging van iedere €100 aan online boodschappen €52,70 naar Picnic en nog maar €30,70 naar AH plus €16,60 naar de overige supermarkten. Geen 80% dus, maar een voor een nieuwkomer alleszins bewonderingswaardige 52,7%.

Online boodschappenmarkt groeit hard
Dit betekent overigens niet dat Picnic de online omzet wegsnoept bij de concurrenten, haast zich GfK-onderzoeker Joop Holla te benadrukken. "De hele markt voor online groeit hard. Landelijk is het 4,5 procent, maar in de 29 onderzochte marktgebieden was het begin 2018 al 6 procent en nu al 8 procent. De hele taart is groter geworden."

Uit het onderzoek komt nog een opvallende indicator voor de forse groei van Picnic naar boven. In het eerste kwartaal van 2018 woonde 83% van alle Picnic-klanten in de 29 onderzochte marktgebieden. Een jaar later is dat teruggelopen naar 53%. Geen achteruitgang, maar 'verdunning' doordat Picnic inmiddels in en rond 70 Nederlandse plaatsen 275.000 klanten telt.

Waarin schuilt het geheim van de disruptieve nieuwkomer? Gratis bezorging, een gebruiksvriendelijke app, elektrische, dus schone, bestelautootjes, een vaste 'dienstregeling' van bezorgmomenten, 7 dagen per week en een relatief laag minimumbedrag van €25. En uiteraard: een hele uitgekiende marketingcampagne, waarbij zelfs op de wachtlijst staan al leuk is.
Dit artikel afdrukken