Na Albert Heijn, Jumbo en Aldi stapten vorige maand nog eens veertien supermarktformules over op melk die beter voor dier of milieu is dan melk van stal- of alleen-maar-weidegangkoeien. Alleen Lidl blijft nog achter met de weidekoeien en verder geen 'plusje'. Lidl laat net dat beetje meer voor de feel-good consument nog even lopen. Economisch gezien, mag de Nederlandse melkveehouder hopen dat dat nog een tijdje zo blijft.
Boni, MCD, Coop, Deen, Dirk, DekaMarkt, Hoogvliet, Jan Linders, Nettorama, Poiesz, Sligro, Spar, PLUS en Vomar - in totaal goed voor 1.750 winkels - kopen hun basisassortiment centraal in via inkoopcombinatie Superunie. Dat doen ze ook met melk. De 14 formules hebben besloten collectief over te stappen op het nieuwe algemene keurmerk On the Way to Planet Proof. Dat is weer net een beetje beter dan alleen-maar-weidemelk omdat het ook een beetje-beter-is-voor-de-planeet. Jumbo en Lidls discountconcurrent Aldi gingen daar al eerder toe over.
Van planeet- naar aaibare melk
Recent maakte Jumbo bovendien bekend dat het een nóg iets diervriendelijker type melk ontwikkelde in samenwerking met de Dierenbescherming. Vanaf de erven van nu nog een handvol boeren betrekt de gele super één ster melk. Daar is Jumbo de eerste mee in het land.
De marketeers van Planet Proof hadden het dan ook maar beter meteen goed kunnen doen: zonder een goed dierenleven, is een goede planeet bijzaak als de klant van Jumbo voor het schap staat en kiest tussen pak X, Y en Z. Nu zullen ze straks toch een beetje op moeten schakelen.
Albert Heijn, nog altijd de marktleider, koos als eerste voor 'betere melk'. Al eind 2017 koos de blauwe super uit Zaandam voor een geheel eigen concept in samenwerking met de private zuivelverwerker Aware. Albert Heijn besloot alles in één keer om te zetten en met 'eigen' boeren te gaan werken. Daarnaast koos Albert Heijn voor melk van individuele koeien, onder meer onder de naam Mijn melk.
Jumbo speelt het spel net een beetje anders. De Veghelse super kiest in plaats van eigen meer-dan-weidemelk voor planeetmelk, net als de 14 supers van SuperUnie. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf één ster melk met de Dierenbescherming en een handvol melkveehouders. Die melk laat Jumbo verwerken door de private zuivelaar Veco Zuivel. Dat is zowel verstandig als slim, want zo blijft het te overzien. Toch schrijft iedereen - ook ik nu - over die melk en zeggen we en masse dat de beste nieuwe en betere melk op dit moment te vinden is bij Jumbo.
Melk met twee of drie sterren bestaat (nog) niet, maar komt er straks natuurlijk ook aan.
12.000 FrieslandCampina-boeren
De genoemde veertien supermarktformules plus Jumbo en Aldi betrekken hun melk van Friesland-Campina, de reus onder de Nederlandse zuivelverwerkers en eigendom van 12.000 Nederlandse melkveehouders. Ze exporteren zo'n 80% van hun melk.
Melk zal nog verschillender moeten worden. Binnen afzienbare tijd zal melk weer beter dan alleen een-beetje-planeet-bestendig moeten worden, om de concurrentie aan te kunnen waar de sterrenmelk en allerlei kleine 'betere en lokalere' melksoorten mee komen. Lees maar mee: in Amsterdam gaan ze melk uit de achtertuin drinken, van boeren aan de Amstel. Het is nog maar een klein initiatief, maar bedenk wat er gebeurt als steden aan eigen melk beginnen om boeren uit hun buurt een kans te geven omdat ze het op de wereldmarkt niet makkelijk volhouden. In de Nederlandse steden verdwijnt een aardige plas melk. En reken maar dat dat gaat gebeuren, want boeren klagen en dit soort oplossingen ligt natuurlijk voor de hand.
Nu (keur)merken echt beginnen te werken
Waar ik heen wil? Reken het maar uit. Nederlandse consumenten drinken en eten nog altijd veel zuivel, maar ons land produceert vijf keer zoveel als het consumeert. Je kunt het dus raden: straks maakt 80% van de Nederlandse koeien melk voor klanten in het buitenland en heeft nog maar 20% van de koeien het beter volgens allerlei verschillende normen die Nederlandse consumenten leuk vinden en waar ze nog iets extra's voor willen betalen ook.
In de wei gaat dat schuren van jewelste met die achterblijvende 80%. Zelfs weidegang is al niet meer goed genoeg voor de consument die er op zondag wel eens langs fietst. Al die betere melk gaat gelazer geven in de media. Ook die 80% voor het buitenland producerende boeren zullen op de een of andere manier tegen hogere kosten moeten gaan produceren, maar gaan die kosten niet terug kunnen verdienen.
Hoe moeten die 80%-boeren verder, nu ze door beginnen te krijgen hoe het werkt met al die merken, keurmerken en supers die hun best doen om de wensen van de consument bij te houden en klanten naar hun winkels te lokken? Als ze niets doen, worden ze tweederangsboeren. Gelukkig blijft Lidl hen nog een beetje trouw. Laat dat hen voorlopig nog maar even opbeuren.
Dit artikel afdrukken
Van planeet- naar aaibare melk
Recent maakte Jumbo bovendien bekend dat het een nóg iets diervriendelijker type melk ontwikkelde in samenwerking met de Dierenbescherming. Vanaf de erven van nu nog een handvol boeren betrekt de gele super één ster melk. Daar is Jumbo de eerste mee in het land.
Ze hebben het geluk dat Jumbo, Aldi en SuperUnie nu nog allemaal dezelfde andere melk willenConsumenten die aaibare melk willen, kunnen bij Jumbo terecht en verder nog bij niemand. Jumbo kijkt of het klanten trekt. Zo ja, dan schaalt het bedrijf het aantal boeren op. En als het straks lekker begint te lopen, dan komen straks ook andere supermarktformules met zulke welzijnsmelk. Het is logisch om te verwachten dat die zal aanslaan omdat consumenten emotioneel meer met dierenwelzijn dan met de planeet hebben. Voor de planeet, heeft de gemiddelde consument inmiddels geleerd, kun je dieren maar beter helemaal laten staan en amandel-, soja- en havermelk gaan drinken.
De marketeers van Planet Proof hadden het dan ook maar beter meteen goed kunnen doen: zonder een goed dierenleven, is een goede planeet bijzaak als de klant van Jumbo voor het schap staat en kiest tussen pak X, Y en Z. Nu zullen ze straks toch een beetje op moeten schakelen.
Albert Heijn, nog altijd de marktleider, koos als eerste voor 'betere melk'. Al eind 2017 koos de blauwe super uit Zaandam voor een geheel eigen concept in samenwerking met de private zuivelverwerker Aware. Albert Heijn besloot alles in één keer om te zetten en met 'eigen' boeren te gaan werken. Daarnaast koos Albert Heijn voor melk van individuele koeien, onder meer onder de naam Mijn melk.
Jumbo speelt het spel net een beetje anders. De Veghelse super kiest in plaats van eigen meer-dan-weidemelk voor planeetmelk, net als de 14 supers van SuperUnie. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf één ster melk met de Dierenbescherming en een handvol melkveehouders. Die melk laat Jumbo verwerken door de private zuivelaar Veco Zuivel. Dat is zowel verstandig als slim, want zo blijft het te overzien. Toch schrijft iedereen - ook ik nu - over die melk en zeggen we en masse dat de beste nieuwe en betere melk op dit moment te vinden is bij Jumbo.
Melk met twee of drie sterren bestaat (nog) niet, maar komt er straks natuurlijk ook aan.
12.000 FrieslandCampina-boeren
De genoemde veertien supermarktformules plus Jumbo en Aldi betrekken hun melk van Friesland-Campina, de reus onder de Nederlandse zuivelverwerkers en eigendom van 12.000 Nederlandse melkveehouders. Ze exporteren zo'n 80% van hun melk.
Waar ik heen wil? Reken het maar uit. Nederlandse consumenten drinken en eten nog altijd veel zuivel, maar ons land produceert vijf keer zoveel als het consumeert. Je kunt het dus raden: straks maken 80% van de Nederlandse koeien melk voor klanten in het buitenland en hebben nog maar 20% van de koeien het beter. Dat gaat gelazer geven in de mediaSpeciaal voor de Nederlandse markt moeten ze nu andere melk maken. Ze hebben het geluk dat Jumbo, Aldi en SuperUnie nu nog allemaal dezelfde 'andere' melk willen. Maar de wetten van de marketing tekenen zich al af: straks moet die melk toch weer anders.
Melk zal nog verschillender moeten worden. Binnen afzienbare tijd zal melk weer beter dan alleen een-beetje-planeet-bestendig moeten worden, om de concurrentie aan te kunnen waar de sterrenmelk en allerlei kleine 'betere en lokalere' melksoorten mee komen. Lees maar mee: in Amsterdam gaan ze melk uit de achtertuin drinken, van boeren aan de Amstel. Het is nog maar een klein initiatief, maar bedenk wat er gebeurt als steden aan eigen melk beginnen om boeren uit hun buurt een kans te geven omdat ze het op de wereldmarkt niet makkelijk volhouden. In de Nederlandse steden verdwijnt een aardige plas melk. En reken maar dat dat gaat gebeuren, want boeren klagen en dit soort oplossingen ligt natuurlijk voor de hand.
Nu (keur)merken echt beginnen te werken
Waar ik heen wil? Reken het maar uit. Nederlandse consumenten drinken en eten nog altijd veel zuivel, maar ons land produceert vijf keer zoveel als het consumeert. Je kunt het dus raden: straks maakt 80% van de Nederlandse koeien melk voor klanten in het buitenland en heeft nog maar 20% van de koeien het beter volgens allerlei verschillende normen die Nederlandse consumenten leuk vinden en waar ze nog iets extra's voor willen betalen ook.
In de wei gaat dat schuren van jewelste met die achterblijvende 80%. Zelfs weidegang is al niet meer goed genoeg voor de consument die er op zondag wel eens langs fietst. Al die betere melk gaat gelazer geven in de media. Ook die 80% voor het buitenland producerende boeren zullen op de een of andere manier tegen hogere kosten moeten gaan produceren, maar gaan die kosten niet terug kunnen verdienen.
Hoe moeten die 80%-boeren verder, nu ze door beginnen te krijgen hoe het werkt met al die merken, keurmerken en supers die hun best doen om de wensen van de consument bij te houden en klanten naar hun winkels te lokken? Als ze niets doen, worden ze tweederangsboeren. Gelukkig blijft Lidl hen nog een beetje trouw. Laat dat hen voorlopig nog maar even opbeuren.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
In het artikel wordt gesteld dat er geen melk met 2 of 3 sterren beschikbaar is. Maar dan wordt voor de zoveelste keer vergeten dat biologisch gecertificeerde melk 3 sterren voert. Dit soort ontkenning/vergeetachtigheid geeft mij een beeld van degenen die deze discussie voeren. Over het creëren van onduidelijkheden gesproken...
@Jurrien, dat staat er niet. Het wordt alleen niet genoemd dat er bestaat.
Bio is misschien 5% van de zuivelconsumptie? Met een internationaal erkend keurmerk is dat ook nog eens een heel andere kwestie dan al die Nederlandse initiatieven die in het buitenland geen waarde hebben, terwijl NL productieland voor de export is. Daar gaat het artikel over.
Niet dat er ook biologische melk is en dat bio automatisch drie sterren BLK heeft. Dat weten de Foodloglezers voor het grootste gedeelte zelf wel.
Wat dan eigenlijk een discussie moet zijn is of het erg is (voor wie) day NL geen export land meer wordt. Een aantal boeren (groot aantal) moet dan ander werk zoeken, want zoals gesteld is 80% van de productie niet voor de NL consument.
Ik kreeg nog een scherpe kritiek per mail: weet je wel wat Lidl allemaal doet in Duitsland?
Jazeker: VLOG (gentech vrij voer), eisen aan de weide en Tierschutz.
Brand vooral verder los, want dat biedt - denk ik - enorme perspectieven voor een deel van die ‘80%’.
De drie sterren van biologisch zijn ‘alleen maar’ biologisch, niet bijzonder voor het dier. Drie sterren concepten voor het dier behalen onderscheid op de aaibaarheidsfactor.
Maar Jurrien, je hebt gelijk. Er is biologisch en het kreeg de drie sterren er gratis bij. Maar echte drie sterren (zoals bij de kippen inmiddels bestaan) zijn er nog steeds niet.
En wie levert de Vlog-kaas aan Lidl in Duitsland? Precies FrieslandCampina en daarmee al een heel deel van de boeren die geen PP melk leveren.
De opmerking of het erg is dat er geen export meer zou moeten zijn vanuit Nederland daar krijg ik altijd wat jeuk van. Schijnbaar is het importeren van allerlei (luxe) goederen naar Nederland zoals bijvoorbeeld auto's en mobieltjes en wat niet meer prima maar export van producten waar we heel goed in zijn is not done. De hoogovens ook maar afschaffen dan? Of de complete petrochemische industrie op de Maasvlakte? Zo kan ik nog veel meer bedenken van bedrijven die veel exporteren.
Ook maar geen Franse kaas en wijn importeren of sperziebonen uit Egypte of Kenia of kiwi's vanuit Nieuw Zeeland?
Als 80% van de melkveehouders er mee zou stoppen en de daarbij behorende productie wat gaat er dan met het land gebeuren? Moet dat allemaal natuur worden of industrieterrein of huizenbouw? Akkerbouw voor de export lijkt me ook geen optie dan want dat kan dan ook niet natuurlijk. Sowieso is akkerbouw in veel van de grasgebieden geen optie. En dan hebben we het nog niet gehad over de gigantische hoeveelheid CO2 die er vrij komt als je van grasland akkerland gaat maken.
De leefbaarheid van het platteland zal er ook niet beter op worden als er geen economische activiteit meer is. Kijk maar eens in Frankrijk, Spanje of Italie waar de jeugd wegtrekt naar de steden omdat er geen perspectief is op het platteland.
In Amsterdam hebben we ook nog Moma van de koeien van Boy.