Aldi is de manier waarop consumentprogramma Kassa de goedkoopste supermarkt van Nederland bepaalt volkomen beu. Volgens Kassa is Aldi de duurste supermarkt. Onzin, vindt de Duitse discounter.
In een persbericht hekelt Aldi de methodiek van Kassa, die uitsluitend naar prijzen kijkt en de kwaliteit voor het gemak vergeet. "De consument wordt misleid door deze test. Kassa vergelijkt appels met peren. De gemiddelde consument krijgt een foutief beeld voorgeschoteld, namelijk dat hij voor de dagelijkse boodschappen in het algemeen goedkoper uit is bij de andere supermarkten dan bij ALDI," zegt Nienke van de Streek, directeur Verkoop en Formule van Aldi Nederland.
Om het beeld recht te zetten start Aldi een landelijke campagne, waar in één zin de essentie van de kritiek weergegeven is: "Scherpe prijs én kwaliteit, dat is pas kassa!"
Aldi voelt zich gesteund door diverse retailexperts, die de pure prijsvergelijking door Kassa op zijn minst 'onzorgvuldig' en zelfs 'sjoemelonderzoek' noemen. Net als Aldi, ving ook hun kritiek tot nu toe bot bij de programmamakers.
De discounter wil graag in gesprek met experts om tot een betere methodiek te komen om de consument inzicht te geven in de verhouding prijs en kwaliteit bij supermarktproducten. "Daarbij willen we uiteraard ook Kassa en de Consumentenbond betrekken. De Consumentenbond heeft namelijk soortgelijke testen uitgevoerd waartegen we ook bezwaren van gelijke aard hebben”, aldus Van de Streek.
Naast de postercampagne en het openbare gesprek onderzoekt Aldi ook nog of er juridische stappen mogelijk zijn. Mocht dit alles niet baten, dan overweegt Aldi de medewerking aan het programma op te zeggen.
ALDI - SCHERPE PRIJS ÉN KWALITEIT: DAT IS PAS KASSA!
In een persbericht hekelt Aldi de methodiek van Kassa, die uitsluitend naar prijzen kijkt en de kwaliteit voor het gemak vergeet. "De consument wordt misleid door deze test. Kassa vergelijkt appels met peren. De gemiddelde consument krijgt een foutief beeld voorgeschoteld, namelijk dat hij voor de dagelijkse boodschappen in het algemeen goedkoper uit is bij de andere supermarkten dan bij ALDI," zegt Nienke van de Streek, directeur Verkoop en Formule van Aldi Nederland.
Om het beeld recht te zetten start Aldi een landelijke campagne, waar in één zin de essentie van de kritiek weergegeven is: "Scherpe prijs én kwaliteit, dat is pas kassa!"
Aldi voelt zich gesteund door diverse retailexperts, die de pure prijsvergelijking door Kassa op zijn minst 'onzorgvuldig' en zelfs 'sjoemelonderzoek' noemen. Net als Aldi, ving ook hun kritiek tot nu toe bot bij de programmamakers.
De discounter wil graag in gesprek met experts om tot een betere methodiek te komen om de consument inzicht te geven in de verhouding prijs en kwaliteit bij supermarktproducten. "Daarbij willen we uiteraard ook Kassa en de Consumentenbond betrekken. De Consumentenbond heeft namelijk soortgelijke testen uitgevoerd waartegen we ook bezwaren van gelijke aard hebben”, aldus Van de Streek.
Naast de postercampagne en het openbare gesprek onderzoekt Aldi ook nog of er juridische stappen mogelijk zijn. Mocht dit alles niet baten, dan overweegt Aldi de medewerking aan het programma op te zeggen.
Het kan verkeren. Vijf jaar geleden waren dit soort tests geen probleem voor Aldi. De hoofdletters waarin 'laagste prijs' werd geschreven konden niet veel groter. Nu draait het ineens allemaal om kwaliteit en nuance bij Aldi.
www.foodlog.nl/artikel/boer-stop-met-klagen/ Misschien leerzaam voor de aldi
Ik ben het van kassa ook beu idd, want dat Dirk zelf steeds zegt dat die de geodkoopste is kan best wezen, maar als ik van begin af aan bij de Dirk waar ik dan kwam steeds van alles moest terugbrengen omdat het bedorven was enz, dan wordt het toch een dure zaak. Ik vind idd dat er niet alleen naar prijs gekeken moet worden, maar ook naar kwaliteit en of de artikelen idd t/m de houdbaarheidsdatum ook werkelijk nog goed zijn. Smaak telt ook heel erg mee en daar valt over te twisten, want niet iedereen vind hetzelfde van hetzelfde merk lekker.
Wat mij betreft mogen ze er ook mee stoppen. Voor veel mensen geldt dat ze lang niet al deze supermarkten in de buurt hebben. Als ik naar AH of Aldi wil moet ik rekening houden met extra autokosten en die tel ik ook mee bij 'goedkoopste'.
Daarnaast hanteren diverse supermarkten per regio andere prijzen. Ik ben hier bij Jumbo meer kwijt dan iemand bij Jumbo in Utrecht of Amsterdam.
Mijn idee Sytske, er komen zoveel factoren bij kijken of een super uberhaupt wel goedkoper is voor de ene of de andere persoon, dat het gewoon gheen nut meer heeft. Ik vraag me zelfs af in welke plaats zij bij al die supers de spullen kopen, volgens mij moet dat toch 1 woonplaats zijn waar ze toevallig allemaal wel ergens zitten. Een Plus hier in het dorp is bijv ook weer een stukje duurder dan ergens in Rotterdam, misschien is de Aldi hier ook wel duurder dan in Rotterdam waar ik normaal kom, maar dta heb ik nooit vergeleken. En heb je dan bepaalde supers in je buurt waar je altijd komt, dan kan je weer kijken wie wat heeft in welke kwaliteit en smaak.
Prijsvergelijkingen en smaaktesten zijn alleen maar leuk voor het bedrijf die als beste uit de bus komt, maar blijven zeer persoonsgebonden.