Het resultaat van dit consumentenonderzoek heet de Sustainable Brand Index. Eveneens onveranderd ten opzichte van de eerste jaren staan op de tweede plaats energieleverancier Greenchoice en op de derde levensmiddelenproducent Zonnatura.

Het leuke van zo'n vergaarbak vol merken is dat je er ook allerlei sublijstjes uit kunt halen. Wat hebben bijvoorbeeld Tesla, ASN Bank, Van der Valk, de ANWB, La Place, IKEA en Menzis met elkaar gemeen? Ze zijn allemaal de nummer 1 in hun subcategorie.

Supermarkten
Op het lijstje van de meest duurzame supermarkten staat Albert Heijn, net als de afgelopen 2 jaar, bovenaan.

Natuurlijk is supermarktbaas Marit van Egmond van AH daar blij mee: "We zetten ons al jaren in voor mens, dier en milieu. Dat doen we samen met onze telers en boeren, leveranciers en overige partners. Gelukkig worden onze inspanningen opnieuw herkend," zegt ze in NieuweOogst.

Toch heeft de supermarkt het een beetje moeilijk. Albert Heijn zakte uit de overall top-10 naar de elfde positie, na 2 jaar op de negende plaats vertoefd te hebben. Volgend jaar beter, zegt Van Egmond: "Ook in 2019 pakken we met alle AH'ers met veel energie door op duurzame thema's als milieu, gezondheid, eerlijke producten, dierenwelzijn en lokale betrokkenheid. Zo bieden we alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen."

De overige supermarkten in de Sustainable Brand Index zijn Lidl (op 19), Jumbo (25), Plus (41), Coop (68), Dirk van den Broek (102), Aldi (110) en Spar (126). En waar staat de 100% biologische supermarkt Ekoplaza dan, vraagt u zich misschien af? In de lijst staan 167 merken, geselecteerd op basis van omzet en merkzichtbaarheid. Ekoplaza kwalificeert zich blijkbaar niet, hoewel het bedrijf een omzet (€150 miljoen) heeft waarin die van Tony's (€45 miljoen) ruim 3,5 keer rondgaat.

Minst duurzaam
Onderaan de lijst bungelen 3 vliegmaatschappijen, een meubelketen en een fastfoodketen. Respectievelijk Corendon (163), EasyJet (164), FEBO (165), Trendhopper (166) en Ryanair (167).
Dit artikel afdrukken