Korter douchen, de tuin sproeien met regenwater en vaker de spaarknop van het toilet gebruiken. Dat is de dringende boodschap van de voorlichtingscampagne ‘Zuinig op ons water’ van drinkwaterbedrijf Vitens die vandaag start. We zijn ons er in Nederland niet zo van bewust, maar ook in ons waterlandje moeten we de stijging van het drinkwatergebruik beperken.

Het waterverbruik stijgt door de klimaatverandering, de economische groei en de toename van het aantal huishoudens. In 2018 leverde Vitens 377 miljoen liter drinkwater aan 5,7 miljoen klanten. Maar liefst 31 miljoen liter meer dan in 2014. Tijdens de extreem droge augustusmaand van 2018 gebruikten we dagelijks 30% tot 40% meer drinkwater dan normaal. Douchen, de wc doorspoelen en de tuin besproeien kosten het meeste water.

Vitens wil "niet optreden als de waterpolitie die de consument op het matje roept," schrijft Trouw. Het doel van de campagne is om Nederlanders vooral bewust te maken van de gevolgen van het toenemende drinkwatergebruik.

Uit onderzoek van het drinkwaterbedrijf blijkt dat Nederlanders hun dagelijks waterverbruik schatten op 60 liter. In werkelijkheid verbruiken we het dubbele. Het is volgens directievoorzitter Jelle Hannema dan ook "van levensbelang" om de kraan eerder dicht te draaien.



Trouw - Vitens, Nederlands grootste drinkwaterbedrijf: Consument, doe de kraan eerder dicht
  • Deel
Druk af