Nu al kunnen DowDuPont en BASF de zogenoemde HMO-suikers nauwelijks aangesleept krijgen voor babymelkpoedermakers zoals Nestlé, schrijft Bloomberg.

HMO staat voor human milk oligosaccharide. Het is, na lactose en vet, de derde component van moedermelk. Sinds een paar jaar is het mogelijk deze suikers te maken in bioreactors. Dat wil zeggen, een bepaalde vorm van de HMO-suikers, die wel 130 verschillende samenstellingen kent. Sinds 2016 hebben verschillende babymelkproducenten al melkpoeders op de markt gebracht die zijn verrijkt met het extra ingrediënt 2’FL.

HMO is 'onverteerbaar', dat betekent dat de suikers in hun geheel de dikke darm bereiken. Daar voeden ze gunstige bacteriën. HMO draagt bij aan de ontwikkeling van het immuunsysteem van baby's, werkt ontstekingsremmend en bevordert de ontwikkeling van de hersenen.

De meningen onder wetenschappers over de gezondheidseffecten van HMO zijn verdeeld. "Ga er nooit van uit dat de toevoeging van een bestanddeel van moedermelk babymelkpoeder als moedermelk maakt", zegt voorzitter A. Adams van de American Academy of Pediatrics.

Anderen zetten vraagtekens bij de gunstige effecten, vooral als er een prijskaartje aan de verrijkte babymelkproducten blijkt te hangen. In de VS heeft gewoon babymelkpoeder, dat de helft goedkoper is dan de verrijkte merkpoeders, even zo goede effecten, aldus Adams.

De producenten van HMO kijken echter al veel verder van de babymelkpoedermarkt alleen. Recent onderzoek laat zien dat de gunstige effecten niet beperkt blijven tot baby's, maar ook voor volwassenen zouden kunnen gelden. Daarmee komt een heel nieuwe en potentieel enorme markt in zicht; die van moedermelk-supplementen voor volwassenen. Producenten werken al aan oplossingen voor darmklachten zoals irritable bowel syndrome, allergieën en zelfs het verouderende brein. Het eerste HMO-supplement voor volwassenen, gemaakt door het Deense biotechbedrijf Glycom, is al op de markt. Gewoon via Amazon te koop, schrijft Bloomberg.

Met het oog op de groeiende belangstelling schaalt DowDuPont zijn productie drastisch op. Het bedrijf investeert dit jaar $40 miljoen. BASF schaalde al eerder op en bestudeert momenteel hoe de mogelijke gezondheidseffecten van HMO in nieuwe producten kunnen worden omgezet. En daarbij denken deze bedrijven dus juist niet aan babymelkpoeders want die zijn er al volop.
Dit artikel afdrukken