Jumbo brengt als eerste supermarktketen Beter Leven-zuivelproducten met 1 ster van de Dierenbescherming en deelt meteen een tik uit in de markt voor keurmerken.
De officiële introductie is pas volgende week. Toch ligt er bij verschillende filialen van Jumbo al sinds eind vorige week halfvolle melk van het huismerk met 1 ster Beter Leven in de schappen.
In de winkels komen ook andere zuivelproducten met 1 ster Beter Leven te liggen. Welke dat zijn, wil de supermarktketen nog niet zeggen.
“We hebben deze week nog nodig voor de instroom van de producten”, zegt een woordvoerder tegen Boerderij. “Vanaf maandag zijn alle producten dan in alle filialen op voorraad en pas dan willen we dat delen met onze consumenten.” Online zijn in ieder geval ook al volle melk, magere yoghurt en volle yoghurt te bestellen.
De voorwaarden waaraan de melkveehouders moeten voldoen, zijn ook nog niet openbaar. Volgens het pak krijgen naast de koeien ook het jongvee weidegang. Daarnaast zou er meer ruimte en comfort in de stallen zijn, komt het nodige voer van eigen land, is er aandacht voor weidevogels en een ‘rijk grasland’. Ook zouden de boeren ‘zuiniger’ omgaan met energie.
Eind vorig jaar kondigde Jumbo aan dat het huismerk zuivel ook het PlanetProof-keurmerk zou gaan dragen. FrieslandCampina introduceerde dat keurmerk vorig jaar trots voor zijn top-zuivellijn. Supermarkten die alleen maar het PlanetProof voeren staan nu alweer op achterstand bij bewuste consumenten. Vanwege de energie-claim moet bovendien worden geconcludeerd dat de Dierenbescherming de concurrentie aangaat met de Stichting Milieukeur, de eigenaar van PlanetProof.
Supermarktformule PLUS doet prijsaanbiedingen met de PlanetProof-melk om klanten te verleiden tot de betere melk van FrieslandCampina. Supers steken elkaar de loef af op net een beetje beter en toch betaalbaar zijn.
De Beter Leven-melk wordt opgehaald, verwerkt en verpakt voor Jumbo door een veel kleinere concurrent van het grote FrieslandCampina. Dergelijke kleine spelers zien hun kans schoon, nu Nederlandse consumenten rijp zijn voor meer onderscheid in een productgroep waarvoor de grondstof - melk - behalve tussen biologisch en gangbaar tot op heden geen mogelijkheden tot onderscheid bood.
Dit artikel afdrukken
In de winkels komen ook andere zuivelproducten met 1 ster Beter Leven te liggen. Welke dat zijn, wil de supermarktketen nog niet zeggen.
“We hebben deze week nog nodig voor de instroom van de producten”, zegt een woordvoerder tegen Boerderij. “Vanaf maandag zijn alle producten dan in alle filialen op voorraad en pas dan willen we dat delen met onze consumenten.” Online zijn in ieder geval ook al volle melk, magere yoghurt en volle yoghurt te bestellen.
De voorwaarden waaraan de melkveehouders moeten voldoen, zijn ook nog niet openbaar. Volgens het pak krijgen naast de koeien ook het jongvee weidegang. Daarnaast zou er meer ruimte en comfort in de stallen zijn, komt het nodige voer van eigen land, is er aandacht voor weidevogels en een ‘rijk grasland’. Ook zouden de boeren ‘zuiniger’ omgaan met energie.
Eind vorig jaar kondigde Jumbo aan dat het huismerk zuivel ook het PlanetProof-keurmerk zou gaan dragen. FrieslandCampina introduceerde dat keurmerk vorig jaar trots voor zijn top-zuivellijn. Supermarkten die alleen maar het PlanetProof voeren staan nu alweer op achterstand bij bewuste consumenten. Vanwege de energie-claim moet bovendien worden geconcludeerd dat de Dierenbescherming de concurrentie aangaat met de Stichting Milieukeur, de eigenaar van PlanetProof.
Supermarktformule PLUS doet prijsaanbiedingen met de PlanetProof-melk om klanten te verleiden tot de betere melk van FrieslandCampina. Supers steken elkaar de loef af op net een beetje beter en toch betaalbaar zijn.
De Beter Leven-melk wordt opgehaald, verwerkt en verpakt voor Jumbo door een veel kleinere concurrent van het grote FrieslandCampina. Dergelijke kleine spelers zien hun kans schoon, nu Nederlandse consumenten rijp zijn voor meer onderscheid in een productgroep waarvoor de grondstof - melk - behalve tussen biologisch en gangbaar tot op heden geen mogelijkheden tot onderscheid bood.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het nieuwe van Jumbo is er onderhand ook wel af. En als die sneue kale vijftiger die nog steeds met autootjes speelt, die de (mede-)baas speelt bij Jumbo, allereerst met die hobby stopt, dan wil ik het wellicht gaan geloven. Iets met vorm en inhoud van een boodschap, die moet kloppen. Ieder zijn hobby, maar wel eentje die klopt. De tijden van Howard Hughes zijn overigens ook al weer lang voorbij.
De 1 ster beter leven van de Dierenbescherming en Jumbo is een slap aftreksel van een kopie van het AH concept van Royal A-ware. Wat ze in voorjaar 2017 uitvoerig is toegelicht.
Eerlijk gezegd dacht ik dat ze met iets stevigers zouden komen .
Ze lopen net als On the Way too Planet Proof een aantal jaren achter en noemen het vooruitgang.
Slim van Jumbo, aanhaken op een bekend en vertrouwd label. Scheelt bakken met geld.
En dan hebben we ook ineens verstand van retail...
Bovenwettelijke maatregelen als marketinginstrument. Wie biedt er meerrrrrr... . Zonder zelf als retailer zelf echt risico te lopen.
Wanneer gaan wij als boeren (en NGO's) de retailers en verkopers eens certificeren op spullen die zij importeren? Super e.d. kunnen immers inferieure zooi importeren, omdat verdragen de wetten van het land van herkomst leidend zijn. Terwijl alles wat onze inwoners in ons land in hun mond stoppen op, qua gezondheid het bordje komt van onze belastingbetalers en volksgezondheidspremies. (Dus winsten voor bedrijven en de bazen die o.a. met autootjes spelen. De risico's voor de gewone mensen).