Vion, één van de grootste vleesproducenten van Europa, overweegt ook vleesvervangers op de Nederlandse markt te brengen. Dat bevestigen bestuursvoorzitter Ronald Lotgerink en financieel directeur John Morssink van Vion in Het Financieele Dagblad.

Vion kan op verschillende manieren tegemoet komen aan de consumentenvraag naar eiwitten. “Dat kan met vlees. En dat kan met plantaardige eiwitten”, zegt Morssink. “Overschakelen, althans deels, op de productie van vleesvervangers is zakelijk gezien een rationele stap”, voegt de kersverse directeur Lotgerink daaraan toe.

In Duitsland maakt Vion al vegetarische producten voor de horeca onder de naam Salomon Foodworld. In Nederland zijn de mozzarellasticks, veggieburgers en andere vleesvervangers vooralsnog alleen verkrijgbaar bij de horecagroothandel. Uitbreiding naar de Nederlandse detailhandel is volgens Lotgerink een kleine stap.

Met het oog op grotere transparantie, zodat bijvoorbeeld de herkomst van vlees altijd te achterhalen is, start Vion eind dit jaar met een track-and-trace-proef, mogelijk met QR-codes op de verpakkingen. “Wij willen track-and-trace op nationale schaal invoeren samen met andere deelnemende bedrijven in AgriNL. Dat kost tijd. Vion gaat daar niet op wachten”, zegt Lotgerink. “Wij willen af van alle schandalen.”

Vion publiceerde vandaag zijn jaarcijfers. Afgelopen jaar daalde de omzet met 6,7% tot €4,7 miljard. De nettowinst halveerde tot €10,2 miljoen. Wel verlaagde Vion zijn schuldenlast met bijna een derde tot €35,1 miljoen.
Het Financieele Dagblad - Vleesproducent Vion zint op vleesvervangers
  • Deel
Druk af