Consumenten die graag en vaak producten in de aanbieding kopen, hebben een grotere kans op obesitas. Dat zou blijken uit onderzoek van Cancer Research UK.

Voor het onderzoek keken wetenschappers tussen januari en juli 2017 naar de winkelgewoonten van ruim 16.000 Britse huishoudens. In die periode bestond gemiddeld 30% van hun voedselaankopen uit producten die in de aanbieding waren. Sociale status speelde daarbij geen rol en de verschillen tussen regio’s en leeftijdscategorieën waren zeer klein.

Opvallend is dat rijkere huishoudens net iets meer producten in de aanbieding kochten dan armere gezinnen. Koopjesminnende consumenten kochten in vergelijking met consumenten die niet gevoelig waren voor aanbiedingen 30% minder fruit en bijna 25% minder groenten. De vaakst gekochte aanbiedingsproducten waren ongezonde producten als chocolade, chips, popcorn en hartige snacks.

De onderzoekers ontdekten dat degenen van wie het boodschappenmandje voor 40% tot 80% gevuld was met voedselproducten-in-de-aanbieding, maar liefst 54% meer kans hadden op overgewicht.

Volgens deskundigen is het dringend noodzakelijk dat er beperkingen komen op reclameuitingen en aanbiedingen van ongezond voedsel, om de obesitasepidemie in Groot-Brittannië een halt toe te roepen. Een eerste stapje is een verbod op junkfoodreclame op televisie voor 21:00 uur.
The Guardian - Supermarket special offers contribute to obesity, says report
  • Deel
Druk af