Dat zegt Rik van Nimwegen, manager Planning & Control bij KFC in Nederland tegen Management Team. Hiervoor is de fastfoodketen afgelopen zomer een samenwerking aangegaan met analysebureau RetailScience.

Jaarlijks rollen er bij KFC Nederland 13 miljoen bonnetjes uit de kassa bij momenteel 62 franchiserestaurants. “Uit die bonnetjes is een schat aan informatie te halen”, zegt Nimwegen. Zoals over de laatste trends en veranderingen van het gedrag van de klanten. Bij hun analyses neemt het bedrijf naast data over bezoekersaantallen en omzet, nu ook externe data mee. Denk bijvoorbeeld aan vakantieperiodes, het sentiment over KFC in social media en weersvoorspellingen.

Met machine learning voorspelt het platform het aantal klanten en de toekomstige omzet zo goed mogelijk. Met die wijsheid kan het bedrijf de personeelsplanning optimaliseren, maar bijvoorbeeld ook voedselverspilling tegengaan.

Elke dag rollen er nu analyses uit de computer. “We kunnen nu beter trends duiden en sneller inspelen op veranderingen in klantgedrag”, aldus van Nimwegen. “Verder bieden de analyses goede aanknopingspunten voor acties. (...) Uiteindelijk gaat het erom dat we met onze analyses onze klanten nog beter kunnen bedienen dan we al doen.”

Op dinsdag 26 maart 2019 organiseert Foodlog samen met Emerce het congres Digital Food. Schrijf je hier in. Ben jij al Foodlog-lid? Dan profiteer je van €100 korting op dit congres!
Dit artikel afdrukken