Dat kopt De Telegraaf vandaag.

De krant stelde op grond van metingen van prijzenvergelijker Supermarktscanner.nl vast dat Becel Original bij Albert Heijn en Vomar inmiddels 12% meer kost dan vorig jaar juli. Bij Jumbo kost het zelfs 19% meer. Croma bakboter is zo'n 17% in prijs gestegen.

Dat prijsstijgingen vallen nogal op, omdat de huismerkmargarines in prijs nagenoeg gelijk zijn gebleven of zelfs iets zijn gedaald.

Volgens Upfield, de margarinetak van KKR, is er geen sprake van substantiële prijsverhogingen. Upfield zou niets anders hebben gedaan dan wat iedere nieuwe eigenaar doet, namelijk uitvogelen "hoe de consument in elkaar zit en wat hij kan betalen" om de bestaande portefeuille zo goed mogelijk uit te melken.

"Vanwege inflatie, verbeteringen in onze producten en hogere kosten, zoals voor het transport, hebben we onze adviesprijzen nu licht moeten verhogen. We hebben geen controle over de prijzen in de supermarkten,” aldus Upfield.

Het bedrijf speelt de supermarkten de Zwarte Piet toe. "Zij profiteren zelf ook volop van de hogere prijzen, door hogere marges op de Upfield-merken of hogere omzetten van hun eigen merk," schrijft De Telegraaf.
Dit artikel afdrukken