Het Britse ministerie van Gezondheid en Sociale Zorg wil alle junkfood-reclame op televisie voor 21:00 uur verbieden. De maatregel zou moeten helpen kinderobesitas, een groeiend probleem in Groot-Brittannië, te bestrijden.

Uit onderzoek van de Obesity Health Alliance blijkt dat grote zoetwarenproducenten jaarlijks £143 miljoen besteden aan reclame, terwijl de overheid maar £5 miljoen besteedt aan campagnes voor gezonde voeding. Als er niet snel maatregelen worden getroffen, zullen Britse kinderen binnenkort volgens tv-kok Jamie Oliver, een van de steunbetuigers aan de campagne, een korter leven leiden dan hun ouders.

Het verbod moet gelden voor advertenties voor producten met een hoog vet-, suiker- en zoutgehalte. Reclame voor ongezonde producten is al sinds 2007 verboden tijdens kinderprogramma’s, schrijft The Independent.

Nu blijkt uit onderzoek van communicatiebedrijf Ofcom dat kinderen 64% van hun tv-tijd besteden aan het kijken van programma’s die niet specifiek op hen gericht zijn. Daarom moet het reclameverbod gelden voor alles wat voor 21:00 uur op tv komt. De Britse overheid onderzoekt of dat juridisch haalbaar is.
Independent - Junk food adverts could be banned before 9pm as part of government plans to fight ?epidemic? of childhood obesity
  • Deel
Druk af