De tweede editie van de Nationale Week zonder Vlees was volgens de organisatoren een doorslaand succes. Er deden meer mensen mee, er was meer media-aandacht, er gingen meer vleesvervangers over de toonbank. Maar het opvallendst is toch wel de reactie van supermarkt COOP, die reclame maakt voor een vegetarische kiloknaller. De actie blijkt drie keer zoveel klanten te hebben gelokt als eentje voor bier van Heineken.
Doe mee met de Nationale Week Zonder Vlees!, 18 mrt 2019
Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.
#8 Dat is inderdaad de vraag. Het doel van de week was volgens mij niet om Nederland vegetarisch te krijgen, maar om mensen te laten minderen en vooral na te laten denken over hun consumptie. En dat doel haal je ongetwijfeld minder als je met het heffende vingertje mensen de les gaat leren met filosofische verhandelingen.
Volgens dit onderzoek is de redenen om vegan te zijn : 68 % dieren / 17 % gezondheid / 10% milieu
*) meeste respondenten in de Verenigde Staten, geen idee hoe het hier in Nederland is.
#René, als ik het woord 'besparing' lees, dan denk ik 'het zal wel, het schiet toch verder niet op'. Je doet ergens een kraantje dicht, gaat het verderop harder stromen. Gaat het bij vegans eigenlijk wel om 'besparing'?
#6 Ik ben zelf vega(n) wegens ethische redenen en vind het persoonlijk jammer dat die reden een beetje onderbelicht is.
"Op zich is het wel jammer dat de focus van de Week zonder Vlees zo op milieu en cijfertjes ligt"
Hoe wil je het anders framen?
#4 Dat komt doordat noten blijkbaar heel veel water nodig hebben. Hoeveel mensen zouden hun vlees hebben vervangen door noten? Geen idee waarom Blonk ervoor heeft gekozen waarom ze dit in hun "vervangmix"hebben opgenomen.
Het doel van deze week is niet zozeer de besparing in deze week maar de besparing op lange termijn omdat mensen hopelijk inzien dat ze vlees best een of twee keer in de week kunnen laten staan.
Op zich is het wel jammer dat de focus van de Week zonder Vlees zo op milieu en cijfertjes ligt. Maar dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de verwachte acceptatiegraad van de consument en producenten.