Pas als 100% van de elektriciteit opgewekt kan worden met hernieuwbare bronnen in Europa, is een elektrische Hyundai al vanaf 30 à 40.000 km 'groener' dan een benzine-auto.
Je travaille pour l'instant sur un document plus complet pour évaluer les vraies émissions de CO2 d'une bonne grosse TESLA ou d'une Jaguar IPACE. Je reviens vers vous avant lundi ;)
— Damien ERNST (@DamienERNST1) March 8, 2019
In het (helaas nu - na 4 dagen, wegens agressie op sociale media jegens Ernst - al offline gehaalde) programma zeggen de makers nog meer: omdat elektrische auto's maar een beperkt bereik hebben, is huur per traject een beter idee dan koop.
Reden: zo worden dergelijke auto's zo intensief mogelijk gebruikt, optimaal geladen en bieden ze de gebruiker optimaal gemak en duurzaamheid.
Dat betekent dat de bestaande fiscale facilitering van koop uit den boze is. Wie elektrisch rijden wil stimuleren, moet fossiel rijden extreem duur maken en de huur van elektrisch vergemakkelijken. Niet van grote auto's (zoals de zware Tesla's en de grote Jaguar I-pace), want die verbruiken nodeloos veel stroom. In de uitzending zeggen fabrikanten van zware luxe auto's dat ze al heel aanstonds met een groot elektrisch aanbod komen. Als de energie-voorziening niet snel verduurzaamt, moet dat helaas nogal onduurzaam heten, onderstreept professor Ernst. Hij kondigt aan nog komend weekend ('voor maandag') met aanvullende cijfers te komen over de onduurzaamheid van elektrische Jaguars en Tesla's, die model staan voor de zware elektrische auto's.
Een weetje: je hebt aardig wat zonnepanelen nodig om een beetje bereik met een elektrische auto te realiseren. Voor een volle tank van je gemiddelde Hyundai moet je rekenen op zo'n 80 panelen. Daar heb je ook de daken van je buren aan weerszijden voor nodig. Tegelijk tanken gaat dus niet. Zelfs om de beurt is lastig omdat de TV, het licht, de inductieplaat, ijskast en warmtepomp zullen haperen. Ook om de gemoederen in de straat niet uit de hand te laten lopen is het dan ook beter om geen eigen grote auto meer te hebben. Als we dan toch elektrisch gaan, wordt autogebruik het huren van kleintjes voor eindjes traject. Als de accu bijna leeg is, stap je op een laadstation over. De slimme deelauto rijdt je daar vanzelf naartoe.
Een (1) zonnepaneel produceert gemiddeld per dag in Nederland ongeveer 0,75 kWh. Wat kan u daar zoal mee doen? #grafiekvandedag pic.twitter.com/vvqjz67MnC
— Martien Visser (@BM_Visser) March 7, 2019
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ja, Gert, dat probeerde ik hier aanvankelijk ook te zeggen. Dat wás ook de conclusie die uit de uitzending kwam en het is - ik sprak hem er over - ook de gedachte van Damien Ernst: je kunt mensen niet alles afpakken, maar het wel veel slimmer organiseren.
De elektrische auto is als een postduif die je elektrisch laat vliegen, terwijl je ook mail kunt uitvinden.
Iedereen zijn/haar eigen (electrische) karretje, is dat niet een achterhaald concept?
#25 Nachtstroom goedkoper. Heb het een paar jaar uitgerekend, niet de moeite waard. Voor een paar Euro al die moeite!
#56: dat klopt, maar als je het kan winnen voor <1cent/kWh, dan kan het niet teveel energie kosten.
Olivier #51; Als het meer energie kost om iets te winnen dan het aan energie opbrengt is prijs irrelevant. Of dat zo is in dit geval kan ik niet beoordelen.