Dat berekende de Luikse hoogleraar Damien Ernst. Hij is specialist in energievraagstukken en maakte zijn sommen op verzoek van het RTBF-programma Auto Mobile. Bij de gemiddelde huidige Europese energiemix (van kerncentrales, zon- en windenergie, kolen- en gascentrales) zou een elektrische auto van 60 kWh die 20 kWh/100 km verbruikt minimaal 697.612 km moeten afleggen voor hij groener is dan een auto die op benzine rijdt en gemiddeld 6 l/100 km verbruikt.

Pas als 100% van de elektriciteit opgewekt kan worden met hernieuwbare bronnen in Europa, is een elektrische Hyundai al vanaf 30 à 40.000 km 'groener' dan een benzine-auto.

In het (helaas nu - na 4 dagen, wegens agressie op sociale media jegens Ernst - al offline gehaalde) programma zeggen de makers nog meer: omdat elektrische auto's maar een beperkt bereik hebben, is huur per traject een beter idee dan koop.

Reden: zo worden dergelijke auto's zo intensief mogelijk gebruikt, optimaal geladen en bieden ze de gebruiker optimaal gemak en duurzaamheid.

Dat betekent dat de bestaande fiscale facilitering van koop uit den boze is. Wie elektrisch rijden wil stimuleren, moet fossiel rijden extreem duur maken en de huur van elektrisch vergemakkelijken. Niet van grote auto's (zoals de zware Tesla's en de grote Jaguar I-pace), want die verbruiken nodeloos veel stroom. In de uitzending zeggen fabrikanten van zware luxe auto's dat ze al heel aanstonds met een groot elektrisch aanbod komen. Als de energie-voorziening niet snel verduurzaamt, moet dat helaas nogal onduurzaam heten, onderstreept professor Ernst. Hij kondigt aan nog komend weekend ('voor maandag') met aanvullende cijfers te komen over de onduurzaamheid van elektrische Jaguars en Tesla's, die model staan voor de zware elektrische auto's.

Een weetje: je hebt aardig wat zonnepanelen nodig om een beetje bereik met een elektrische auto te realiseren. Voor een volle tank van je gemiddelde Hyundai moet je rekenen op zo'n 80 panelen. Daar heb je ook de daken van je buren aan weerszijden voor nodig. Tegelijk tanken gaat dus niet. Zelfs om de beurt is lastig omdat de TV, het licht, de inductieplaat, ijskast en warmtepomp zullen haperen. Ook om de gemoederen in de straat niet uit de hand te laten lopen is het dan ook beter om geen eigen grote auto meer te hebben. Als we dan toch elektrisch gaan, wordt autogebruik het huren van kleintjes voor eindjes traject. Als de accu bijna leeg is, stap je op een laadstation over. De slimme deelauto rijdt je daar vanzelf naartoe.

Dit artikel afdrukken