Pas als 100% van de elektriciteit opgewekt kan worden met hernieuwbare bronnen in Europa, is een elektrische Hyundai al vanaf 30 à 40.000 km 'groener' dan een benzine-auto.
Je travaille pour l'instant sur un document plus complet pour évaluer les vraies émissions de CO2 d'une bonne grosse TESLA ou d'une Jaguar IPACE. Je reviens vers vous avant lundi ;)
— Damien ERNST (@DamienERNST1) March 8, 2019
In het (helaas nu - na 4 dagen, wegens agressie op sociale media jegens Ernst - al offline gehaalde) programma zeggen de makers nog meer: omdat elektrische auto's maar een beperkt bereik hebben, is huur per traject een beter idee dan koop.
Reden: zo worden dergelijke auto's zo intensief mogelijk gebruikt, optimaal geladen en bieden ze de gebruiker optimaal gemak en duurzaamheid.
Dat betekent dat de bestaande fiscale facilitering van koop uit den boze is. Wie elektrisch rijden wil stimuleren, moet fossiel rijden extreem duur maken en de huur van elektrisch vergemakkelijken. Niet van grote auto's (zoals de zware Tesla's en de grote Jaguar I-pace), want die verbruiken nodeloos veel stroom. In de uitzending zeggen fabrikanten van zware luxe auto's dat ze al heel aanstonds met een groot elektrisch aanbod komen. Als de energie-voorziening niet snel verduurzaamt, moet dat helaas nogal onduurzaam heten, onderstreept professor Ernst. Hij kondigt aan nog komend weekend ('voor maandag') met aanvullende cijfers te komen over de onduurzaamheid van elektrische Jaguars en Tesla's, die model staan voor de zware elektrische auto's.
Een weetje: je hebt aardig wat zonnepanelen nodig om een beetje bereik met een elektrische auto te realiseren. Voor een volle tank van je gemiddelde Hyundai moet je rekenen op zo'n 80 panelen. Daar heb je ook de daken van je buren aan weerszijden voor nodig. Tegelijk tanken gaat dus niet. Zelfs om de beurt is lastig omdat de TV, het licht, de inductieplaat, ijskast en warmtepomp zullen haperen. Ook om de gemoederen in de straat niet uit de hand te laten lopen is het dan ook beter om geen eigen grote auto meer te hebben. Als we dan toch elektrisch gaan, wordt autogebruik het huren van kleintjes voor eindjes traject. Als de accu bijna leeg is, stap je op een laadstation over. De slimme deelauto rijdt je daar vanzelf naartoe.
Een (1) zonnepaneel produceert gemiddeld per dag in Nederland ongeveer 0,75 kWh. Wat kan u daar zoal mee doen? #grafiekvandedag pic.twitter.com/vvqjz67MnC
— Martien Visser (@BM_Visser) March 7, 2019
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dat klinkt alsof die hele travestieballon van electrisch rijden eindelijk eens degelijk wordt doorgeprikt. Het werd verdorie tijd.
Er is nogal wat op het artikel van Vlaamse afkomst aan te merken.
- er wordt vanuit gegaan dat er niet op honderd procent groene stroom gereden wordt
- de aanmaak van accu's. Is dat met de winning van de ertsen, transport ervan, raffinage etc. En hoe ligt dat dan bij gebruik van 100% gerecyclede accu's. Want dat zal toch het eindpunt worden. En de productie via die weg kost natuurlijk veel en veel minder energie
- dan krijgen we nog de besparingen op motorolie, remmen en koppeling
En de goede lezer zal nog wel wat zaken kunnen bedenken.
Ik begreep van Ernst dat de uitzending vanwege agressie jegens zijn sommen offline is gehaald. Heb de uitzending gelukkig nog wel kunnen bekijken. Vond m zeer genuanceerd.
Overigens: elektrische auto's zullen snel verouderen. De techniek verandert zo snel dat half afgeschreven eigendommen al weinig meer waard zullen zijn. De techniekvernieuwing ipv duurzaamheid zullen bepalend zijn. Mooie markt voor wie van innovatie houdt, dat wel.
Het vervelendste aan elektrisch rijden vind ik dat je nu nog een oude auto kunt kopen voor 500 of 1000 euro voor erbij of mensen met laag inkomen. En mits de apk het toelaat, heeft die dan een actieradius van 300-500 km . Als men ooit in de gelegenheid zou zijn om voor 500 euro een elektrische auto te kopen dan zal die hoogstwaarschijnlijk een actieradius hebben van 10-30 km ( gedegradeerde accu.) Oftewel arme mensen komen de stad niet meer uit als elektrisch rijden verplicht wordt.
Waarbij je je ook nog eens af moet vragen of in het gunstige scenario - de elektriciteit komt uit groene energie- waarin de auto al milieukundig bezien rendeert na 40.000 km of de Co2 uitstoot van de groene stroom ook LCA bepaalt is.
Is dat het geval dan heeft electrisch rijden dus nog steeds een grote toekomst, en is het logisch dat het via het belastingsstelsel word gestimuleerd want daar zitten de veelrijders.
Nu nog de energie verduurzamen, dat moest toch al. Hoeveel km moet ik rijden voordat ik mijn Kona klimaatneutraal heb in het geval van kernenergie?