Gezondheidspsychologen van de universiteit van Utrecht testen of reizigers onderweg te verleiden zijn tot het kopen van een gezond taartje in plaats van de bergen ongezonde alternatieven die in de stationshal te koop zijn.

Dankzij stadsgeografen die het activiteitenpatroon van de reizigers op het station achterhaalden, weten de onderzoekers precies waar en wanneer reizigers een tussendoortje eten. Gewapend met die kennis, kozen ze de lokatie van de food car.

Die staat tussen 13:00 en 19:00 uur op het Jaarbeursplein en verkoopt een appel-rozijnentaartje en een taartje gevuld met ratatouille. De prijs is heel schappelijk: €2,50 per stuk.

Het onderzoeksdoel van ‘De Gezonde Toer’, zoals de Utrechtse wetenschappers het project noemen, is gedragsverandering. “En of er iets te doen is aan de tegenstelling in de hoofden van mensen; ongezond is lekker, gezond niet,” zegt hoogleraar Gezondheidspsychologie Denise de Ridder in de NRC. Reizigers kunnen in een app aangeven of ze een snack hebben gekocht en waarom juist dat tussendoortje.

Om de gedragsverandering een zetje te geven, hebben de onderzoekers ervoor gezorgd dat de gezonde tussendoortjes er extra lekker uitzien.

Dit artikel afdrukken