Het sterkst steeg de omzet in de categorie fastfoodrestaurants, met maar liefst 3,2%. En tot die fastfoodrestaurants behoort McDonald's, dat nog een tandje harder groeide dan de concurrentie.

De 4 jaar geleden ingezette nieuwe strategie van McDonald's Nederland pakt goed uit. De omzet van het bedrijf steeg met ruim 10% naar €896 miljoen. Er kwamen zo'n 7 miljoen nieuwe klanten over de vloer, 4,6% meer dan vorig jaar. De nieuwe en vaker terugkerende gasten gaven bovendien meer geld uit aan burgers, koffies en ontbijtjes.

Erwin Dito, directeur McDonald’s Nederland, zegt in het AD dat nieuwe gasten vooral op het ontbijt en de luxe koffie van de McCafé's afkomen. De verkoop in de ontbijturen nam vorig jaar met 17,6% toe, er zijn inmiddels 90 McCafé’s en alle McDrives openen standaard om 7 uur de deuren. “Dat neemt de onzekerheid weg of een bepaalde locatie wel open is”, aldus Dito.

De groei van McDonald's wordt verder geschraagd door de in 2017 met UberEats gestarte bezorgservice. McDelivery bezorgt vanuit 28 restaurants in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Haarlem en Groningen. Daar komen binnenkort Leiden en Delft bij. “In studentensteden en op plekken waar veel mensen dichtbij wonen doet McDelivery het extreem goed, dus we verwachten daar veel van”, zegt Dito. De Big Mac was, met 72.000 bestellingen, het meest bestelde McDelivery-product.

Voor 2019 ziet McDonald's het zonnig in, legt Dito op YouTube uit. Op naar de 100 McCafé's, nieuwe vegetarische opties, meer tafelbediening, 5 nieuwe vestigingen erbij en, je zou het bijna vergeten, verduurzaming. Watersla uit eigen land, afval scheiden en recyclen, en vooral: minder verpakkingen.

Ook in België doet McDonald's het prima.
Dit artikel afdrukken