Op de ranglijst staan 5 Nederlandse bedrijven: retailer Ahold Delhaize, zuivelbedrijf FrieslandCampina, kippenslachter Plukon, voedings- en verzorgingsmiddelenbedrijf Unilever en varkensslachter Vion.

Voor het derde jaar op rij klimt Vion een stapje hoger. Het vleesbedrijf staat nu op niveau 2, dat houdt in dat dierenwelzijn geïntegreerd is in de bedrijfsstrategie. “Ik ben erg trots dat wij op het gebied van dierenwelzijn voor het derde jaar op rij hoger eindigen in de BBFAW ranglijst. Samen met onze afnemers en leveranciers streven wij naar kwalitatief hoogwaardige vleesproducten, die veilig en duurzaam tot stand komen. Dagelijks werken wij met duizenden dieren waar wij ons verantwoordelijk voor voelen. Deze erkenning sterkt ons om het beleid van transparantie van de afgelopen jaren voort te zetten,” aldus Ronald Lotgerink, CEO Vion.

Ook Unilever staat op niveau 2, net als vorig jaar. FrieslandCampina bleef op niveau 3: dierenwelzijn staat op de kaart maar er is nog werk aan de winkel. Plukon maakt als nieuw bedrijf zijn entree op niveau 4: voortgang bij het implementeren van dierenwelzijn. Ahold Delhaize zakte een niveau en staat op 5. Volgens de opstellers van de ranglijst staat dierenwelzijn staat op de agenda van de Nederlands-Belgische supermarktmultinational die ook de VS tot zijn belangrijke markten rekent, maar er is beperkt bewijs van implementatie. Opmerkelijk, want Vion en Plukon zijn de belangrijkste leveranciers van het bedrijf in Nederland.

Op niveau 1 staan 5 bedrijven die 'leadership' belichamen op het gebied van dierenwelzijn: de supermarktketens Coop Group (Zwitserland), Marks and Spencer en Waitrose en de levensmiddelenproducenten Noble Foods en Cranswick.

bbfaw ranglijst 2019
Dit artikel afdrukken