Van de 16 grootste fabrikanten van consumentenproducten ter wereld zijn Unilever, L’Oreal en Danone het best voorbereid op de gevolgen van klimaatverandering en een economie die weinig CO2 uitstoot. Dat blijkt uit onderzoek van de non-profitorganisatie CDP (voorheen bekend als het Carbon Disclosure Project).

CDP beoordeelde de maatregelen die de bedrijven nemen op het gebied van emissies, gebruik van water en klimaat-governance en maakte een top 15. Unilever belandde op de eerste plaats omdat het bedrijf onduurzame producten uit zijn portfolio verwijdert, duurzaam werkende bedrijven overneemt en permanent streeft naar een lagere CO2-footprint. L'Oreal komt op 2 dankzij zijn programma voor hernieuwbare energie en bescherming van zijn leveranciers tegen fysieke klimaatrisico's. Investeringen in bodemgezondheid, waterbeheer en veganistische producten leverden Danone de derde plaats op.

Dat schrijft Bloomberg.

De Nederlandse bierbrouwer Heineken eindigde op de elfde plaats, AB InBev, de grootste brouwer ter wereld, op de zevende. Kraft Heinz, dat vorige week een kwart van zijn beurswaarde kwijtraakte omdat het te veel heeft bezuinigd, op de laatste. Volgens CDP blijven de CO2-innovaties van Kraft Heinz nogal achter.

cpd ranglijst


Naast de algemene ranglijst hierboven maakte de organisatie nog twee lijstjes. Eentje voor voedsel- en drankbedrijven en eentje voor persoonlijke verzorgingsbedrijven. Het eerste wordt aangevoerd door Danone, Nestlé en AB InBev; het tweede door Unilever, L'Oreal en Colgate-Palmolive.
Bloomberg - Bloomberg - Are you a robot?
  • Deel
Druk af