Wakker Dier berekent periodiek hoe vaak supermarkten aanbiedingen doen met vlees zonder welzijnskeurmerk. Vandaag presenteert de organisatie cijfers over kippenvlees. In 2018 stonden er 56% meer kip-kiloknallers in de folders dan in 2015.
“Zorgwekkend om te zien dat supermarkten de kip nog altijd als lokmiddel zien, in plaats van als dier,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. De kip in de aanbieding noemt de organisatie 'lokkip' omdat de plofkip vrijwel geheel uit het assortiment van de Nederlandse supermarkten is verdwenen.
Met vleesaanbiedingen lokken supermarkten van oudsher hun klanten en die van concurrenten naar hun winkels om hen te verleiden meteen ook andere boodschappen mee te nemen. Consumenten tippelen verhoudingsgewijs meer op aanbiedingen met vlees dan met bijvoorbeeld kaas, groente en fruit of wasmiddelen.
Vlees is daarom een belangrijk wapen in de dagelijkse strijd om de consument. Een stijgend aantal aanbiedingen is een teken van de mate waarin supermarkten zich gedwongen voelen om elkaar af te troeven op prijs; die strategie volgen ze als hun assortiment onvoldoende eigen kracht heeft om klanten trouw te laten zijn of nieuwe klanten te lokken.
Vroeger protesteerde Wakker Dier tegen de 'plofkip', het snelgroeiende vleeskuiken dat in iets minder dan 6 weken al slachtrijp is en het meeste vlees per kilo voer oplevert. Dankzij de acties van Wakker Dier en andere voorvechters van dierenwelzijn is die kip nagenoeg uit de schappen verdwenen. Supermarkten introduceerden een trager groeiend ras dat wat minder efficiënt vlees aanzet en iets meer bewegingsruimte krijgt dan de ploffer. Voorheen noemde Wakker Dier dat tragere ras 'plofkip in flauwekulsaus'; voor deze campagne krijgt dit dier de naam lokkip mee.
Dit artikel afdrukken
Met vleesaanbiedingen lokken supermarkten van oudsher hun klanten en die van concurrenten naar hun winkels om hen te verleiden meteen ook andere boodschappen mee te nemen. Consumenten tippelen verhoudingsgewijs meer op aanbiedingen met vlees dan met bijvoorbeeld kaas, groente en fruit of wasmiddelen.
Vlees is daarom een belangrijk wapen in de dagelijkse strijd om de consument. Een stijgend aantal aanbiedingen is een teken van de mate waarin supermarkten zich gedwongen voelen om elkaar af te troeven op prijs; die strategie volgen ze als hun assortiment onvoldoende eigen kracht heeft om klanten trouw te laten zijn of nieuwe klanten te lokken.
Vroeger protesteerde Wakker Dier tegen de 'plofkip', het snelgroeiende vleeskuiken dat in iets minder dan 6 weken al slachtrijp is en het meeste vlees per kilo voer oplevert. Dankzij de acties van Wakker Dier en andere voorvechters van dierenwelzijn is die kip nagenoeg uit de schappen verdwenen. Supermarkten introduceerden een trager groeiend ras dat wat minder efficiënt vlees aanzet en iets meer bewegingsruimte krijgt dan de ploffer. Voorheen noemde Wakker Dier dat tragere ras 'plofkip in flauwekulsaus'; voor deze campagne krijgt dit dier de naam lokkip mee.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het plaatje bij deze tekst is van vóór 2016. De kip heet al enige jaren: De Nieuwe AH Kip. Dus de verpakkingen zien er al een paar jaar anders uit. Onbelangrijk, maar toch.
Op verzoek van Simone Hertzberger: een nieuw plaatje met De nieuwe AH Kip. Vers gemaakt van een vitaler ras.
Misschien komt dat omdat kip het meest gegeten en (veelzijdige, volgens de reclame destijds) stukje vlees is? Daar wordt op ingespeeld door de supers lijkt mij.
Ze zullen altijd ergens mee knallen. Dus voor het geval dat Lekker, oeps, Wakker Dier het voor mekaar krijgt dat dit ook verboden wordt, begin ik nu alvast de aktiegroep "BroodNodig?", om op te komen voor de rechten van al die tarweplantjes die met z'n honderdduizenden op 1 enkele hectare gepakt staan, nooit eens gezellig bij de bieten kunnen buurten, onder het vergif gehouden worden, en dat allemaal om als goedkope winkelstoffering te dienen. Schande!
#4, beetje flauw. Je kan ook gaan nadenken over al die mieren, die je tijdens het lopen vermorzelt, of zelfs ééncelligen die je het leven onmogelijk maakt. Je kan ook redelijkerwijs gaan nadenken wat wel kan.