“Zorgwekkend om te zien dat supermarkten de kip nog altijd als lokmiddel zien, in plaats van als dier,” zegt Anne Hilhorst van Wakker Dier. De kip in de aanbieding noemt de organisatie 'lokkip' omdat de plofkip vrijwel geheel uit het assortiment van de Nederlandse supermarkten is verdwenen.

Met vleesaanbiedingen lokken supermarkten van oudsher hun klanten en die van concurrenten naar hun winkels om hen te verleiden meteen ook andere boodschappen mee te nemen. Consumenten tippelen verhoudingsgewijs meer op aanbiedingen met vlees dan met bijvoorbeeld kaas, groente en fruit of wasmiddelen.

Vlees is daarom een belangrijk wapen in de dagelijkse strijd om de consument. Een stijgend aantal aanbiedingen is een teken van de mate waarin supermarkten zich gedwongen voelen om elkaar af te troeven op prijs; die strategie volgen ze als hun assortiment onvoldoende eigen kracht heeft om klanten trouw te laten zijn of nieuwe klanten te lokken.

Vroeger protesteerde Wakker Dier tegen de 'plofkip', het snelgroeiende vleeskuiken dat in iets minder dan 6 weken al slachtrijp is en het meeste vlees per kilo voer oplevert. Dankzij de acties van Wakker Dier en andere voorvechters van dierenwelzijn is die kip nagenoeg uit de schappen verdwenen. Supermarkten introduceerden een trager groeiend ras dat wat minder efficiënt vlees aanzet en iets meer bewegingsruimte krijgt dan de ploffer. Voorheen noemde Wakker Dier dat tragere ras 'plofkip in flauwekulsaus'; voor deze campagne krijgt dit dier de naam lokkip mee.




Dit artikel afdrukken