De pilot is een Europese primeur. Voor de test legde de Brabantse autobouwer VDL op het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam een innovatief snellaadplein aan. TNO neemt de monitoring en analyse van het project voor zijn rekening, meldt Albert Heijn.
In 2014 sloot de supermarktketen de Green Deal Zero Emission Stadslogistiek. Samen met de transportbedrijven onderzoekt de supermarktketen hoe de binnensteden in de toekomst zoveel mogelijk emissievrij kunnen worden bevoorraad. De pilot loopt minimaal 2 jaar en wordt gezien als een belangrijke stap in de Deal.
Gisteravond zag de redactie in Utrecht een bestelwagen stoppen. Het ding was bestickerd met de tekst: 'ik rijd op elektriciteit'. De afzender bleek HelloFresh. Ook Picnic komt veel zichtbaarder dan AH's groene vrachtwagens met zijn elektrische bezorgtreintje door onze woonwijken.
'Thuislevering is beter voor het milieu'
Emissieloos bezorgen kan de milieu-impact van boodschappen doen drastisch verminderen. De redactie van het Belgische vakblad RetailDetail deed een gedachtenexperiment en berekende over de duim dat “op basis van goed gelegen distributiecentra er in Nederland en België 3 tot 5 keer minder kilometers gereden kunnen worden of 80% minder gereden kilometers”. Voorbeelden zijn het hierboven al genoemde Picnic en het Britse Ocado, met hun efficiënte thuisleversystemen.
Zouden we in de Benelux de helft van onze boodschappen thuis laten bezorgen, dan zijn daar 80.000 bestelauto's voor nodig (die 20 tot 30 bestellingen per dag kunnen afleveren). "We zouden zo minstens 2 miljard kilometers per jaar vermijden en 685.000 wagens per dag voor winkelen uit het verkeer halen," luidt de droge conclusie.
De vérgaande gevolgen die een dergelijke verschuiving voor het winkelbestand zou hebben, komen ook zijdelings aan de orde: een marktaandeel van 5% van thuislevering zal voor de helft van het winkelbestand betekenen dat ze verliesgevend worden. "Niet alleen zal het aantal winkels drastisch afnemen, maar ook de rol zal veranderen in de richting van ultra-gemak ofwel van beleving." En daar zijn nog maar weinig retailers zich ten volle van bewust, denkt RetailDetail.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'Emissieloos bezorgen' bestaat niet. Elektrische vervoermiddelen stoten weliswaar geen broeikasgassen uit tijdens het rijden, maar het opwekken van de elektriciteit en het produceren van die karretjes en hun accu's zorgt wel voor broeikasgasemissie. Boodschappen doen met een (niet elektrische) fiets of bezorgen met een (niet elektrische) bakfiets lijkt me dus het beste.
Die Nederlanders toch!
Tijdens de zomervakanties in andere landen lopen ze/we gewapend met foto- en filmapparaten op de weekmarkten of in markthallen te genieten en hun ogen uit te kijken, terwijl ze/we hier de markten en middenstand om zeep helpen door gemakzuchtig alles in de super te halen of thuis te laten bezorgen.
‘Die aan supers leveren’ was duidelijker geweest. Beleveren is een niet bestaand woord. Heb je het zelf bedacht Annika?
#1, Carolien, erger nog: ze rijden op houtstook. Hoe krijg je dat nog uit het denken?
Beleveren, #3, dat is toch zo'n leuk woord dat in de vakwereld gebruikt wordt maar nog altijd niet in het woordenboek staat.
1, 2, hoeveel voorbeelden wil je nog van dit niet bestaande woord?