In een persbericht roept foodwatch staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid op de keuze van de Nederlandse supermarkten voor het voedselstoplicht Nutri-Score te steunen.

Coca-Cola wil vanuit de levensmiddelenindustrie een logo op de markt brengen dat volgens foodwatch niet tot een gezonder aanbod zal leiden. De Nederlandse supermarkten maakten afgelopen najaar bekend het slappige Preventieakkoord van de staatssecretaris onvoldoende te vinden. Ze willen een eigen logo invoeren. Het in Frankrijk ontwikkelde Nutri-Score moet daar de basis voor leggen.


Verschillende belangen
Gezonde producten krijgen van Nutri-Score een donker- of lichtgroen opspringende code, ongezonde een rode. Tussen de extremen in komen geel (iets minder gezond) en oranje (iets minder ongezond). Consumenten zijn niet gek, redeneren de supermarkten, en kunnen zelf kiezen of ze toch 'foute producten' willen kopen.

De belangen van supermarkten en fabrikanten verschillen. Als de verkopen van 'rode' en 'oranje' producten afnemen, past de kruidenier daar zijn schapruimte op aan. De fabrikant kan zich daar niet zo gemakkelijk aan aanpassen.

De levensmiddelenindustrie, ook die in Nederland, is daarom overwegend tegen.

'Rood kleuren'
Directeur Marc Jansen van het CBL, de brancheorganisatie voor supermarkten, legde afgelopen najaar uit waarom zijn leveranciers terughoudend zijn: meer dan de helft van de supermarktschappen zal dan 'rood kleuren'. Supermarkten vinden dat niet erg. Fabrikanten wel; zij vermijden het liefst de rode waarschuwing die vermoedelijk het koopgedrag van consumenten en dus de samenstelling van het winkelschap zal veranderen.

Behalve in Frankrijk, is Nutri-Score ook geaccepteerd door supermarktbedrijven in België en Spanje. Gevestigde belangen, nationale verschillen en eerder ingezette richtingkeuzen bemoeilijken een EU-brede invoering, zodat het logo vrijwillig en niet op wettelijke basis kan worden toegepast. Ondanks het feit dat het logo is ontwikkeld door het Franse Ministerie van Gezondheid, is het ook in dat land een vrijwillig toegepast stoplicht ter indicatie van gezonde en ongezonde keuzes.

Het persbericht van foodwatch is hieronder opgenomen.



Coca-Cola drukt eigen bekritiseerde voedselkeuzelogo door

foodwatch doet vandaag een oproep aan staatssecretaris Blokhuis om in te grijpen rond de soap die inmiddels is ontstaan rond voedselkeuzelogo’s en de opvolger van het Vinkje. Coca-Cola is sinds afgelopen week op haar producten een eigen voedsellogo gaan afdrukken, vergelijkbaar met het afgezwakte Britse verkeerslichtsysteem. Hierover oordeelde de staatssecretaris eerder dat het consumenten bijvoorbeeld bij cola 'op het verkeerde been zet’. Dit terwijl afgelopen november een aantal andere voedingsbedrijven nog netjes een verzoek indienden tot toestemming bij de staatssecretaris van VWS voor het gebruik van Nutri-Score; een door lidstaten, consumenten en wetenschappers breed gedragen voedsellogo. Voor introductie van een nieuw voedselkeuzelogo lijkt toestemming van de minister vereist conform het Warenwetbesluit informatie levensmiddelen (art.11), al is er onduidelijkheid over de precieze wetsinterpretatie. De introductie van het voedsellogo door Coca-Cola is de wereld op zijn kop. foodwatch eist dat de overheid zich niet laat dicteren door de frisdrankgigant en zorgt dat Coca-Cola stopt met consumenten op het verkeerde been te zetten. foodwatch is voorstander van snelle invoering van Nutri-Score om meer verwarring bij consumenten te voorkomen.

De ongezonde agenda van Coca-Cola
Coca-Cola lijkt met de actie dit voor haar gunstigere voedselkeuzelogo te willen forceren. Een andere mogelijke reden voor Coca-Cola om nu met het voedsellogo te komen is dat ze hiermee verplichte uniforme Europese invoering van het andere voedsellogo - Nutri-Score - wil voorkomen. Alleen als lidstaten gezamenlijk voor Nutri-Score kiezen, kan dit in Europa verplicht worden opgelegd aan bedrijven. Anders blijft het gebruik vrijwillig en dreigt cherrypicken: gezonde producten krijgen het logo, ongezonde niet. Onwelwillende bedrijven met ongezonde producten hebben dus belang bij het zaaien van twijfel en verwarring. De Nutri-Score geeft Coca-Cola de slechtst mogelijke score - op een schaal van A tot E krijgt een Coca-Cola Regular een E - terwijl het door Coca-Cola gebruikte logo 3 groene lichten geeft voor vet, verzadigd vet en zout en slechts 1 rood licht voor suiker.

Coca-Cola ontwikkelde met vijf andere voedselreuzen het ‘Evolved Nutrition Label’. Door alle kritiek van onder meer foodwatch, besloten de voedselreuzen dit gezamenlijke initiatief afgelopen november voorlopig in de wachtkamer te zetten. Coca-Cola gaf toen echter al aan door te gaan met de uitrol in diverse landen, naar nu blijkt ook in Nederland. Het Evolved Nutrition Label is voor dranken gelijk aan het Britse verkeerslichtsysteem met de afgezwakte criteria.

Wind mee voor Nutri-Score
Nutri-Score heeft momenteel de wind mee. Verschillende landen zoals Frankrijk en België voerden reeds Nutri-Score in en Spanje zal volgen. Ook in Nederland hebben de supermarkten en veel voedingsbedrijven al laten weten voorstander van Nutri-Score te zijn. Ook veel wetenschappers steunen Nutri-Score en grootschalige internationale consumentenonderzoeken duiden Nutri-Score aan als beste systeem.

Blokhuis bekritiseert voedsellogo Coca-Cola
Staatssecretaris Blokhuis is niet enthousiast over het door Coca-Cola geïntroduceerde voedsellogo dat voor dranken overeenkomt met het Britse verkeerslichtsysteem (waarvan de criteria onder druk van de industrie zijn afgezwakt). In een Kamerdebat afgelopen mei zei Blokhuis hierover voor wat betreft cola: “Dan word je toch wel op het verkeerde been gezet.” Later gaf hij nogmaals aan de Volkskrant aan dat dit verzwakte verkeerslichtsysteem met name bij frisdranken een gezonder beeld schetst dan de drank in werkelijkheid is: “Ook staatssecretaris Blokhuis is niet direct enthousiast over het verkeerslicht en voorziet problemen met het Britse systeem, erkent zijn woordvoerder. Een blikje frisdrank wordt bijvoorbeeld als relatief gezond beoordeeld, en dat is verwarrend. Frisdrank is niet vet of zout en scoort daarom in drie van de vier categorieën groen, terwijl het spul met elf gram suiker per honderd milliliter niet gezond is.”

foodwatch is voor een snelle invoering van Nutri-Score Europees wijd. Alleen dan namelijk kunnen bedrijven worden verplicht het te gebruiken en kan cherrypicken worden voorkomen. Nutri-Score geeft in 1 oogopslag een oordeel over de voedingswaarde van het product op een schaal van A tot E, in kleuren.

Dit artikel afdrukken