In 2018 verloor Albert Heijn 0,6 procentpunt marktaandeel. De marktleider daalde van 35,3% naar 34,7%. Dat blijkt uit de cijfers van marktonderzoeksbureau Nielsen, schrijft Adformatie. Sinds 2007 is het niet meer voorgekomen dat Albert Heijn marktaandeel moest inleveren. De nieuwe topvrouw Marit van Egmond staat voor de uitdaging de omzet niet verder te laten dalen.

Nummers twee en drie, Jumbo en Lidl zagen hun marktaandeel ieder met 0,4 procentpunt toenemen, naar respectievelijk 19,1% en 10,9%.

Andere groeiers zijn Aldi (plus 0,1 procentpunt naar 6,8%) en Coop (plus 0,1 procentpunt naar 3,2%). Bij Aldi is de toename van het marktaandeel na jaren van afkalving te danken aan een grootschalige ombouwoperatie. Bij Coop draagt de overname van een deel van de Emté-supermarkten (de rest ging naar Jumbo) bij aan de groei.

De supermarktketens Plus, Hoogvliet, Nettorame, Jan Linders en Poiesz bleven in marktaandeel gelijk. Dirk, Dekamarkt en Deen zagen hun marktaandeel elk met 0,1 procentpunt afnemen.

marktaandelen nielsen 2018
Fotocredits: 'Tabel Nielsen marktaandelen', Adformatie
Adformatie - Albert Heijn levert fors marktaandeel in, Lidl maakt weer groeisprong
  • Deel
Druk af