Volgende week stemt het Britse Parlement over het akkoord dat de Britse premier Theresa May met de EU sloot. Het ziet er nog altijd niet naar uit dat het ze gemakkelijk de vereiste meerderheid van het parlement achter haar deal zal weten te krijgen.
Dat zou kunnen betekenen dat Groot-Brittannië op 30 maart zonder akkoord de EU verlaat.
Aan beide kanten van het Kanaal liggen inmiddels de noodplannen klaar - al lijken de Britten de ernst van de situatie nog steeds niet in te willen zien, als we de halfhartige 'stresstest' met 100 vrachtwagens bij Dover mogen geloven.
Extra afdrachten en teruglopende handel
Voor Nederland betekent een harde brexit dat ons land tot en met 2030 jaarlijks €2,8 miljard kwijt is, €34 miljard in totaal. Per Nederlander komt dat neer op €164 euro per jaar. De SEO-onderzoekers combineerden verschillende kostenposten, zoals de door de Algemene Rekenkamer becijferde €1,25 miljard extra afdracht aan de EU in 2021 wegens het wegvallen van Groot-Brittannië bij een zachte brexit, de extra investeringen aan douane (€650 miljoen) plus een structurele bijkomende uitgave van €2,5-€3 miljard vanaf 2026. In geval van een harde brexit komen daar extra afdrachten van €1,6 miljard in 2019-2021 bij plus de effecten van de teruglopende handel, die het Centraal Planbureau in geval van een harde brexit schat op €10 miljard. Bij een zachte brexit blijven die 'beperkt' tot €7,5 miljard.
'Onzekerheidskosten' nog niet meegenomen
Nog niet in het sommetje zijn meegenomen de "kosten die alle onzekerheid rondom de deal met zich meebrengt" of de effecten voor de financiële sector. Die €34 miljard is dan ook een voorzichtige schatting, aldus RTLnieuws.
Het sommetje van €164 per Nederland valt overigens nog bescheiden uit in vergelijking tot wat de brexit gaat betekenen per Brit of voor de Britse economie. Een Brits huishouden verarmt voor een bedrag tussen de €1.000 en €5.400 per jaar.
Dat zou kunnen betekenen dat Groot-Brittannië op 30 maart zonder akkoord de EU verlaat.
Aan beide kanten van het Kanaal liggen inmiddels de noodplannen klaar - al lijken de Britten de ernst van de situatie nog steeds niet in te willen zien, als we de halfhartige 'stresstest' met 100 vrachtwagens bij Dover mogen geloven.
Extra afdrachten en teruglopende handel
Voor Nederland betekent een harde brexit dat ons land tot en met 2030 jaarlijks €2,8 miljard kwijt is, €34 miljard in totaal. Per Nederlander komt dat neer op €164 euro per jaar. De SEO-onderzoekers combineerden verschillende kostenposten, zoals de door de Algemene Rekenkamer becijferde €1,25 miljard extra afdracht aan de EU in 2021 wegens het wegvallen van Groot-Brittannië bij een zachte brexit, de extra investeringen aan douane (€650 miljoen) plus een structurele bijkomende uitgave van €2,5-€3 miljard vanaf 2026. In geval van een harde brexit komen daar extra afdrachten van €1,6 miljard in 2019-2021 bij plus de effecten van de teruglopende handel, die het Centraal Planbureau in geval van een harde brexit schat op €10 miljard. Bij een zachte brexit blijven die 'beperkt' tot €7,5 miljard.
'Onzekerheidskosten' nog niet meegenomen
Nog niet in het sommetje zijn meegenomen de "kosten die alle onzekerheid rondom de deal met zich meebrengt" of de effecten voor de financiële sector. Die €34 miljard is dan ook een voorzichtige schatting, aldus RTLnieuws.
Het sommetje van €164 per Nederland valt overigens nog bescheiden uit in vergelijking tot wat de brexit gaat betekenen per Brit of voor de Britse economie. Een Brits huishouden verarmt voor een bedrag tussen de €1.000 en €5.400 per jaar.
Dank je Cécile, maar wat schieten we op met al die berekeningen? Ik lees nooit iets over de positieve effecten die een Brexit kan hebben. In een wereld waar de globalisering een probleem is voor klimaat en qua vervuiling, kan Brexit ook positief zijn, ook voor de Britten. Brexit kan nog wel eens verrassende uitkomsten hebben. Qua menselijke maat bijvoorbeeld. Ook dat is een probleem dat veel frustratie oplevert, dat de menselijke maat zoek is, de Brexit zorgt dat de Britten de oplossingen meer bij zichzelf moeten gaan zoeken. Laten we over vijf tot tien jaar eens terugkijken, want de schok zal eerst hard zijn, daarna moet het systeem re-settlen.
Ik zie overal enkel-en-alleen maar kosten, doch het WEGvallen van de Britten als concurrent (gezien de te verwachten invoerrechten straks, bijv op auto's 10%, dus dag Nissan, JLR enz) moet voor velen toch ook mogelijkheden geven ? De Britse export naar continental EU was 4e kw 2018 al 5,1% gedaald. En dat ondanks een daling van het Britse pond met 14,6 procent sinds juni 2016 ten opzichte van de €uro. Britse producten zouden juist erg goedkoop moeten zijn, met een explosie aan export tot gevolg. En het Brexit-verhaal moet nog beginnen, per 30 maart !
Anders zou de EU veel verder uit moeten breiden.
Inderdaad: eerst zien, dan geloven. O.a. Canada schreeuwde indertijd moord en brand dat ze ernstig zouden verarmen als UK zich bij de EEG zou aansluiten. NIETS van uitgekomen
@ 3: toch leuk, dat er een Google bestaat; https://www.bbc.com/news/business-44210833. Helaas, geen direct hit mbt Canada, doch zal niet veel schelen, behalve dan, dat Canada al 2 eeuwen heel veel naar de USA exporteert
Het kost even en moet zich zetten, maar natuurlijk kan dat. Dat is uiteraard wat Trump ook graag wil: hij spullen naar Engeland en the UK naar the USofA. Ruime markt, zegt hij, want dan halen we minder uit the EU.
Resultaat: wij verarmen. Maar zoals al gezegd: het moet zich wel even zetten en dat is onderwijl even slikken. Hoe maak je bijv. een Mercedes of BMW in Engeland die je en masse naar de VS brengt? Rolls Royce en Mini's, ok, dat kan al. Beide Duitse kwaliteit.