Op 29 januari opent in Leipzig de Russische discounter Torgservis de deuren van zijn eerste Duitse winkel. Torgservis zou van plan zijn onder de naam Mere minstens 100 winkels te openen in het oosten van Duitsland, schrijft RetailDetail.
Frappant detail: de eerste vestiging komt in een pand waar voorheen een Aldi-vestiging zat. Aldi en Lidl krijgen er een directe concurrent bij. Torgservis biedt een een vergelijkbaar assortiment, met 70% laaggeprijsde voedingsmiddelen en daarnaast huisdierenbenodigdheden, huishoudelijke artikelen, drogisterijartikelen en kleding.
Het prijsniveau zou zo'n 20% onder dat van Lidl en Aldi liggen. Dat kan door een beperkter assortiment, 'kale' winkels waar de goederen vanaf pallets te koop zijn en een tweedehands inrichting. Eh? Ja, Torgservis is onder meer op zoek naar gebruikte diepvriezers en winkelwagentjes, aldus Bild.
De formule grijpt terug naar hoe Aldi en Lidl vroeger waren; hun formules zijn in de loop der jaren wat luxer geworden, maar mét behoud van hun unieke wapen: een beperkt assortiment met een hoge omloopsnelheid. De tweedehandsinrichting en een basaal assortiment maakt Torgservis echter nóg goedkoper. De Russische formule zou de Duitse discounters met hun eigen wapen kunnen verslaan, als het publiek gaat voor een weer wat uitgekleder assortiment.
Torgservis heeft in Rusland zo'n 800 discountwinkels en is ook actief in Roemenië, Kazachstan, Azerbeidzjan en China. Polen staat op het verlanglijstje.
RetailDetail - Russische discounter daagt Aldi en Lidl uit
Frappant detail: de eerste vestiging komt in een pand waar voorheen een Aldi-vestiging zat. Aldi en Lidl krijgen er een directe concurrent bij. Torgservis biedt een een vergelijkbaar assortiment, met 70% laaggeprijsde voedingsmiddelen en daarnaast huisdierenbenodigdheden, huishoudelijke artikelen, drogisterijartikelen en kleding.
Het prijsniveau zou zo'n 20% onder dat van Lidl en Aldi liggen. Dat kan door een beperkter assortiment, 'kale' winkels waar de goederen vanaf pallets te koop zijn en een tweedehands inrichting. Eh? Ja, Torgservis is onder meer op zoek naar gebruikte diepvriezers en winkelwagentjes, aldus Bild.
De formule grijpt terug naar hoe Aldi en Lidl vroeger waren; hun formules zijn in de loop der jaren wat luxer geworden, maar mét behoud van hun unieke wapen: een beperkt assortiment met een hoge omloopsnelheid. De tweedehandsinrichting en een basaal assortiment maakt Torgservis echter nóg goedkoper. De Russische formule zou de Duitse discounters met hun eigen wapen kunnen verslaan, als het publiek gaat voor een weer wat uitgekleder assortiment.
Torgservis heeft in Rusland zo'n 800 discountwinkels en is ook actief in Roemenië, Kazachstan, Azerbeidzjan en China. Polen staat op het verlanglijstje.
Wie kent 'm nog? Dit is de oude Basismarkt uit de jaren '80 van de vorige eeuw.
Edah (ook verdwenen, niet omdat het geen sterke formule was, maar omdat het bedrijf werd overgenomen door een tent die er een bende van maakte) was luxer en lette beter op de kleintjes dan AH. Het was - zeg maar - de Nederlandse Colruyt.
Aldi leek meer op Basismarkt en heeft zich minder richting een luxer en verser aanbod ontwikkeld dan Lidl die natuurlijk ook Basismarkt-achtig was.
En nu gebeurt, wat logisch is: wat verdween, krijgt - als de theorie klopt - weer een functie in onze minder rijk voor de middengroepen wordende samenleving. Deze formule zou theoretisch ook goede kansen moeten hebben in Frankrijk en Engeland.
#1 Dick,
Ik ken nog wel de Aldi van vroeger: alles in dozen en alleen houdbare producten.
Blijft een interessante kwestie. Wat goedkoop begint, wordt in de loop van de tijd altijd wat duurder. Er zit altijd iets van upgrading in (alleen maar goedkoop zijn is niet heel goed voor het ego). Je ziet dat Lidl langzaam upgrade. Ze hebben zelfs spaaracties. En dat is in discounters echt not done.
Maar zelfs als ze niet upgraden, dan went de consument aan de lage prijzen en vindt ze ze niet zo bijzonder meer.
Dat maakt dat er altijd ruimte is aan de onderkant van de markt. Maar je moet dat wel kunnen. Ook voor langere tijd. Ben benieuwd of de zakken diep genoeg zijn. De track record van deze Rus met z'n 800 winkeltjes stelt niet zoveel voor. Behalve misschien hun expertise op het bedienen van een markt van arme mensen.
Mooi gezegd: er is altijd ruimte aan de onderkant van de markt. En daar goed zijn, is pas echt knap.
In Duitsland zijn veel en veel meer "restposten"winkels als in NL. Wij hebben het ook zo ontzettend beroerd...