Het wereldwijd opererende technologiebedrijf Microsoft en de grote Amerikaanse supermarktformule Kroger starten een samenwerking om de markt voor online boodschappen doen niet alleen door Amazon binnen te laten harken.

Microsoft en Kroger richten twee winkels in waarin technologie van Microsoft wordt gebruikt om innovaties op basis van cloud-technologie te testen.

In de testwinkels zijn digitale schappen te vinden waarop prijzen met een druk op een paar toetsen kunnen worden aangepast; klanten vinden hun weg gemakkelijk door de winkel op basis van de keuzen die zij op een hun digitale boodschappenlijstje hebben gemaakt. Het lijstje leidt hen op de gemakkelijkste manier langs de schappen waar ze vinden wat ze wilden kopen. Een gepersonaliseerde afbeelding op de schappen begroet hen als ze een gangpad inlopen.

Als de functionaliteiten in de testwinkels een succes blijken, kunnen ze in de bijna 2.800 vestigingen van Kroger en zijn subformules worden toegepast. "Samen kunnen we iets maken dat we ieder apart niet zouden kunnen", zegt Kroger's topman Rodney McMullen in een gezamenlijk interview met Microsoft's CEO Satya Nadella van Microsoft.

Kroger is van plan de te ontwikkelen toepassingen van Microsoft's technologie door te verkopen aan concurrenten. Dat levert het bedrijf een extra inkomstenbron op.

Ook Ahold Delhaize werkt met Azure, de clouddienst van Microsoft. Vorig jaar kondigde Ahold Delhaize (het moederbedrijf van Albert Heijn) de wens om hecht samen te gaan werken met technologiepartners.

Vorige jaar opende Amazon kassaloze gemakswinkels. Eerder al nam het wereldwijd opererende virtuele winkelcentrum de fysieke winkelketen WholeFoods over. Amazon wil op verschillende plekken in de wereld groeien met het bezorgen en laten afhalen van boodschappen. Eten doen mensen immers iedere dag. Een iPad, boek of onderbroek bestellen ze slechts eens in de zoveel tijd.

Op 26 maart 2019 organiseert Foodlog samen met Emerce het congres Digital Food. Het innovatieve evenement over de multichannel strategieën van e-commerce die de boodschappenwereld veroveren. Schrijf je hier in en profiteer van €100 Early Bird-korting!
Bloomberg - Bloomberg - Are you a robot?
  • Deel
Druk af