Minder dieren en meer planten eten is een goede daad. Het is beter voor de aarde en gezondheid en clementer voor de miljarden dieren die voor onze vleesconsumptie gefokt en geslacht worden. Maar hoe breng je mensen tot minderen? Daarvoor bedachten de Britten ooit Meatless Monday - dat inmiddels zo'n 20 jaar bestaat. De Belgen doen al 10 jaar aan 'Veertig dagen zonder vlees'. In Nederland hadden we vorig jaar - voor het eerst - een Nationale Week Zonder Vlees. En in Frankrijk vragen 500 bekende Fransen je dit jaar iedere week een dag geen vlees te eten.
De Nationale Week Zonder Vlees keert terug. Van 11 tot en met 17 maart wordt het ons in de supermarkt, (bedrijfs)restaurants en zelfs langs de snelweg makkelijk gemaakt vlees te laten staan. Net als vorig jaar organiseert Isabel Boerdam, bekend van het boek en blog De Hippe Vegetariër, de Nationale Week Zonder Vlees.
'Maatschappelijke betrokkenheid'
Aan de eerste Week deden 32.000 geregistreerde deelnemers mee. Hun week zonder vlees zou 380 miljoen liter water bespaard hebben, 388 ton CO2-uitstoot en 31.000 kippenlevens. Nederland at die week weliswaar meer vleesvervangers, maar over de impact van de besparingen ontstond discussie.
Toch heeft de campagne van vorig jaar volgens Boerdam een gedragsverandering teweeg gebracht. Uit een enquête die in september is gehouden onder de deelnemers bleek dat 47% na 6 maanden nog steeds structureel minder vlees at dan daarvoor.
Dit jaar telt de campagne 69 officiële partners. Van de oorspronkelijke 53 bedrijven en instanties doet 85% ook dit jaar weer mee, met name foodproducenten "met vegetarische productinnovaties en groentehandelaren", meldt het persbericht. Daarnaast sloten zich 16 nieuwe partners aan, waaronder een aantal bijzondere partijen. Dat zijn bijvoorbeeld de Green Protein Alliance (founding partner), Triodos Bank, Provincie Overijssel, Deli by Shell, De Bijenkorf en HelloFresh. Die partners promoten van 11 tot 17 maart Nederland de voordelen van minder vlees eten en laten zien hoe makkelijk je kunt minderen.
'Groene maandag'
In Frankrijk blijft het niet bij één vegetariër die haar landgenoten aanspoort tot minder vlees eten. Maar liefst 500 bekende Fransen richtten zich begin deze maand tot hun compatriotes om in 2019 één dag in de week geen vlees of vis te eten. 'Lundi vert' ('groene maandag') noemen ze dat. NGO's als Greenpeace, Wereldnatuurfonds, L214, Bloom en Sea Shepherd steunen de campagne; ze hopen op 500.000 deelnemers.
Meedoen betekent in het Franse geval een serieus commitment.
Om te beginnen moet je een vragenlijst met tientallen vragen invullen. Niet alleen je houding ten aanzien van vleesconsumptie komt aan bod, ook je gezondheid, zelfvertrouwen in de keuken en persoonlijkheid. Alleen al het invullen van de lijst doordringt je van een ongemerkt opkruipend schuldgevoel bij de gedachte aan het eten van vlees; minder is goed voor planeet, gezondheid en dieren, weet je daarna voorgoed.
Deelnemers krijgen wekelijks, op dinsdag, de simpele vraag voorgelegd of ze de dag ervoor vlees of vis gegeten hebben.
Is dat niet gelukt, niet getreurd en niet op je vingers getikt. Je krijgt meteen tips hoe je vlees of vis kunt minderen, of waar je in de buurt vleesloos buiten de deur kunt eten. Ik schreef me in en ben erg benieuwd waar Lundi Vert me op gaat attenderen. In vleesminnend Frankrijk zijn vegavlees-schappen in supermarkten en vleesloze restaurants nog altijd zeldzaam. Wel liep de vleesconsumptie de afgelopen jaren sneller terug dan bij ons; bij ons zeggen mensen dat ze vleesminderen, maar blijkt dat niet uit de consumptiecijfers. In België daalde de vleesconsumptie de afgelopen jaren significant: tussen 2012 en 2016 met ruim 16%.
Dit artikel afdrukken
'Maatschappelijke betrokkenheid'
Aan de eerste Week deden 32.000 geregistreerde deelnemers mee. Hun week zonder vlees zou 380 miljoen liter water bespaard hebben, 388 ton CO2-uitstoot en 31.000 kippenlevens. Nederland at die week weliswaar meer vleesvervangers, maar over de impact van de besparingen ontstond discussie.
Toch heeft de campagne van vorig jaar volgens Boerdam een gedragsverandering teweeg gebracht. Uit een enquête die in september is gehouden onder de deelnemers bleek dat 47% na 6 maanden nog steeds structureel minder vlees at dan daarvoor.
Dit jaar telt de campagne 69 officiële partners. Van de oorspronkelijke 53 bedrijven en instanties doet 85% ook dit jaar weer mee, met name foodproducenten "met vegetarische productinnovaties en groentehandelaren", meldt het persbericht. Daarnaast sloten zich 16 nieuwe partners aan, waaronder een aantal bijzondere partijen. Dat zijn bijvoorbeeld de Green Protein Alliance (founding partner), Triodos Bank, Provincie Overijssel, Deli by Shell, De Bijenkorf en HelloFresh. Die partners promoten van 11 tot 17 maart Nederland de voordelen van minder vlees eten en laten zien hoe makkelijk je kunt minderen.
'Groene maandag'
In Frankrijk blijft het niet bij één vegetariër die haar landgenoten aanspoort tot minder vlees eten. Maar liefst 500 bekende Fransen richtten zich begin deze maand tot hun compatriotes om in 2019 één dag in de week geen vlees of vis te eten. 'Lundi vert' ('groene maandag') noemen ze dat. NGO's als Greenpeace, Wereldnatuurfonds, L214, Bloom en Sea Shepherd steunen de campagne; ze hopen op 500.000 deelnemers.
Meedoen betekent in het Franse geval een serieus commitment.
Om te beginnen moet je een vragenlijst met tientallen vragen invullen. Niet alleen je houding ten aanzien van vleesconsumptie komt aan bod, ook je gezondheid, zelfvertrouwen in de keuken en persoonlijkheid. Alleen al het invullen van de lijst doordringt je van een ongemerkt opkruipend schuldgevoel bij de gedachte aan het eten van vlees; minder is goed voor planeet, gezondheid en dieren, weet je daarna voorgoed.
Deelnemers krijgen wekelijks, op dinsdag, de simpele vraag voorgelegd of ze de dag ervoor vlees of vis gegeten hebben.
Is dat niet gelukt, niet getreurd en niet op je vingers getikt. Je krijgt meteen tips hoe je vlees of vis kunt minderen, of waar je in de buurt vleesloos buiten de deur kunt eten. Ik schreef me in en ben erg benieuwd waar Lundi Vert me op gaat attenderen. In vleesminnend Frankrijk zijn vegavlees-schappen in supermarkten en vleesloze restaurants nog altijd zeldzaam. Wel liep de vleesconsumptie de afgelopen jaren sneller terug dan bij ons; bij ons zeggen mensen dat ze vleesminderen, maar blijkt dat niet uit de consumptiecijfers. In België daalde de vleesconsumptie de afgelopen jaren significant: tussen 2012 en 2016 met ruim 16%.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Hallo Cécile,
Als vegan chef/docent ben ik heel blij met je artikel over het vlees. Voor de volledigheid - en omdat ik er ook wel trots op ben, natuurlijk - wilde ik je even informeren over Donderdag Veggiedag dat in Vlaanderen al meer dan tien jaar bestaat en het hele jaar doorloopt. Gelanceerd en nog steeds gepromoot door EVA vzw, krijgt het steeds meer weerklank in school- en bedrijfsrestaurants. Meer weten: https://www.evavzw.be/donderdag-veggiedag
Warme groet,
Ann
'Minder vlees eten is clementer voor de dieren die voor onze consumptie gefokt en geslacht worden'.
Is hier ook onderzoek naar gedaan? Dat door minder vleesconsumptie het welzijn van de dieren beter wordt? Ik heb het idee dat door minder vlees eten, de vleesprijs daalt, de veehouder minder verdient en minder goed voor zijn dieren kan zorgen.
Of is de gedachte dat mensen die minder vlees eten het eventueel bespaarde bedrag besteden aan het kopen van beter leven vlees?
Verder geeft het mij hoop dat een week zonder vlees een half jaar later nog steeds leidt tot het minderen. Dit is een stimulans om vanuit gezondheids oogpunt te pleiten voor een dag zonder suiker of transvetten. En voor een klimaataflaat te kiezen voor een week zonder fossiel transport of te kiezen voor een dag zonder internet of streaming. Nu nog sponsors vinden die hier brood in zien.
#2 'Of is de gedachte dat mensen die minder vlees eten het eventueel bespaarde bedrag besteden aan het kopen van beter leven vlees?'
Hopelijk wordt dat de trend. Na lang zoeken - eigenlijk wachten - eten we in huize Van Groningen vlees van grasgevoerde koetjes uit eigen dorp. Kleine porties en daardoor budgetneutraal. Best bevredigend om op deze manier direct bij te dragen aan meer weide met koeien. En minder maïs.
PS Goede ideeën Ellen. Daar zijn vast sponsors bij te vinden.
Asha ten Broeke, die vegetarier is geworden, schrijft het volgende: "Om vlees te kunnen eten moeten er levende wezens sterven. Dieren die spelen, die zich hechten aan elkaar, die angst en pijn voelen, moeten dood, op industriële schaal. Het zou niet goed zijn om de moraal daarbuiten te houden. Toch wordt de morele dimensie graag weggemoffeld.
Dierenliefhebbers wringen zich dan ook in een flinke morele s-bocht om toch van gehaktballen te genieten. Vleeseters moeten, ‘leren om niet te voelen’. Hun natuurlijke empathie voor levende wezens moet – voor sommige soorten, op sommige momenten – veranderen in apathie."
Toen de lievelingskoe van onze zoon naar de slachterij moest worden gebracht, vroeg hij natuurlijk wat er met haar zou gebeuren. Ik heb hem stap voor stap uitgelegd wat er met haar zou gebeuren en dat ze uiteindelijk zou worden verwerkt tot een ‘steak hachee’. Hij wil nu graag de komende tijd elke dag steak hachee eten om de kans te vergroten dat hij een stukje van zijn lievelingskoe zal opeten en zij zo voor altijd bij hem zal zijn. Hopelijk heeft Asha ten Broeke geen problemen met deze s-bocht.