Het Voedingscentrum vindt gezond en duurzaam eten een uitdaging in ons land waar je overal en altijd kunt eten en drinken; de makkelijkste keuze is vaak de verkeerde. Daarom moedigt het Nederlanders aan om in kleine stapjes hun eetgewoontes te veranderen. Voorbeelden die het Centrum noemt zijn het nemen van een eitje in plaats van een plakje ham (duurzamer, hoewel omstreden volgens voedingsdeskundige Martijn Katan) en een banaan in plaats van een stuk ontbijtkoek (gezonder).

“Wanneer iemand een kleine stap zet, dan geeft dat gelijk vertrouwen om het nog eens te doen. Zo’n klein stapje wordt ook sneller een nieuwe gewoonte. En dat is ons einddoel: een gezonder, maar ook een duurzamer eetpatroon volgens de Schijf van Vijf,” aldus het Voedingscentrum.

De boodschap van de campagne is ‘Nederland, laat je niet gek maken’. De videoboodschap is vanaf vandaag op verschillende televisiezenders te zien als reclamespot. De reeks Eetwissel-video’s wordt via sociale media verspreid.





UPDATE, 3 januari 20.00u: het Voedingscentrum begeeft zich ook op het pad van de leefstijlcoach, zegt Patricia Schutte in De Volkskrant (zie ook reactie #3). "Die campagne, Eetwissel genaamd, staat weliswaar los van de Gecombineerde Leefstijlinterventie, maar gaat uit van hetzelfde idee: mensen helpen hun eetgewoonten te verbeteren in de richting van de Schijf van Vijf. Die blijft het criterium voor gezonder en duurzamer eten."
Dit artikel afdrukken