“Wanneer iemand een kleine stap zet, dan geeft dat gelijk vertrouwen om het nog eens te doen. Zo’n klein stapje wordt ook sneller een nieuwe gewoonte. En dat is ons einddoel: een gezonder, maar ook een duurzamer eetpatroon volgens de Schijf van Vijf,” aldus het Voedingscentrum.
De boodschap van de campagne is ‘Nederland, laat je niet gek maken’. De videoboodschap is vanaf vandaag op verschillende televisiezenders te zien als reclamespot. De reeks Eetwissel-video’s wordt via sociale media verspreid.
Happy 2019! Wat wordt jouw #Eetwissel? https://t.co/pBv6JkzzU5
— Astrid Postma-Smeets (@APostmaSmeets) January 2, 2019
UPDATE, 3 januari 20.00u: het Voedingscentrum begeeft zich ook op het pad van de leefstijlcoach, zegt Patricia Schutte in De Volkskrant (zie ook reactie #3). "Die campagne, Eetwissel genaamd, staat weliswaar los van de Gecombineerde Leefstijlinterventie, maar gaat uit van hetzelfde idee: mensen helpen hun eetgewoonten te verbeteren in de richting van de Schijf van Vijf. Die blijft het criterium voor gezonder en duurzamer eten."
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
‘Nederland laat je niet gek maken.’
‘Wat moet je nog geloven?’
In het geval van VV en eieren Katan dus niet!
In hoeverre luisteren mensen nog naar wat het Voedingscentrum zegt of schrijft?
Van hun campagnes merk ik namelijk bitter weinig, want daar lees ik hier vooral op Foodlog over.
Voor de rest hoor/zie ik ze soms ergens iets zeggen over een nieuw dieet, maar dan vooral wat daar niet goed aan zou zijn.
Het Voedingscentrum wordt ook leefstijlcoach. "Het Voedingscentrum gaat nu een campagne voeren om mensen te leren dat je niet je hele levenswijze hoeft om te gooien, maar dat je met kleine stapjes al heel veel kunt bereiken," zegt zegt Patricia Schutte in De Volkskrant.
De €6,5 miljoen voor een leefstijlinterventie bij 8.000 mensen, terwijl er 5 miljoen mensen voor in aanmerking komen, is namelijk maar een druppel op de gloeiende plaat. Schutte: "Niets doen met het gegeven dat de helft van de Nederlanders te zwaar is en dat 15 procent lijdt aan obesitas is geen optie. Een leefstijlcoach kan die mensen helpen."
Hoe dan, Voedingscentrum? "Door hen bewust te maken van de vele verleidingen die er zijn om te eten en te drinken, bijvoorbeeld in de vorm van reclames. En door hen bewust te maken van de manieren die er zijn om die verleidingen het hoofd te bieden. Door erop te wijzen dat, als je goed hebt ontbeten, het gemakkelijker is die verleidingen te weerstaan. Door erop te wijzen dat je beter geen boodschappen kunt doen met een lege maag. Door mensen ervan bewust te maken dat je ook lekker kunt eten met minder vlees."
Als we over duurzaamheid beginnen valt er véél meer te zeggen (zoals over het GM gevoerd ei versus het Kipsterei… of ham met margarine vs humus met rucola en olijven - daarbij een wereld van verschil voor een gezonde dagstart). Veel ook over cultuur en smaakontwikkeling. Het begint bij de basis. Het Nationale Schoolontbijt als educatief signaal is daar een gruwelijk voorbeeld van.... geen oppositie van het VC daartegen.... (laat Jamie Oliver dat ontbijt organiseren!!!)
@1: sinds de kroketten en vetten standpunten van Katan (/ gebrek aan inhoudelijke respons op inhoudelijke kritiek in dezen) kan deze niet meer echt serieus genomen worden - ook al heeft hij op een aantal vlakken wel een soort (wel belezen) gelijk.... is dit onwetenschappelijk populair 'cherrie-picking' (cq ongenuanceerd hokjesdenken).
ps ook in de Mediterranee is obesitas een groot probleem geworden. De laatste decennia heeft daar in veel gebieden een omslag plaatsgevonden naar de fast food hp cultuur en is obesitas en aanverwanten ook daar een groot probleem geworden (al ken ik belangrijke uitzonderingen). Hoe komt dat? Waarom gaan eeuwenoude eet patronen opeens verloren? Omdat die hamburger, pizza, frites - zoetigheid als surrogaat van fruitbehoefte - en cola dagelijks zo verslavend zijn? Of is het een gebrek aan een goede kok/ voorziener thuis? (tijdsgebrek is geen goed argument... 'gemak'?... mede in combinatie met geld? - alles wat je al snel extra betaalt heb je werktijd in moeten steken... ik koop bijna alleen 3 sterren eieren... mijn ideologische keuze... en 'gemak' doe ik op andere manieren... zoals met een goede snelle 15 min maaltijd - kost ook minder stroom/gas ;) (en of er veel mis is met een rijkelijk belegde dagelijkse kleine/ gedeelde pizza met uitgebreide salade erbij als lunch?... met water of thee?)
Thee ipv dagelijks cola scheelt je honderd of veel meer euro's na een jaar. Heeft ook toegevoegde waarden, ipv afbrekende: ook mét suiker!. Dat is maar één voorbeeld. De desastreuze gevolgen kosten nog meer. Allemaal werktijd.... waar blijf je met je uiteindelijke 'gemak'? En Beleving van mogelijkheden?
Voedingseducatie/ beleving... vanaf de basis tot voortgezet... dat is het enige dat fundamentele verandering kan brengen. Of het nu door ouders of het onderwijs gebeurt. Mijn 4 kids verspreiden allen mijn boodschap... op hun manier (mij, te, regelmatig overtreffend ;) ook al drinken ze soms lachend cola onder mijn bestraffende blik ;)