Zonder consumptiebeperking te bevorderen, helpen 'duurzame' subsidies de wereld niet vooruit, zei echter onlangs de Groningse ecoloog Han Olff als unverfroren verstoorder van een optimistisch feestje van groene bedrijvigheid.
In een documentaire van de VPRO zei kort daarvoor de Brit Paul Kingsnorth dat de groene beweging zijn ziel heeft verkocht aan de duivel door net te doen alsof elektrisch gewassen consumptie wel duurzaam zou zijn.
Zolang we geloven dat we er met nieuwe technologie wel komen, zal er niets fundamenteel veranderen. Zoals 't stuk al noemt: CO2 is niet 't enige probleem. Delven grondstoffen, productie, en afval drukken ook flinke stempel. Enige echte oplossing: start met accepteren van MINDER.
— Dennis Zeilstra (@DennisZeilstra) December 27, 2018
Autojournalist Bas van Putten maakte een paar dagen eerder duidelijk dat we het totale bestaande wagenpark - waar net als in een ijsklontje veel energie in is gaan zitten die niet terug te halen valt - door het elektrische autobeleid in korte tijd moeten afschrijven. Dat is zowel een vorm van kapitaalvernietiging als van ecologisch bedenkelijk beleid. Elektrische auto's vergen net als gangbare een berg energie om te maken, terwijl die energie noch efficiënt (herbruikbaar), noch effectief (verminderen van consumptie) besteed is; dat zegt ook Anne Knol in haar eigen woorden in haar column. Daar komt nog eens bij dat de verbetering van elektrische auto's zo snel gaat, dat je iedere twee jaar voor gek rijdt in het vorige model.
1. Verkoop auto's met verbrandingsmotor stort in. 2. Hun afschrijving explodeert. 3. Jan Modaal raakt occasion niet kwijt en kan ook met subsidie nieuwe noch tweedehands EV betalen. 4. Intussen financiert hij wel vergroening via de accijnzen. 5. Opstand. https://t.co/pelq66o0AE
— bas van putten (@BasBvp) December 21, 2018
Met minder maar niet genoeg, komt alles op jezelf aanLess is more, zei de wereldberoemde Nederlandse vanuit Parijs opererende designer Li Edelkoort in de jaren negentig van de vorige eeuw de Duitse minimalistische architect Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969) na. In 2015 lanceerde ze een pleidooi tégen de wegwerpcultuur in de op snelle consumptie en verspilling gerichte mode-industrie en vóór de schoonheid van blijvende couture (handwerk, poepduur tenzij je het zelf maakt en er zuinig mee bent).
Mij hoef je het niet uit te leggen: we willen liefst veel meer voor stukken minder. Couture geeft je bergen minder voor een euro. Dat werkt geruststellend en bevrijdend voor wie genoeg heeft. Wie dat niet heeft, heeft helemaal niets materieels meer om zich te laten gelden. Met minder maar niet genoeg, komt alles op jezelf aan.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#85 Dick, dit lijkt overal in het land te spelen. Bij stichtingen die zich bezighouden met bomenbescherming, bijv. de Bomenstichting Achterhoek, het bomenkapmeldpunt, Bomenridders Rotterdam, Leeuwarden, Groningen... Woudreus... en wat al niet meer. Zie hier bijv. Zwolle.
"De energiecentrale in Breecamp-Oost is in april 2013 geopend en wordt gestookt met houtsnippers. Ongeveer één vrachtwagen met houtsnippers per week is nodig om de wijk van de benodigde energie te voorzien. Het hout wordt vanuit de regio aangeleverd, waarbij het voornamelijk gaat om snoeihout...."
Overal wordt melding gemaakt van overijverige kap en kap zonder kennis van zaken (opsnoeien totdat bomen nauwelijks nog overlevingskansen hebben, waarna kans op ziekten groot wordt...). Onderliggend lijkt het verhaal te spelen dat biomassa nodig is voor de biomassacentrales van woonwijken en plaatselijke zwembaden.
Op grotere schaal leveren dus partijen hout aan de centrales. SBB heeft een bv. Energiehout.com, waar ze haar hout aanbiedt. Dit is een verdienmodel. SBB voorziet door houtverkoop aan energiecentrales voor een deel van haar inkomsten. Ze de Purmerendcentrale.
En op nog grotere schaal importeert NL de houtpellets uit de VS en Canada en Baltische staten. Het gaat om hele grote hoeveelheden houtmassa. Voor de Enecocentrale in Utrecht praat men over 35 vrachtauto's per dag, 20.000-25.000 vrachtautobewegingen per jaar. De RWE centrales zijn nog groter. Om ons te doen geloven dat we goed bezig zijn, zetten partijen zelfs kinderen in. Zie hier, kinderen vertellen het verhaal. Hier nog enkele links.
2013: https://www.duurzaamnieuws.nl/explosieve-groei-import-houtpellets-uit-canada/
Juni 2018: de Eemcentrale: https://www.eemshavenonline.nl/bedrijven/rwe-eemshaven-bouwt-silo-voor-biomassa/. Taco Douma, vestigingsmanager Eemscentrale zegt hier: "Met de toepassing van biomassa als brandstof in onze centrale kunnen we werken aan CO2-reductie. Wat ons betreft is het nu genomen besluit [om biomassa te gaan bijstoken, TH] een opmaat naar de verdere ombouw van de centrale in de toekomst. Het is onze ambitie om de Eemscentrale uiteindelijk 100% CO2-neutraal te maken." Etc. RWE noemt dit de 'biobased economy'. Vanaf dit jaar gaat het om 800.000 ton biomassa als opstart. Ze voeren de houtpellers per boot aan uit Canada, VS, maar gerekend in vrachtauto's zou het gaan om zo'n 100 auto's per dag. (800.000 ton gedeeld door 21 ton per vrachtauto). Is dit de verduurzaming die we willen, vraag ik me dan af. Overheden gaan erin mee. Hoewel de uitstoot viezer is dan van kolen, en men stelt zich ook niet de vraag stelt hoe bomen die 40 jaar moeten groeien de honger van deze ovens kunnen stillen. Binnen Nederland is er geen overkoepelend beleid dat zegt dat de straal van 100 kilometer die geldt vanaf Utrecht 2/3 of meer van Nederland beslaat. En er gaat ook geen lichtje branden als in een Zwolle dan eenzelfde project wordt opgestart. De algemene mening is: biomassa verstoken is duurzaam. De lobby is enorm, mensen gaan er bizar genoeg in mee.
Mij bereiken regelmatige berichten over houtkap - overijverige snoei van de plantsoenendienst, zeg maar. Zie jij dat ook om je heen, Tom?
Waar komt de elektriciteit van de elektrische auto's vandaan is inderdaad een vraag. Er komen steeds meer zeer alarmerende berichten over de bijstook van grote hoeveelheden biomassa in de oude kolencentrales van RWE, Eemshaven, Geertruidenberg, gaan ... 17% bijstoken, voor 3,6 miljard subsidie. Naast deze centrales zijn er steeds meer 'biomassacentrales'. In Purmerend, waar bijv. Staatsbosbeheer het hout levert, Eneco Lage Weide Utrecht, Nuon in Diemen zit eraan te komen... Zwembaden, woonwijken overal in het land worden met biomassa verwarmd, gaan van het gas, en zijn duurzaam. De projecten beloven allemaal biomassa uit de directe omgeving te gebruiken maar gebruiken stuk voor stuk meer dan die omgeving kan leveren.
Waar is het boerenverstand? Terwijl steeds meer mensen beseffen dat biomassa in de natuur fantastische toepassingsmogelijkheden heeft, de natuur heeft zelf bedacht dat biomassa grondstof is die in de bodem moet terechtkomen... echter waar verbranden niet bij hoort, gaan we nu op grote schaal overal ter wereld de bossen te gelde maken en verbranden. Als je je in het onderwerp verdiept, en doorklikt, dan zie dat een ramp van ongekende omvang zich aan het voltrekken is om de oude businessmodellen overeind te kunnen houden. Zembla heeft in 2017 de documentaire Bos als Brandstof gemaakt, het KNAW heeft zich officieel uitgesproken tegen de verstook van biomassa, op tal van sites, The Guardian, Ecowatch, staan alarmerende berichten. Hier een EU briefing uit 2015. We glijden op een spekglad hellend vlak vol perverse prikkels met ons allen steeds sneller naar beneden. Het plaatst onze gesprekken over verduurzaming, minder vlees eten, minder vliegen, minder spullen, in een bijna morbide perspectief.
#80, Dick V, stel dat we een andere energie-bron hadden zonder CO2-uitstoot.....dan was de natuur ook aangetast door de mens (ervan uitgaande dat alles verder hetzelfde was verlopen), maar dan was het klimaat waarschijnlijk stukken minder verslechterd, waren de oceanen niet verzuurd. Dan hadden we nog veel werk met de rest (grondstoffen, bodemvernietiging etc), maar het had gescheeld. Nu, met een klimaat dat de afslag naar het Eoceen kan nemen, en sowieso amok gaat maken, is het stukken moeilijker.
#25 Jos, mooi verhaal! Maar we moeten wel beseffen: niet iedereen is blij.