Unilever koopt voor €3,3 miljard de Indiase divisie Health Food Drinks van geneesmiddelenbedrijf GlaxoSmithKline (GSK); dat meldt het FD.

Health Food Drinks produceert het in India razend populaire melk-moutdrankje Horlicks, een versterkend drankje met veel vitamine B. De Brits-Nederlandse onderneming volgt daarmee het voetspoor van onder meer Coca-Cola en Nestlé die als voedingsproducenten hun koers verleggen naar gezondere producten. Aan de overname ging een langdurige strijd vooraf tussen juist die twee concurrenten.

Unilever betaalde de hoofdprijs, maar de grote Indiase markt is de belangrijkste groeimotor voor het bedrijf.

De aanwinst zal worden samengevoegd met de Indiase dochter Hindustan Unilever. Met de overname komt historie mee. Horlicks bestaat al 140 jaar. Het werd aan het eind van de Eerste Wereldoorlog naar India gebracht door Britse militairen.
Het Financieele Dagblad - Unilever betaalt ?3,3 mrd voor Indiase melkmoutdrankjes
  • Deel
Druk af