Het voornemen van de supermarkten is geen onderdeel van het onlangs door staatssecretaris Blokhuis gesloten Preventieakkoord. De levensmiddelenindustrie, vertegenwoordigd door de FNLI, lag dwars. Nu blijkt hoe makkelijk Blokhuis had kunnen scoren omdat de supermarkten geen bezwaar hebben tegen het stoplichtsysteem.
Geconcludeerd mag worden dat de supermarkten mogelijk maken, wat de overheid in ons land niet voor elkaar krijgt. De levensmiddelenindustrie zal immers langszij moeten gaan liggen om op het schap te mogen blijven komen.
UPDATE, 30 november, 12:05 uur: wie welke rol precies heeft gespeeld en nog moet spelen bij de totstandkoming van het stoplicht legt Dick Veerman uit in #11. Het CBL liet ons weten graag binnen een jaar helderheid van de wetenschap en het ministerie van VWS te willen hebben over de normen die zij en hun leveranciers moeten gaan hanteren als zij het Nutriscore-logo uiterlijk over 2 jaar gaan voeren.
Dit doen de Nederlandse supermarkten ook erg goed:
Tabakverkoop in supermarkt groeit (Uit Distrifood)
Tabaksmerk Marlboro is wederom het grootste merk. De omzet steeg met 4,9 procent ten opzichte van een jaar eerder naar €477,3 miljoen. Marlboro is niet het enige tabaksmerk dat groei laat zien: op Kent na stijgen zij allemaal. Dit komt deels door accijnsverhoging, maar ook door meerverkoop. Van Beekveld zegt dat dit laatste komt door kanaalverschuiving: ‘Langere openingstijden van supermarkten, drogisterijen die gestopt zijn met tabaksverkoop en de sluiting van kleinere speciaalzaken.’
Heeft de consument eigenlijk wel behoefte aan zo'n logo? Ik heb me best verdiept in voeding, maar me nog nooit wat van dat vinkje aangetrokken. Ik lees wel etiketten, ik baseer mijn keuze op wat erin zit, niet welke kleur een stoplicht heeft. Maar misschien ben ik daarin wel anders dan de gemiddelde consument? Ik weet het niet. Zijn daar misschien cijfers van?
Daarbij, er zijn bij mijn weten nog heel veel tegenstellingen in voeding. Ik ben er inmiddels van overtuigd dat verzadigde vetten en enkelvoudige onverzadigde vetten gezond zijn. En omdat ik over het algemeen ketogeen leef zout ik al mijn eten ook flink. Eerdere reacties hadden het over een gezond label voor nootjes (?) ondanks het zout.
Dus als er geen consensus is, moet je dan zo'n systeem überhaupt wel willen? En wat als het weer verkeerd gaat, zoals met de dietary guidelines in de VS? Nogal een verantwoordelijkheid.
#64 Jan Peter,
Dat wat ik schreef had betrekking op het 'in het zicht'. Ik zou het namelijk een goed idee vinden dat ik als klant meer moeite zou moeten doen voor ongezondere producten. Dus de gezondere producten juist op ooghoogte en niet in het onderste of bovenste schap.
Sytske, als ik bij mijn AH binnenloop, loop ik meteen tegen die aparte balie met sigaretten aan. Bij de Jumbo is het niet anders. Sterke alcohol stond nooit bij de super, maar de schappen met zwak alcohol zijn niet te missen. Wat wil je nu eigenlijk zeggen met je #62 ? Ikke niet begrijpe.
De hoeveelheid schapruimte per product is nog niet zo heel erg, waar ik me vooral aan stoor is dat er niet alleen maar gewone pindakaas en met stukjes noot is, maar dat er ook soorten moeten zijn met chocola, karamel, zeezout enz enz enz. Alsook bijv de mars, snickers enz, is prima, maar waarom moeten al deze snoeprepen nu ook perse als jis of toetje verschijnen? Heeft allemaal met geld verdienen te maken, maar wat mij betreft zou daar juist een rem op mogen.
Er is teveel keus, er komt teveel keus bij, daardoor moeten supers vaak andere 'normale' producten uit het ass. halen, waardoor de klanten hun vaste 'normale' producten niet meer kunnen kopen en alleen maar keus krijgt in al die smaakjes waar ze nou net niet op zitten te wachten. Ja, sommigen kopen het wel, omdat ze 'dan maar die' moeten nemen, want die andere is er niet meer.
Er is dus al teveel keus met heel weinig schapruimte beschikbaar, er moet minder keus binnen bepaalde producten komen die allerlei extra ingrediënten bevatten die vaak niet eens lekker zijn en soms met een jaar ofzo weer verdwijnen, dan komen ze wel weer met wat nieuws.