Het kan nog gekker. De Vlaamse minister van dierenwelzijn Ben Weyts heeft met spoed de wet laten aanpassen omdat een hondenfokker zelfs zijn honden (dat zijn volgens de wet ook 'producten') met 21% Black Friday-korting heeft aangeboden, meldt Het Laatste Nieuws.
Consumentenbedrog
Kleine zelfstandige ondernemers is deze dag een doorn in het oog, meldt De Volkskrant. Consumenten verwachten kortingen van 20% tot 50%, precies in de periode vóór de feestdagen waarin kleine winkeliers traditiegetrouw juist winst kunnen maken. In België doet 67% van de kleine ondernemers dan ook niet mee met de kortingenhype van Black Friday, blijkt uit cijfers van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), aldus De Morgen. Zij missen de koopgolf en dus een belangrijk stuk omzet.
De basis van die economie staat in hippe letters op een zwart krijtbord waar ik langs loop: 'Work harder so you can shop more'Je slag slaan op Black Friday blijkt niet in alle gevallen echt goedkoper te zijn. Vorig jaar schreef Foodlog al over 'gesjoemel' met kortingsprijzen. De producten blijken goedkoper op andere momenten van het jaar. Ook is voor de retailer de winstmarge lastig te bepalen. Consumenten sparen hun aankopen op om op deze dag ineens meer te kopen, volgens Henk Hofstede van ABN AMRO. Gevolg? Dezelfde jaaromzetten, maar lagere marges.
'Koop je rot’
Wat echt goedkoop is, is niets te kopen. Maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen want dan klapt de economie in elkaar. De basis van de economie staat in hippe letters op een zwart krijtbord waar ik op de Amsterdamsestraatweg langs loop: “Work harder, so you can shop more”. Koop je rot.
Black Friday onderstreept die consumptiecultuur. Milieu-activist en columnist George Monbiot schreef over Black Friday het volgende: "Dagelijks schrijf en lees ik over klimaatverandering, massale dierensterfte, bodemerosie en lucht- en watervervuiling. Een van de grootste oorzaken daarvan is die consumptiecultuur." Dat weten we, maar gaan door. Business as usual. En ook dat weten we.
#BlackFriday is a dark day for the living planet. It epitomises our crazed rush towards destruction, as we're induced by marketers to buy useless tat that trashes a world of wonders, and the lives of millions. Those metals and plastics - they came from somewhere. pic.twitter.com/rwxsbMMBVF
— GeorgeMonbiot (@GeorgeMonbiot) November 23, 2018
‘Koopgekte’ wordt het inmiddels speels genoemd in de media, maar ik word er diepongelukkig van. Zelfs zogenoemde ‘milieubewuste millenials’ zag ik consumptie promoten, zolang het maar groen is.
De Ethical Consumer benadrukt bewust te winkelen, en zelfs Black Friday helemaal te boycotten.
Op mijn twaalfde kocht ik een rode rugzak die inmiddels 6 jaar middelbare school, twee universiteiten, twee kantoren en verschillende vakanties meegemaaktMijn rode rugzak
Op mijn twaalfde kocht ik een rode rugzak die inmiddels 6 jaar middelbare school, twee universiteiten, twee kantoren en verschillende vakanties heeft meegemaakt. Ik weiger een nieuwe te kopen, ondanks regelmatige opmerkingen van vrienden, familie en de onuitgesproken norm om er altijd nieuw en netjes uit te zien bij formele bijeenkomsten.
Een simpele reden voor mijn koopboycot: de rugzak werkt nog, dus waarom zou ik een nieuwe kopen? Zoals Greenpeace zegt: tweet “It’s not a good deal if you don’t need it.”
Na vandaag is Black Friday voorbij. Maandag staat het volgende koopfestijn voor de deur: Cyber Monday.
Mijn rugzak door dik en dun
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ja #1 en nog zo’n buitenlands gebruik dat steeds ernstiger vormen aanneemt is die kerstdwang. De eerste uitingen bleven vroeger gepast beperkt tot ruim na 5 december. Inmiddels lijkt dit via rond 5 december nu te zijn afgestemd op de start van de Santa Claus Parades in Noord-Amerika. Her-en-der zien we al sinds een week niet alleen veel vaker kerstversierde woningen maar ook kerstartikelen en zelfs -bomen, -sterren -stukjes en -versiersels te koop. Schaamteloos.
Overigens een aardige analyse in de Volkskrant, waar ik het volgende uithaal:
-Er is sprake van een race to the bottom, nu sommige winkeliers zijn begonnen, moet de rest mee.
-Een deel van winkeliers hoopt nu geld uit de zakken van consumenten te kloppen, waardoor ze dat geld niet meer elders kunnen besteden.
-De webwinkels hebben (interpreteer ik tussen de regels door) een groot belang bij een vroege 'Black Friday' om onhandelbare topdrukte op de laatste paar dagen voor Kerst tegen te gaan (mensen die op zondag 23 december nog kerstcadeautjes bestellen...) .
Black Friday wordt hier in Nederland heel anders ingevuld als ik de folders hier in huis eens bekijk:
Kruidvat: 19 t/m 25-11; Aldi: 23 t/m 25-11; Lidl + Hema: 23 t/m 26-11.
Ik ben het dus duidelijk niet eens met wat Sander in #10 schrijft: >> Met korting kopen is bijna crimineel. << Hoezo crimineel als bedrijven dit soort aanbiedingen vanuit zichzelf doen?
De aanbiedingen in de supermarkt staan idd los van black friday verkopen. Het enige voordeel van dergelijke stuntdahen is dat als je bijv iets van kleding nodig hebt je het dan goedkoper kan aanschaffen en ook iets leukers kan kopen dan een simpel effen truitje van de wibra, om maar iets te noemen.
Als bijv de kipfilets niet meer 'in de aanbieding' zijn en dus duurder zullen worden dan 5 euro de kilo(ik betaalde vandaag overigens 6,75 voor 9 ons bij de AH) dan zal er of op vlees bezuinigd worden, maar eerder zullen de meeste mensen kiezen voor bezuinigen op andere gebieden. Bijv dan maar wat langer doen met een spijkerbroek en die ouderwets weer dichtstoppen met stukken van een nog ouder exemplaar, zoals mijn moeder vroeger deed.
Overigens is die 6,75 voor 9 ons filet voor mij ook al bezuinigen, want wij eten daar met zijn 2 ook echt 6x van, terwijl anderen daar per persoon een filetje van doen. Wij eten niet veel vlees, wel bijna dagelijks iets, maar nooit meer dan 125 gram per persoon. Heel zelden heb ik iets wat niet kleiner tussen de pakjes ligt of er ligt wat groters wat net weer te weinig is als je dat gaat delen en dan eten we iets meer per persoon. En door HelloFresh, die ik ook niet elke week heb vanwege de prijs(ondanks dat ik op mijn eten niet teveel bezuinig), eten we wat vaker vegetarisch, met recepten die ik uit mezelf niet zou verzinnen.
Let wel, mijn man is de enige kostwinner in huis en werkt maar 4 dagen in de week en heeft geen top salaris, maar wel teveel voor toeslagen. Maar we hebben wel 'alles', ieder onze pc's, tv ook al is dat een oude bak van bijna 16 jaar die we nu aanzetten met de stekker(gaat nog een nieuwe komen maar heeft geen haast), auto enz. We zijn niet arm, maar kapitalen uitgeven kunnen en doen we ook niet.
#8 Sander,
Duurzaamheid vanuit de portemonnee houdt voor mij ook in dat ik maar 2x per week boodschappen doe, want de supermarkt is 6km verderop. Daarnaast koop ik vooral seizoensfruit + seizoensgroenten + maak ik gebruik van aanbiedingen. Voor mij is het een mix van, want ook bij, bijvoorbeeld, kip moet ik een keuze maken voor "beter voor de kip" vs "beter voor het milieu".
Wat mij betreft staat dit overigens geheel los van de koopgekte vanwege Black Friday, want die folder van Kruidvat ging verder over de Sinterklaas stuntweken.