Unilever, Coca-Cola, Mondelez, Nestlé en PepsiCo stoppen met hun eigen voedselkeuzelogo 'Evolved Nutrition Label', meldt de Financial Times. Er is 'geen draagvlak' te vinden voor het op portiegrootte gebaseerde stoplichtmodel dat de 5 voedselbedrijven samen voorstaan.
De 5 grote voedingsbedrijven werkten de afgelopen 2 jaar samen aan de ontwikkeling van het 'Evolved Nutrition Label' (ENL) voor voedingsmiddelen, maar slaagden er niet in op één lijn te komen, meldt de Financial Times. Eerder dit jaar stapte Mars al uit het initiatief. Na pilots in verschillende landen en overleg met wetenschappers en consumentengroeperingen hebben Unilever, Coca-Cola, Mondelez, Nestlé en PepsiCo geen consensus weten te bereiken, melden de bedrijven in een verklaring. Voor (fris)dranken gaan ze wel door met het ENL.
"Kleurcodes op voedseletiketten zijn erg omstreden op het Europese vasteland", aldus Bart Vandewaetere van Nestlé. "De Europese Commissie moet de leiding nemen en een gemeenschappelijke aanpak voorstellen." Vooral het ontbreken van een eenduidige definitie van portiegrootte blijkt de bedrijven parten te hebben gespeeld.
Het onderwerp voedselkeuzelogo is volop in de media. Vorige week nog schreef voedselwaakhond foodwatch een open brief aan Paul Polman van Unilever om tegen het het 'slappe industrielogo' te protesteren. Ook de Nederlandse supermarkten zochten het nieuws met hun oproep om een stoplichtlabel in te voeren om consumenten te helpen bij een gezondere keuze. In Frankrijk en België is het door het Franse ministerie van gezondheid ontwikkelde Nutri-Score-stoplicht al - op vrijwillige basis - ingevoerd. De Spaanse overheid besloot afgelopen week het eveneens te adviseren voor de levensmiddelenhandel in het land.
De voedingsindustrie ziet dat met lede ogen aan: "We hebben één regeling nodig voor consumenten en bedrijven", zegt Vandewaetere. Anders raakt die consument maar in verwarring en ontstaat er een ongelijk speelveld voor bedrijven die in meerdere landen hun producten afzetten.
Dit artikel afdrukken
"Kleurcodes op voedseletiketten zijn erg omstreden op het Europese vasteland", aldus Bart Vandewaetere van Nestlé. "De Europese Commissie moet de leiding nemen en een gemeenschappelijke aanpak voorstellen." Vooral het ontbreken van een eenduidige definitie van portiegrootte blijkt de bedrijven parten te hebben gespeeld.
Het onderwerp voedselkeuzelogo is volop in de media. Vorige week nog schreef voedselwaakhond foodwatch een open brief aan Paul Polman van Unilever om tegen het het 'slappe industrielogo' te protesteren. Ook de Nederlandse supermarkten zochten het nieuws met hun oproep om een stoplichtlabel in te voeren om consumenten te helpen bij een gezondere keuze. In Frankrijk en België is het door het Franse ministerie van gezondheid ontwikkelde Nutri-Score-stoplicht al - op vrijwillige basis - ingevoerd. De Spaanse overheid besloot afgelopen week het eveneens te adviseren voor de levensmiddelenhandel in het land.
De voedingsindustrie ziet dat met lede ogen aan: "We hebben één regeling nodig voor consumenten en bedrijven", zegt Vandewaetere. Anders raakt die consument maar in verwarring en ontstaat er een ongelijk speelveld voor bedrijven die in meerdere landen hun producten afzetten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Voedingsmiddelenproducenten PepsiCo en Kellogg’s gaan het (Britse) stoplichtensysteem op hun producten zetten. Voor Kellogg’s geldt dat voor ontbijtgraanverpakkingen die uitsluitend voor de verkoop in Groot-Brittannië bedoeld zijn. PepsiCo test het systeem om te beginnen uit in de Europese markt.
PepsiCo, dat onlangs uit het ENL stapte, kiest bewust voor het stoplichtensysteem en niet voor de NutriScore. “Wij vinden dat de totale markeringsaanpak van NutriScore te simplistisch is en de consument niet de duidelijkheid biedt waar hij naar op zoek is bij het maken van voedselkeuzes,” zegt Paul Skehan van PepsiCo tegen FoodNavigator.
Kellogg’s nam het besluit naar aanleiding van een onderzoek onder 2.000 Britten waaruit bleek dat Britse consumenten hulp willen bij het maken van gezonde voedselkeuzes. “We hebben geluisterd en nu handelen we,” zegt Oli Morton, de Britse directeur van Kellogg’s, in de Independent.
De Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop is al lange tijd voorstander van de Nutri-Score. De organisatie schoof dinsdag aan bij het rondetafelgesprek dat de Belgische Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid organiseerde met Europarlementariërs om de voordelen van het voedselkeuzelogo te benadrukken.
Andere deelnemers waren gezondheids- en voedingsexperts, vertegenwoordigers van de levensmiddelenindustrie, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en afgevaardigden van Nederlandse, Spaanse en Portugese overheidsinstanties.
Het rondetafelgesprek was voor de organisatie de gelegenheid om te herhalen dat de Nutri-Score een efficiënt middel is om consumenten te begeleiden in hun zoektocht naar gezondere voeding, schrijft Vilt.
Frank Eric, jij begrijpt Jan Peter's motto niet. Dus klopt het niet. Ik denk dat dat klopt.
Dat het waarschijnlijk niet uit te leggen valt.
#3, Jan Peter, " Mijn motto: "wat je niet kan begrijpen, klopt niet". Ga daar maar van uit!", wat bedoel je daarmee?