De 5 grote voedingsbedrijven werkten de afgelopen 2 jaar samen aan de ontwikkeling van het 'Evolved Nutrition Label' (ENL) voor voedingsmiddelen, maar slaagden er niet in op één lijn te komen, meldt de Financial Times. Eerder dit jaar stapte Mars al uit het initiatief. Na pilots in verschillende landen en overleg met wetenschappers en consumentengroeperingen hebben Unilever, Coca-Cola, Mondelez, Nestlé en PepsiCo geen consensus weten te bereiken, melden de bedrijven in een verklaring. Voor (fris)dranken gaan ze wel door met het ENL.

"Kleurcodes op voedseletiketten zijn erg omstreden op het Europese vasteland", aldus Bart Vandewaetere van Nestlé. "De Europese Commissie moet de leiding nemen en een gemeenschappelijke aanpak voorstellen." Vooral het ontbreken van een eenduidige definitie van portiegrootte blijkt de bedrijven parten te hebben gespeeld.

Het onderwerp voedselkeuzelogo is volop in de media. Vorige week nog schreef voedselwaakhond foodwatch een open brief aan Paul Polman van Unilever om tegen het het 'slappe industrielogo' te protesteren. Ook de Nederlandse supermarkten zochten het nieuws met hun oproep om een stoplichtlabel in te voeren om consumenten te helpen bij een gezondere keuze. In Frankrijk en België is het door het Franse ministerie van gezondheid ontwikkelde Nutri-Score-stoplicht al - op vrijwillige basis - ingevoerd. De Spaanse overheid besloot afgelopen week het eveneens te adviseren voor de levensmiddelenhandel in het land.

De voedingsindustrie ziet dat met lede ogen aan: "We hebben één regeling nodig voor consumenten en bedrijven", zegt Vandewaetere. Anders raakt die consument maar in verwarring en ontstaat er een ongelijk speelveld voor bedrijven die in meerdere landen hun producten afzetten.
Dit artikel afdrukken