Vandaag ondersteunt na Frankrijk en de Belgische supermarkten, ook Spanje het NutriScore-stoplicht voor gezondere voeding. Vanmiddag maakte in ons land foodwatch Unilevers baas Paul Polman uit voor halve crimineel omdat zijn bedrijf met een concurrerend logo een potje Nutella gezond zou willen laten lijken.
Geachte heer Paul Polman,
Zegt u eens eerlijk: vindt u Nutella* gezond? Als het aan uw Unilever ligt zal dat wel binnenkort aan miljoenen consumenten worden wijsgemaakt. Dat is een grote wens namelijk van uw Unilever samen met vier andere voedingsmultinationals. Het door vijf voedingsmultinationals ontwikkelde evolved nutrition label zal in dat geval het vinkje op etiketten van etenswaren vervangen. Dit nieuwe logo hanteert zo’n slappe criteria dat zelfs een product als Nutella, met opgeteld 88% suiker en vet, geen rood stoplichtteken krijgt voor (te) veel suiker of vet. Laten we eerlijk zijn: zo’n logo kan alleen door een voedingsmultinational bedacht zijn, toch? Maar overspeelt u, als CEO van Unilever, kort na het dividenddebacle, hiermee niet wederom uw hand?
Met die snijdende woorden begint campagneleider Sjoerd van der Wouw van foodwatch een open brief aan CEO Paul Polman van Unilever. Nu het Vinkje definitief verdwijnt, wil foodwatch voorkomen dat de industrie een lauw logo op zijn producten gaat plakken.
Het in Frankrijk ontwikkelde Nutriscore stoplicht vergeleken met het al wat oudere Britse,
credits: Consumentenbond
Net als de Consumentenbond wil foodwatch hetzij het Britse stoplicht, hetzij het door de Franse overheid en Belgische supermarkten inmiddels ondersteunde alternatieve stoplichtsysteem NutriScore op verpakkingen zien.
Vandaag werd bekend dat ook de Spaanse overheid kiest voor NutriScore. De Nederlandse overheid zal dat niet doen; ons land laat dergelijke initiatieven al sinds jaar en dag aan het bedrijfsleven over en weigert een zogeheten 'gelijk speelveld' voor alle commerciële partijen te creëren. Als straks, in navolging van hun vakbroeders in België, ook in Nederland de supermarkten NutriScore invoeren om te laten zien dat zij wel van goede wil zijn, dan zullen foodwatch en de Consumentenbond daar de eer voor kunnen claimen. Dat zal een gemiste kans zijn voor staatssecretaris Paul Blokhuis die met een steeds kaler en lozer Preventieakkoord op het gebied van gezonde voeding komt te zitten.
* Nutella wordt niet geproduceerd door Unilever maar door Ferrero. Wel kan het product een gunstiger score krijgen, zegt foodwatch, door het door Unilever, Coca-Cola, Nestlé, Mondelez en Pepsico voorgestelde 'evolved logo'.
Dit artikel afdrukken
Zegt u eens eerlijk: vindt u Nutella* gezond? Als het aan uw Unilever ligt zal dat wel binnenkort aan miljoenen consumenten worden wijsgemaakt. Dat is een grote wens namelijk van uw Unilever samen met vier andere voedingsmultinationals. Het door vijf voedingsmultinationals ontwikkelde evolved nutrition label zal in dat geval het vinkje op etiketten van etenswaren vervangen. Dit nieuwe logo hanteert zo’n slappe criteria dat zelfs een product als Nutella, met opgeteld 88% suiker en vet, geen rood stoplichtteken krijgt voor (te) veel suiker of vet. Laten we eerlijk zijn: zo’n logo kan alleen door een voedingsmultinational bedacht zijn, toch? Maar overspeelt u, als CEO van Unilever, kort na het dividenddebacle, hiermee niet wederom uw hand?
Met die snijdende woorden begint campagneleider Sjoerd van der Wouw van foodwatch een open brief aan CEO Paul Polman van Unilever. Nu het Vinkje definitief verdwijnt, wil foodwatch voorkomen dat de industrie een lauw logo op zijn producten gaat plakken.
Het in Frankrijk ontwikkelde Nutriscore stoplicht vergeleken met het al wat oudere Britse,
credits: Consumentenbond
Net als de Consumentenbond wil foodwatch hetzij het Britse stoplicht, hetzij het door de Franse overheid en Belgische supermarkten inmiddels ondersteunde alternatieve stoplichtsysteem NutriScore op verpakkingen zien.
Vandaag werd bekend dat ook de Spaanse overheid kiest voor NutriScore. De Nederlandse overheid zal dat niet doen; ons land laat dergelijke initiatieven al sinds jaar en dag aan het bedrijfsleven over en weigert een zogeheten 'gelijk speelveld' voor alle commerciële partijen te creëren. Als straks, in navolging van hun vakbroeders in België, ook in Nederland de supermarkten NutriScore invoeren om te laten zien dat zij wel van goede wil zijn, dan zullen foodwatch en de Consumentenbond daar de eer voor kunnen claimen. Dat zal een gemiste kans zijn voor staatssecretaris Paul Blokhuis die met een steeds kaler en lozer Preventieakkoord op het gebied van gezonde voeding komt te zitten.
* Nutella wordt niet geproduceerd door Unilever maar door Ferrero. Wel kan het product een gunstiger score krijgen, zegt foodwatch, door het door Unilever, Coca-Cola, Nestlé, Mondelez en Pepsico voorgestelde 'evolved logo'.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ehm, jongens....Nutella is NIET van Unilever. Het stukje zal even herschreven moeten worden: 'Foodwatch maakt zichzelf belachelijk met commentaar aan het verkeerde adres'.
Vinkjes of stoplichten op producten zijn m.i. allemaal zeer waardevol. Als je ze ziet: zeker weten niet kopen. Welke kleur de vinkjes of de stoplichten hebben, dat maakt niet uit.
Mark #1, je kunt ook zeggen: zo knap bespeelt foodwatch het volksgemoed.
Dat het feitelijke flauwekul is, mag duidelijk zijn.
Of het communicatief flauwekul is, durf ik niet zomaar te zeggen. Als Nutella volgens het model van de 5 multinationals de kleurtjes krijgt die foodwatch communiceert, dan weet het publiek nu wat dat model betekent. En dus: dan is Unilever daar mede verantwoordelijkheid voor.
Laatste vraag is natuurlijk: is dit een geval van doortrapte smaad, van slimme communicatie of van alletwee?
Ik kan me niet voorstellen dat Foodwatch deze fout bewust gemaakt heeft, onder het motto 'de lobby wordt gevormd door de grote spelers als CC en UL'. Het is gewoon een nietszeggend clubje dat met nul middelen probeert zo veel mogelijk geluid te maken. Hopeloos.
Wat wel interessant is: heeft Ferrero inderdaad de kleurtjes laten veranderen en zo ja: hoe?
Mark, mocht ik niet duidelijk zijn geweest: ik denk dat foodwatch heel doelbewust heeft gekozen voor Unilever en duurzaamheidspaus Paul Polman omdat het argument luidt 'wie zo doet, maakt dit mogelijk'. De tekst zegt niet dat Nutella van Unilever is, maar dat het evolved logo leidt tot metaforische 'gezonde' Nutella in alle mogelijke soorten van producten.
Slim en handig? Ja natuurlijk. Het zijn geen watjes daar bij foodwatch.
Wat je je vooral moet afvragen is dit: waarom stellen zulke organisaties zich zo op? Hun communicatietechnieken zijn daar een afgeleide van, maar niet de hoofdzaak.