Zijn eerste jaar als topman van zuivelreus FrieslandCampina met zijn 23.000 medewerkers was meteen hevig. Hein Schumacher zag een organisatie die te traag en te log was om de snelle marktveranderingen bij te benen. En hij zag hoe de inkomsten al jaren onder druk staan omdat de productie van de basisproducten kaas, melk en boter te weinig oplevert.

Daarom greep hij in. Dat zegt Royal FrieslandCampina's CEO Hein Schumacher in het FD. Hij reageert daarmee op een eerder stuk in die krant waarin een leegloop door het vertrek van vele tientallen managers werd geschetst. Volgens Schumacher moet die niet overdreven worden. Hij betreurt het vertrek van slechts een man of zes die hij liever niet had zien gaan.

In de reactie wordt benadrukt dat FrieslandCampina een in zichzelf gekeerd en zelfgenoegzaam bedrijf was geworden. Schumacher brengt daar nu weer verandering in. Nieuwe marktintroducties zouden nu weer razendsnel gaan, illustreert de CEO aan de hand van een theeproduct met een laagje kaasschuim dat het bedrijf in grote aantallen binnen zes maanden in China op de markt wist te brengen. Hij denkt dat de groeiambities van Nederlandse melkveehouders kleiner zijn dan de groei van de wereldmarkt voor zuivel en dat FrieslandCampina hun producten wereldwijd rendabel kan verkopen.

Boerderij brengt een gesprek met Schumacher waarin hij uitlegt dat zijn strategie bestaat uit het maken van meer winst door een grotere slagvaardigheid, het bedienen van specifieke marktsegmenten (kinderen, sporters, ouderen) en het '24/7' volgen van consumenten in plaats van het vasthouden aan traditionele verkoopkanalen. Verwerking zou de grote zuivelverwerker deels willen uitbesteden. Vijftig procent van de (verwerkte) melkstroom moet nog uit het commodities-segment weg worden getrokken of via handel beter in de markt worden geplaatst.

Voor wie zich afvraagt wat 'Cheese Tea' is, zie onderstaand filmpje:

Het Financieele Dagblad - Topman FrieslandCampina: ?We zijn door een heel pijnlijk proces gegaan?
  • Deel
Druk af