Afgelopen tijd kreeg ik hier een paar keer op m'n lazer omdat ik Nederlanders huichelaars en schijnheiligerds noemde. Ze zeggen immers wel dat ze bio en diervriendelijk vlees willen, maar ze kopen het niet.
Van Peter Veldhuijzen kreeg ik deze link naar een verhelderend marktonderzoek van Postbank toegestuurd. Nederlanders blijken wel eerlijk, als je ze maar vraagt wat ze willen betalen. En dan weet je het ook meteen. 80% van onze bevolking haakt al af als bio 5% duurder is dan gangbaar.
Dat verklaart veel: we zijn wél eerlijk en willen graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Een biokipfiletje zit zelfs bij AH al zomaar op een procent of 600 meer vergeleken bij de dagelijks wel ergens knallende bodemaanbieding. Een lastig parket dus, tenzij je bio flink subsidieert of de boer verder uitknijpt. Dat laatste zal resulteren in nog minder bioboeren in Nederland.
Als Postbank - en echt, al bravo voor dit verhelderende onderzoek! - nou de volgende keer eens vroeg hoeveel mensen bereid zijn om meer te betalen als iets een beetje, heel wat en heel veel lekkerder is? Uiteraard, met voorbeelden in de mond erbij.
Kunnen wij de voorbeelden van echte in Nederland verkrijgbare producten noemen die consumenten wel de prijsmoeite waard vinden? Wie weet pakt Postbank het echt op.
Dit artikel afdrukken
Van Peter Veldhuijzen kreeg ik deze link naar een verhelderend marktonderzoek van Postbank toegestuurd. Nederlanders blijken wel eerlijk, als je ze maar vraagt wat ze willen betalen. En dan weet je het ook meteen. 80% van onze bevolking haakt al af als bio 5% duurder is dan gangbaar.
Dat verklaart veel: we zijn wél eerlijk en willen graag voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Een biokipfiletje zit zelfs bij AH al zomaar op een procent of 600 meer vergeleken bij de dagelijks wel ergens knallende bodemaanbieding. Een lastig parket dus, tenzij je bio flink subsidieert of de boer verder uitknijpt. Dat laatste zal resulteren in nog minder bioboeren in Nederland.
Als Postbank - en echt, al bravo voor dit verhelderende onderzoek! - nou de volgende keer eens vroeg hoeveel mensen bereid zijn om meer te betalen als iets een beetje, heel wat en heel veel lekkerder is? Uiteraard, met voorbeelden in de mond erbij.
Kunnen wij de voorbeelden van echte in Nederland verkrijgbare producten noemen die consumenten wel de prijsmoeite waard vinden? Wie weet pakt Postbank het echt op.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Bravo voor de Postbank en bravo voor het hier publiceren. Naar aanleiding van een bijdrage van Ailko had ik ook al eens in een reactie geschreven dat de echte opvatting van mijn landgenoten zichtbaar is aan hun koopgedrag. We willen wel beter (beter voor dieren, beter voor het milieu, ...) maar willen er niet voor betalen.
Naar aanleiding van het artikel over bioporducten moest ik denken aan een artikel van Wouter Klootwijk in Dagblad van het Noorden enige tijd geleden. Daarin bschrijft hij het systeem van doorberekening van kosten bij de verwerking (opslag, verpakking ed) van eten en de winstoplagen voor de supermarkt. Dat gaat in percentages in plaats van in werkelijk gemaakte kosten. De inkoopprijs van niet biologisch is goedkoper dan die van biologisch en door het gebruik van percentages loopt dat prijsverschil alleen nog maar op, terwijl de handelingen niet verschillen. Hierdoor worden biologische kunstmatig duurder gemaakt dan noodzakelijk. En zoals Wouter Klootwijk beschreef: er is niets biologisch aan het rijden met een vorkheftruck om eten in de vriezer op te slaan (en ook die vriezer is niet biologisch).
De Postbank analyseert dit als dat biologisch te weinig duidelijke meerwaarde heeft voor de koper. Een goede analyse, want dat roep ik ook al tijden;-)
De enige oplossing is om gewassen te planten die niet alleen resistent tegen ziektes en plagen zijn, maar ook smaakvoller. Is dat mogelijk voor een aanvaardbare prijs voor alle populaire groentes? En voor bio-vlees is de oplossing om het voortaan in plaats daarvan te hebben over diervriendelijk vlees.
Fijn dat het de Postbank wel lukt Dick op andere gedachten/termen te brengen.
En precies zoals vroeger het grapje ging. Een man kun je moeilijk overtuigen met argumenten. Maar geef 'm een tabelletje en hij is om! Hahahahahha.
:-)
Maar ik blijf staan achter ieder woord dat ik schreef en hou vol: al die hela-hola berichten dat het zo goed gaat met bio en diervriendelijk zijn bogus. Het is dramatisch gesteld met ons stemgedrag met de portemonnee.
Recept voor aanbieders: kom eindelijk 'ns met wat lekkerders, dan zal het een stuk beter gaan. Want Nederlanders zijn niet gek. Voor bio gaan ze niet 6x zoveel uitgeven als het eigenlijk hetzelfde is. Maar voor iets dat veel lekkerder is, hebben ze wel wat over. Wie durft met cijfers onderbouwd te beweren dat dat NIET zo is?