In een persbericht laat Wakker Dier vanmorgen weten dat het aantal vleesaanbiedingen in supermarktfolders sinds 2015 met 28% is gestegen. Wakker Dier vergeleek de eerste drie kwartalen van dit jaar met dezelfde periode in de jaren daarvoor.
De dierenwelzijnsorganisatie vindt de stijging "zeer kwalijk". Campaigner Anne Hilhorst zegt: “Terwijl consumenten minder vlees willen eten, lokken de supers ze naar het vleesschap. De dieren betalen hiervoor de prijs.”
Bij supermarkten Jumbo en Albert Heijn steeg het aantal vleesaanbiedingen het sterkst. Jumbo verdubbelt het aantal vleesstunts ten opzichte van drie jaar geleden. Bij Albert Heijn gaat het om een toename van 73%. Hilhorst: “Minder vlees eten is hard nodig. Dat juist de marktleiders hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen, is schandalig.”
Supermarkten promoten in toenemende mate beter vlees, zoals varkens- en kippenvlees met 1 of meerdere sterren van de Dierenbescherming of het vlees van door de supermarkten in samenwerking met leveranciers ontwikkelde trager groeiende slachtkuikens. Zogenaamd 'regulier' kippen- en varkensvlees is - behalve in vleeswaar - in Nederlandse supermarkten nauwelijks meer te vinden.
Supermarkten verleiden van oudsher klanten om bij hen te komen winkelen met vleesaanbiedingen; tegenwoordig doen ze dat met diervriendelijker vlees. Wakker Dier maakt met deze actie duidelijk dat de organisatie de consumptie wil remmen door vlees financieel minder gemakkelijk bereikbaar te maken, ook als het 'beter vlees' betreft.
Omdat supermarkten onderling in een groeiende concurrentiestrijd zijn verwikkeld is het logisch dat het aantal vleesaanbiedingen is toegenomen. Als supers stoppen met het prijspromoties op vlees, moeten de groenten in de aanbieding omdat het bier al te goedkoop wordt verkocht. Groenten en fruit zijn echter weinig succesvol als klantenlokkers.
Wakker Dier - Supermarkten stunten steeds meer met vlees - Wakker Dier
De dierenwelzijnsorganisatie vindt de stijging "zeer kwalijk". Campaigner Anne Hilhorst zegt: “Terwijl consumenten minder vlees willen eten, lokken de supers ze naar het vleesschap. De dieren betalen hiervoor de prijs.”
Bij supermarkten Jumbo en Albert Heijn steeg het aantal vleesaanbiedingen het sterkst. Jumbo verdubbelt het aantal vleesstunts ten opzichte van drie jaar geleden. Bij Albert Heijn gaat het om een toename van 73%. Hilhorst: “Minder vlees eten is hard nodig. Dat juist de marktleiders hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen, is schandalig.”
Supermarkten promoten in toenemende mate beter vlees, zoals varkens- en kippenvlees met 1 of meerdere sterren van de Dierenbescherming of het vlees van door de supermarkten in samenwerking met leveranciers ontwikkelde trager groeiende slachtkuikens. Zogenaamd 'regulier' kippen- en varkensvlees is - behalve in vleeswaar - in Nederlandse supermarkten nauwelijks meer te vinden.
Supermarkten verleiden van oudsher klanten om bij hen te komen winkelen met vleesaanbiedingen; tegenwoordig doen ze dat met diervriendelijker vlees. Wakker Dier maakt met deze actie duidelijk dat de organisatie de consumptie wil remmen door vlees financieel minder gemakkelijk bereikbaar te maken, ook als het 'beter vlees' betreft.
Omdat supermarkten onderling in een groeiende concurrentiestrijd zijn verwikkeld is het logisch dat het aantal vleesaanbiedingen is toegenomen. Als supers stoppen met het prijspromoties op vlees, moeten de groenten in de aanbieding omdat het bier al te goedkoop wordt verkocht. Groenten en fruit zijn echter weinig succesvol als klantenlokkers.
Ach, wat sneu: "Terwijl consumenten minder vlees willen eten, lokken de supers ze naar het vleesschap." Arme consument met ruggengraat van gelatine krijgt vlees dat hij niet wil door de strot gedrukt...
Ik zie liever de bonusprijzen enz op snoep, koeken en mierzoete frisdranken verdwijnen, vlees is tenminste nog echt eten
Over kiloknallers hoor je niet meer. Maar de term 'duurzaamheidspakkers' wil men niet opwerpen. Het zal nooit goed zijn voor deze clubs. Nooit.
Erg fraai gezegd Hendrik: 'duurzaamheidspakkers'.
Ik had vanmiddag een discussie met 'Hilversum'. Of ik m'n commentaar wilde geven op dit schandaal, want de supers hadden zo langzamerhand toch ook weleens een bocht mogen maken. Schande dat ze nog doorgingen met kiloknallers verkopen.
Heb uitgelegd dat het allemaal om diervriendelijker vlees gaat en dat supers van oudsher promoten om een klant te lokken om zijn mandje/karretje bij A ipv bij B te vullen. Dat vlees daar een rol in speelt en dat het de inkoopprijzen niet beïnvloedt.
Dat kan een programmamaker niet meer verstaan vanwege de ontstane frames.
Onderwijl gaat de dure - en krankzinnig zware en dus elektra verspillende - 'long range' Tesla in de aanbieding op kosten van het grootste deel van de samenleving (dat slechts kan dromen van een auto die zelfs maar de helft van een Tesla S kost) en schreeuwen bazen en Urgenda dat dat echt moet vanwege de duurzaamheid.
Het is ingewikkeld om mensen te leren begrijpen dat ze kijken naar wat ze denken te zien.
Hier is de uitzending te beluisteren waar het om ging. Ik vond het niet de moeite waard om er vroeg voor naar H'sum te rijden. Anne Hilhorst van Wakker Dier legt het prima zelf uit. Er zit maar één foutje in haar verhaal: ze komt niet uit de margeverdeling en zegt dingen over intransparantie die niet kloppen. De kipketen is uitvoerig in kaart gebracht; juist de heel specifieke eisen voor de Nederlandse markt, maken dat ze het dier door de supers helemaal voor hun gebruik moeten zien te verwaarden. Dat maakt transparant calculeren dus nog makkelijker.
En waarom sloop dat foutje erin? Omdat de plot een boef behoefde. Uiteraard, dat is mijn verklaring.
Het nieuws is niet dat er nieuws is, maar dat Wakker Diers verontwaardiging ook al zelfstandig post had gevat in het hoofd van influencer Japke D. Bouma die die nieuwe moraal overdraagt aan haar lezers. Op twitter was een hele schare sympathisanten te vinden die hetzelfde levensgevoel bleken te delen.
De supers promoten nou juist wat ze moesten promoten van de dierenwelzijnsbeweging. En juíst op vleesgebied hebben ze nieuws te melden waar consumenten gevoelig voor zijn en dat doen ze dus ook op deze manier. Maar ja, dat mag dus niet meer.
Overigens vind ik persoonlijk dat het matigen van prijspromoties sowieso een uitstekend idee is. Ook op kleding bijvoorbeeld. Ga maar eens concurreren op 35% beter, zei mijn goede maar helaas veel te vroeg overleden vriend Monny Querido - een zeer bedreven beoefenaar van het supermarktspel - al jaren geleden. Nou daar nog de goeie waardepropositie voor vinden.