In een persbericht laat Wakker Dier vanmorgen weten dat het aantal vleesaanbiedingen in supermarktfolders sinds 2015 met 28% is gestegen. Wakker Dier vergeleek de eerste drie kwartalen van dit jaar met dezelfde periode in de jaren daarvoor.

De dierenwelzijnsorganisatie vindt de stijging "zeer kwalijk". Campaigner Anne Hilhorst zegt: “Terwijl consumenten minder vlees willen eten, lokken de supers ze naar het vleesschap. De dieren betalen hiervoor de prijs.”

Bij supermarkten Jumbo en Albert Heijn steeg het aantal vleesaanbiedingen het sterkst. Jumbo verdubbelt het aantal vleesstunts ten opzichte van drie jaar geleden. Bij Albert Heijn gaat het om een toename van 73%. Hilhorst: “Minder vlees eten is hard nodig. Dat juist de marktleiders hiervoor geen verantwoordelijkheid nemen, is schandalig.”

Supermarkten promoten in toenemende mate beter vlees, zoals varkens- en kippenvlees met 1 of meerdere sterren van de Dierenbescherming of het vlees van door de supermarkten in samenwerking met leveranciers ontwikkelde trager groeiende slachtkuikens. Zogenaamd 'regulier' kippen- en varkensvlees is - behalve in vleeswaar - in Nederlandse supermarkten nauwelijks meer te vinden.

Supermarkten verleiden van oudsher klanten om bij hen te komen winkelen met vleesaanbiedingen; tegenwoordig doen ze dat met diervriendelijker vlees. Wakker Dier maakt met deze actie duidelijk dat de organisatie de consumptie wil remmen door vlees financieel minder gemakkelijk bereikbaar te maken, ook als het 'beter vlees' betreft.

Omdat supermarkten onderling in een groeiende concurrentiestrijd zijn verwikkeld is het logisch dat het aantal vleesaanbiedingen is toegenomen. Als supers stoppen met het prijspromoties op vlees, moeten de groenten in de aanbieding omdat het bier al te goedkoop wordt verkocht. Groenten en fruit zijn echter weinig succesvol als klantenlokkers.
Wakker Dier - Supermarkten stunten steeds meer met vlees - Wakker Dier
  • Deel
Druk af