Een voedingsproducent die zijn product verkoopt door de speciale voedingstoffen die het bevat aan te prijzen, brengt mensen in verwarring. Dat veroorzaakt een ‘nutritionele kakofonie’. Denk aan iemand die ineens heel veel chocolade gaat eten omdat hij gelezen heeft dat er antioxidanten in zitten.
Bernard Lavallée waarschuwt voor zulke ongewenste effecten, op FoodNavigator. De Canadese voedingsdeskundige vindt dat communicatie over zogenaamd gezonde stoffen en ingrediënten aanzet tot eenzijdige of overdreven voeding.
Lavallée heeft daarom een aantal tips voor de voedingsindustrie. Allereerst moeten fabrikanten het product in zijn geheel presenteren en niet vanuit de afzonderlijke stoffen waaruit het is opgebouwd. Volgens Lavallée is voeding meer dan een som van de nutriënten. "Voedsel is levend en de manier waarop het groeit heeft een enorme invloed. Als we het eten, weten we niet hoeveel en welke voedingsstoffen we binnenkrijgen," zegt hij.
Dubbel onverstandig
Behalve gezondheidskundig, doen bedrijven er ook commercieel onverstandig aan ‘ster-ingrediënten’ en superfoods als uniek voordeel voorop te stellen in hun communicatie. Op korte termijn kunnen ze commercieel voordeel hebben als ze vertellen dat hun product chiazaad of omega-3 bevat. Maar zodra consumenten doorkrijgen dat zij er geen baat bij hebben, is de schade van de kritiek op de marketing-gedreven claims groter dan de aanvankelijke voordelen.
Hoe het dan wel moet? Fabrikanten zouden meer verse ingrediënten moeten gebruiken en hun producten aantrekkelijker maken zonder onnodige toevoegingen. Bovendien wil Lavallée dat producten zo min mogelijk bewerkt zijn. Lavallée is een van de bedenkers van de NOVA-classificatie die aangeeft het sterk bewerkt een product is; processed heet dat in vaktaal.
Dit artikel afdrukken
Lavallée heeft daarom een aantal tips voor de voedingsindustrie. Allereerst moeten fabrikanten het product in zijn geheel presenteren en niet vanuit de afzonderlijke stoffen waaruit het is opgebouwd. Volgens Lavallée is voeding meer dan een som van de nutriënten. "Voedsel is levend en de manier waarop het groeit heeft een enorme invloed. Als we het eten, weten we niet hoeveel en welke voedingsstoffen we binnenkrijgen," zegt hij.
Dubbel onverstandig
Behalve gezondheidskundig, doen bedrijven er ook commercieel onverstandig aan ‘ster-ingrediënten’ en superfoods als uniek voordeel voorop te stellen in hun communicatie. Op korte termijn kunnen ze commercieel voordeel hebben als ze vertellen dat hun product chiazaad of omega-3 bevat. Maar zodra consumenten doorkrijgen dat zij er geen baat bij hebben, is de schade van de kritiek op de marketing-gedreven claims groter dan de aanvankelijke voordelen.
Hoe het dan wel moet? Fabrikanten zouden meer verse ingrediënten moeten gebruiken en hun producten aantrekkelijker maken zonder onnodige toevoegingen. Bovendien wil Lavallée dat producten zo min mogelijk bewerkt zijn. Lavallée is een van de bedenkers van de NOVA-classificatie die aangeeft het sterk bewerkt een product is; processed heet dat in vaktaal.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Spelfoutje in de lead: kakafonie moet zijn: kakofonie.
Dank Wouter. Alleen Gerrit Komrij schreef een kakafonie.
Grappig, was ik vergeten. Misschien ooit nog eens lezen.