Deze week staat in het teken van het Beter Leven Keurmerk. Supermarkten brengen van 22 tot en met 28 oktober diervriendelijke producten extra onder de aandacht. We vroegen supermarkten wat zij bijdragen aan de landelijke Beter Leven Week.
De Beter Leven Week is een initiatief van de Dierenbescherming. De campagne moedigt consumenten aan om te kijken of het vlees dat ze kopen komt van een dier dat beter geleefd heeft. Het is alleen oké als het voorzien is van het Beter Leven Keurmerk.
Wat doen supers?
ALDI wijdt deze week vijf pagina’s in zijn folder en een deel van de voorpagina aan Beter Leven-producten. Daarnaast brengt ALDI een aantal radiocommercials over Beter Leven.
Bij PLUS hebben alle vleesaanbiedingen deze week minimaal een Beter Leven Keurmerk met 1-ster. “Sinds vorige week verkopen wij bij alle Briljant 2.0 winkels – de PLUS-supermarkten ingericht volgens ons nieuwste formule concept – Hamletz varkensvlees met het Beter Leven Keurmerk 2-sterren,” zegt Debbie Huisman van PLUS. Het gaat om 12 PLUS-supermarkten. Als genoeg mensen het vlees met 2 sterren kopen, wil de supermarkt Hamletz ook in de andere vestigingen gaan aanbieden.
Leiden prijsacties met Beter Leven tot betere verkoopcijfers?
'Diervriendelijk vlees' is deze week dus volop in de aanbieding. We vroegen ALDI en PLUS of prijsacties de verkoop van vlees met het Beter Leven Keurmerk blijvend stimuleert. “Door het jaar zijn ruim 70% van onze vleesaanbiedingen voorzien van het Beter Leven Keurmerk. Dat doen we dus niet alleen deze week,” aldus Huisman van PLUS. Het hangt sterk van het product af in hoeverre de verkopen stijgen.
Bij ALDI is de verkoop van keurmerkvlees tijdens de Beter Leven Week wel zichtbaar hoger dan in andere weken. “Hoe de verkoop zich daarna ontwikkelt hangt af van de actie, maar het blijft niet op datzelfde hoge niveau,” vertelt Eline Poels van ALDI.
Weten consumenten welk leven achter zo’n keurmerk schuilgaat?
De rest van het jaar wordt veel minder aandacht besteed aan diervriendelijke producten. Daarom zijn de folders van ALDI deze week een stukje educatiever. “In de folder hebben we een korte uitleg toegevoegd over waar die 1/2/3 sterren voor staan, omdat we ook denken dat dit niet voor iedereen bekend is,” zegt Poels. Toch bestaat volgens Poels de werkelijkheid uit zoveel aspecten dat het lastig is om het gemakkelijk samen te vatten voor een consument die nog nooit bij een veehouder is geweest.
Hoewel de Dierenbescherming het uitlegt, weet de consument amper dat het verschil tussen een kip met één ster en een plofkip (tragere groei, meer ruimte, een overdekte uitloop en een ander ras) veel groter is dan het verschil tussen een varken met één ster en een varken zonder ster (iets meer ruimte voor het bijna slachtrijpe dier en een ketting tegen de verveling). De varkens van Hamletz - met twee sterren - hebben daarentegen twee keer zoveel ruimte als een varken met één ster, kunnen naar buiten en liggen binnen in het stro. Van hun staart wordt zelfs het puntje niet afgeknipt. Dat kost wat extra.
Volgens PLUS gaat het er bij consumenten vooral om dat vleesproducten in ieder geval zijn voorzien van een Beter Leven Keurmerk. Daarom zet de super zich er voor in om het keurmerk deze week extra onder de aandacht te brengen.
Gaat stunten met vlees, en vooral in zo’n week, niet juist tegen de moraal van diervriendelijkheid in? Volgens Wakker Dier veroorzaken supermarkten die vlees vaak in de aanbieding doen dierenleed. Vlees zonder leed heeft een prijs en mag niet te gemakkelijk betaalbaar worden gemaakt, vindt de actieorganisatie. ALDI begrijpt die redenering, maar volgens Poels draait het deze week om iets anders. Namelijk het belang van diervriendelijkere productie en het uitleggen van het keurmerk. “Met als wens uiteraard dat het aanbod op een bepaald moment alleen maar bestaat uit diervriendelijkere producten,” aldus Poels.
Animal Rights, één van de nieuwere dierenrechtenorganisaties die in zowel België als ons land actief is, streeft een vleesloze samenleving na. Zien supermarkten dat ook zo? Volgens PLUS eet ruim 95% van de Nederlandse consumenten vlees. Als supermarkt moet je dat daarom blijven verkopen, omdat er vraag naar is. “We zijn een supermarkt voor iedereen en bedienen daarom de consument ook met acties op vlees,” aldus Huisman.
Dit artikel afdrukken
Wat doen supers?
ALDI wijdt deze week vijf pagina’s in zijn folder en een deel van de voorpagina aan Beter Leven-producten. Daarnaast brengt ALDI een aantal radiocommercials over Beter Leven.
Bij PLUS hebben alle vleesaanbiedingen deze week minimaal een Beter Leven Keurmerk met 1-ster. “Sinds vorige week verkopen wij bij alle Briljant 2.0 winkels – de PLUS-supermarkten ingericht volgens ons nieuwste formule concept – Hamletz varkensvlees met het Beter Leven Keurmerk 2-sterren,” zegt Debbie Huisman van PLUS. Het gaat om 12 PLUS-supermarkten. Als genoeg mensen het vlees met 2 sterren kopen, wil de supermarkt Hamletz ook in de andere vestigingen gaan aanbieden.
Hoe de verkoop zich daarna ontwikkelt hangt af van de actie, maar het blijft niet op datzelfde hoge niveauOok bij Jumbo staat Beter Leven centraal. Een groot deel van de huismerksnacks, zoals de kroketten, bitterballen en kipsticks, heeft sinds deze week ook het Beter Leven Keurmerk. Albert Heijn start, net als Jumbo, met de verkoop van diervoeding met kippenvlees dat 3 sterren van het Beter Leven Keurmerk heeft en verkoopt sinds vorige week alleen eieren met ten minste 1 ster van het Beter Leven Keurmerk.
Leiden prijsacties met Beter Leven tot betere verkoopcijfers?
'Diervriendelijk vlees' is deze week dus volop in de aanbieding. We vroegen ALDI en PLUS of prijsacties de verkoop van vlees met het Beter Leven Keurmerk blijvend stimuleert. “Door het jaar zijn ruim 70% van onze vleesaanbiedingen voorzien van het Beter Leven Keurmerk. Dat doen we dus niet alleen deze week,” aldus Huisman van PLUS. Het hangt sterk van het product af in hoeverre de verkopen stijgen.
Bij ALDI is de verkoop van keurmerkvlees tijdens de Beter Leven Week wel zichtbaar hoger dan in andere weken. “Hoe de verkoop zich daarna ontwikkelt hangt af van de actie, maar het blijft niet op datzelfde hoge niveau,” vertelt Eline Poels van ALDI.
Weten consumenten welk leven achter zo’n keurmerk schuilgaat?
De rest van het jaar wordt veel minder aandacht besteed aan diervriendelijke producten. Daarom zijn de folders van ALDI deze week een stukje educatiever. “In de folder hebben we een korte uitleg toegevoegd over waar die 1/2/3 sterren voor staan, omdat we ook denken dat dit niet voor iedereen bekend is,” zegt Poels. Toch bestaat volgens Poels de werkelijkheid uit zoveel aspecten dat het lastig is om het gemakkelijk samen te vatten voor een consument die nog nooit bij een veehouder is geweest.
Hoewel de Dierenbescherming het uitlegt, weet de consument amper dat het verschil tussen een kip met één ster en een plofkip (tragere groei, meer ruimte, een overdekte uitloop en een ander ras) veel groter is dan het verschil tussen een varken met één ster en een varken zonder ster (iets meer ruimte voor het bijna slachtrijpe dier en een ketting tegen de verveling). De varkens van Hamletz - met twee sterren - hebben daarentegen twee keer zoveel ruimte als een varken met één ster, kunnen naar buiten en liggen binnen in het stro. Van hun staart wordt zelfs het puntje niet afgeknipt. Dat kost wat extra.
Volgens PLUS gaat het er bij consumenten vooral om dat vleesproducten in ieder geval zijn voorzien van een Beter Leven Keurmerk. Daarom zet de super zich er voor in om het keurmerk deze week extra onder de aandacht te brengen.
We zijn een supermarkt voor iedereen en bedienen daarom de consument ook met acties op vleesStunten met vlees tijdens de Beter Leven Week
Gaat stunten met vlees, en vooral in zo’n week, niet juist tegen de moraal van diervriendelijkheid in? Volgens Wakker Dier veroorzaken supermarkten die vlees vaak in de aanbieding doen dierenleed. Vlees zonder leed heeft een prijs en mag niet te gemakkelijk betaalbaar worden gemaakt, vindt de actieorganisatie. ALDI begrijpt die redenering, maar volgens Poels draait het deze week om iets anders. Namelijk het belang van diervriendelijkere productie en het uitleggen van het keurmerk. “Met als wens uiteraard dat het aanbod op een bepaald moment alleen maar bestaat uit diervriendelijkere producten,” aldus Poels.
Animal Rights, één van de nieuwere dierenrechtenorganisaties die in zowel België als ons land actief is, streeft een vleesloze samenleving na. Zien supermarkten dat ook zo? Volgens PLUS eet ruim 95% van de Nederlandse consumenten vlees. Als supermarkt moet je dat daarom blijven verkopen, omdat er vraag naar is. “We zijn een supermarkt voor iedereen en bedienen daarom de consument ook met acties op vlees,” aldus Huisman.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#1 Jos,
Inderdaad. Ik zag Jumbo en dacht 'daar heb ik niets van gemerkt'. Maar het gaat bij Jumbo blijkbaar alleen om wat snacks. Ik kan me voorstellen dat als mensen die kopen ze simpelweg een (diepvries)zak in de kar gooien, zonder naar de (vermoedelijke hogere) prijs te kijken.
Toevallig veel over dierenwelzijn in het onlangs verschenen nov/dec nummer van de Franse consumentenorganisatie '60 millions de Consommateurs' waarin de consument middels 116 pagina's wordt geattendeerd op de deplorabele toestand van het dier in de fokkerij. Ik ben flexitariër, maar na het doorbladeren nu bijna vegetariér. Jammer dat dit blad in Nederland niet verkrijgbaar is, want er staat vaak veel in met betrekking tot voedsel.
Een kleine greep uit dit nummer.
De eerste 30 pagina's beschrijven het wel en wee van de dieren zoals die vroeger buiten nagenoeg vrij rondliepen, gevolgd door een overzicht van organisaties die zich inzetten tegen dierenleed. De rest handelt over 'La face cachée de la jolie ferme' de verborgen kant van de mooie boerderij. Ook de Bio (AB label) komt aan de orde, met de minimale beschikbare buitenruimte per soort (melkkoe 2/ha, schapen 13/ha, geiten 13,3/ha, etc.). Label Rouge varkens moeten gecastreerd worden, maar de staarten mogen er niet af. Label Rouge kippen zijn langzaam groeiende rassen die minimaal 2m2 buiten tot hun beschikking hebben, minimaal 81 in daglicht. De extra vermelding 'fermier en liberté' geeft aan dat de kip onbeperkte toegang had tot de buitenwereld zonder afrastering. Er komen ook 'echte' fokkers aan het woord waar de varkens nog in een bosachtig terrein loslopen. Vervolgens komen het transport, de rest en Halal aan de orde. De vergelijking met Duitsland levert niet een betere dierenbehandeling op, maar het vegetarisme is daar sterker in opkomst dan in Frankrijk.
Artikel in Le Figaro
Bron: 60 Millions de consommateurs. Hors-Série N° 127S - novembre/décembre 2018.
Hier wordt de plank dus volkomen mis geslagen.
De perceptie die gewekt wordt is: we zijn begaan.
De trigger voor de consument is gewoon de platte euro.