“Veel drinkpakjes zijn vooral suikerwater met een paar druppeltjes ‘excuussap’,” meldt voedselwaakhond foodwatch nog maar eens op grond van eigen onderzoek. Het ‘gezonde imago’ van fruit blijkt dé verkooptruc voor de drinkpakjesfabrikanten. Maar ook sap bevat veel suiker.
Vorige maand onderzocht foodwatch een kleine 180 drinkpakjes bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. Van die pakjes hadden er 136 een fruitsoort in de naam (78%). Vervolgens selecteerde foodwatch de sappen, nectars en vruchten(fris)dranken en hielden zo 80 vruchtendrinkpakjes over (zuiveldrankjes deden verder niet mee). In 16 van die vruchtendrinkpakjes (20%) zat maximaal 1% van de in de naam vermelde vrucht. In 46 drinkpakjes (58%) zat 20% of minder aan vruchtensap. Volgens de Nederlandse wet mogen alleen dranken die voor 100% uit vruchtensap bestaan sap heten, voor nectar geldt een minimumpercentage van 25%. Alle dranken moeten op de verpakking de hoeveelheid sap en de gebruikte vruchtensoort (het ‘lok’-ingrediënt) hebben staan, het zogeheten kwidden.
foodwatch maakt zich al jaren druk om misleidende etiketten; recent startte de organisatie een nieuwe e-mailcampagne.
Foodwatch - Nauwelijks vruchten in vruchtendrinkpakjes voor kinderen
Vorige maand onderzocht foodwatch een kleine 180 drinkpakjes bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. Van die pakjes hadden er 136 een fruitsoort in de naam (78%). Vervolgens selecteerde foodwatch de sappen, nectars en vruchten(fris)dranken en hielden zo 80 vruchtendrinkpakjes over (zuiveldrankjes deden verder niet mee). In 16 van die vruchtendrinkpakjes (20%) zat maximaal 1% van de in de naam vermelde vrucht. In 46 drinkpakjes (58%) zat 20% of minder aan vruchtensap. Volgens de Nederlandse wet mogen alleen dranken die voor 100% uit vruchtensap bestaan sap heten, voor nectar geldt een minimumpercentage van 25%. Alle dranken moeten op de verpakking de hoeveelheid sap en de gebruikte vruchtensoort (het ‘lok’-ingrediënt) hebben staan, het zogeheten kwidden.
foodwatch maakt zich al jaren druk om misleidende etiketten; recent startte de organisatie een nieuwe e-mailcampagne.
Toch nog even over het stoplicht-systeem. In Amerika is de FDA ook bezig met wat gezond is.
Krijg je leuke ideeën van, vanuit producenten: Pizza en kauwgom gezond.
Die discussie gaan we natuurlijk ook uitvoerig krijgen bij een NL stoplicht-systeem.
#59 Ellen,
Op de kwark waar ik het over had kun je dan, bijvoorbeeld, zetten dat het kwark is 'met de smaak van aardbeien'. Maar laat de klant in ieder geval niet denken dat hier daadwerkelijk sprake is van echte aardbeien.
Sytske en Wouter, om misverstanden te voorkomen: de camembert waar ik het over heb is geen weide-camembert maar non-ogm camembert met en een betere prijs voor de boer. Dat staat op de verpakking. Er staat niets op over weidegang.
Aan het project doen ook een aantal boeren mee die niet beweiden en op de verpakking staan. Om dan in het reclame filmpje koeien te tonen die beweid worden, gaf een ongemakkelijk gevoel bij sommige veehouders (ook omdat de laatste tijd de koeien minder zijn beweid dan anders en waarom niet laten zien hoe de koeien het merendeel van hun tijd doorbrengen?)
Hopelijk begrijpen jullie verder wel het principe dat ik probeerde uit te leggen.
Verder vind ik het idee van Sytske een goede om misverstanden en misleiding te voorkomen. Er zijn echter ook producten waarvan ik het wel makkelijk zou blijven vinden wanneer het fruit volop op de verpakking blijft staan. Hierbij denk ik aan bijvoorbeeld thee. Wanneer ik voor het theeschap sta met 100 verschillende theesoorten dan lijkt het mij wel fijn dat ik snel de verpakking van mandarijnen thee kan vinden en hiervoor niet een vergrootglas erbij hoef te pakken. Ik verwacht ook niet dat er een mandarijn in het theezakje zit maar wel dat het zo smaakt. Misschien geldt dat ook wel voor de consumenten van fruitdrank. Ze verwachten dat het smaakt naar appel maar of er nu wel of geen appel in zit laat ze onverschillig.
Helemaal eens, Sytske.
Bedenk wel: 120 dagen à 6 uur is slechts 8% van de uren van het jaar. Van het zomerhalfjaar is het 16%. Niemand maakt we wijs dat het de rest van de tijd te warm is voor de koeien om buiten te lopen, temeer als je bedenkt dat ze bij warm weer zo nodig 's nachts kunnen weiden.
Als je die 120 x 6 op de verpakking vermeldt ben je aardig transparant voor de consument: de vlag dekt de lading. Dat smaakt naar meer.
Ik kocht laatst een pak mangosap. Daar bleek minder mangosap dan sinaasappelsap in te zitten. De voorkant klopte niet met de lettertjes. Kun je zeggen: dat kan een oplettende consument toch lezen? Ja, maar het blijft een vorm van misleiding en die mag foodwatch van mij aan de kaak stellen. Net zolang tot de vlag de lading weer dekt.
#46 Ellen,
Op de pakken melk die ik koop staat dat het om weidemelk gaat, met een plaatje van een koe op grasland. Boven dat plaatje staat duidelijk de tekst dat het om weidemelk gaat, afkomstig van koeien die ten minste 120 dagen per jaar, minimaal 6 uur per dag in de wei lopen.
Lijkt me duidelijk genoeg, en ook eerlijk, maar de klant toe. Ik verwacht dan namelijk echt niet dat die koeien het hele jaar door naar buiten kunnen.