“Veel drinkpakjes zijn vooral suikerwater met een paar druppeltjes ‘excuussap’,” meldt voedselwaakhond foodwatch nog maar eens op grond van eigen onderzoek. Het ‘gezonde imago’ van fruit blijkt dé verkooptruc voor de drinkpakjesfabrikanten. Maar ook sap bevat veel suiker.
Vorige maand onderzocht foodwatch een kleine 180 drinkpakjes bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. Van die pakjes hadden er 136 een fruitsoort in de naam (78%). Vervolgens selecteerde foodwatch de sappen, nectars en vruchten(fris)dranken en hielden zo 80 vruchtendrinkpakjes over (zuiveldrankjes deden verder niet mee). In 16 van die vruchtendrinkpakjes (20%) zat maximaal 1% van de in de naam vermelde vrucht. In 46 drinkpakjes (58%) zat 20% of minder aan vruchtensap. Volgens de Nederlandse wet mogen alleen dranken die voor 100% uit vruchtensap bestaan sap heten, voor nectar geldt een minimumpercentage van 25%. Alle dranken moeten op de verpakking de hoeveelheid sap en de gebruikte vruchtensoort (het ‘lok’-ingrediënt) hebben staan, het zogeheten kwidden.
foodwatch maakt zich al jaren druk om misleidende etiketten; recent startte de organisatie een nieuwe e-mailcampagne.
Foodwatch - Nauwelijks vruchten in vruchtendrinkpakjes voor kinderen
Vorige maand onderzocht foodwatch een kleine 180 drinkpakjes bij Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en Plus. Van die pakjes hadden er 136 een fruitsoort in de naam (78%). Vervolgens selecteerde foodwatch de sappen, nectars en vruchten(fris)dranken en hielden zo 80 vruchtendrinkpakjes over (zuiveldrankjes deden verder niet mee). In 16 van die vruchtendrinkpakjes (20%) zat maximaal 1% van de in de naam vermelde vrucht. In 46 drinkpakjes (58%) zat 20% of minder aan vruchtensap. Volgens de Nederlandse wet mogen alleen dranken die voor 100% uit vruchtensap bestaan sap heten, voor nectar geldt een minimumpercentage van 25%. Alle dranken moeten op de verpakking de hoeveelheid sap en de gebruikte vruchtensoort (het ‘lok’-ingrediënt) hebben staan, het zogeheten kwidden.
foodwatch maakt zich al jaren druk om misleidende etiketten; recent startte de organisatie een nieuwe e-mailcampagne.
Logisch gevolg van gebrekkige wetgeving, geen controle, geen sancties en een suffende volksvertegenwoordiging. Maar misschien wel het belangrijkst: de mens wil bedrogen worden.
Foodwatch heeft weer een onderzoek gedaan op basis van etiketten lezen.
Dat hoort de consument zelf te doen.
In Nederland wordt je geacht de wet te kennen, als consument wordt je geacht om je product te kennen.
Hebben ze ook fraude onderzocht? Of alleen bevestigd wat we al wisten en horen te weten?
Fijn Sander, jij wordt betaalt om die etiketten te lezen en uit je hoofd te kennen. Consumenten hebben Foodwatch om dat te doen en ons erop te attenderen dat je AL die zooi beter links kunt laten liggen. JA, dan lijden de goeien onder de kwaaien, misschien dat de industrie dan zelf ook eens in actie komt en héél misschien de 2e kamer nog wel.
Ik kan me levendig voorstellen dat je als ouder geen zin hebt om het hele schap af te zoeken naar iets wat wél fatsoenlijk en betaalbaar is, zeker niet met een jengelend kind aan je arm. Fabrikanten spelen daar handig op in. Foodwatch kaatst de bal handig terug.
Ik ben aan het kijken voor wandplanken in mijn huis. Heel raar, ik kijk van tevoren wat de lengte en breedte is en het draagvermogen. Dat lees ik in de specificaties. Dat leid ik niet af van het plaatje.
Als ik voor mijn kinderen eten koop, ook heel raar, dan lees ik ook de specificaties. Hoef ik niet eens op internet op te zoeken, het staat gewoon op de verpakking. Super handig.
Raar dat we bij voeding niet de specificaties lezen en dan (soms achteraf) gaan zeuren als het de specificaties niet kloppen met wat in ons hoofd het product moet zou zijn. Terwijl het gewoon op het product staat.
Ik ga bij een rode Nissan met spoiler achterop toch ook niet klagen dat hij geen 350 km/u gaat 'omdat ik dacht dat het een soort Ferrari zou zijn'.
#4 Sander,
Je houdt duidelijk geen rekening met het feit dat wat de voedingsindustrie op de voorkant van veel producten zet niet zelden behoorlijk misleidend is. Maar het is wel iets dat de meeste aandacht vraagt, zeker voor kinderen die dat soort producten onder ogen krijgen.