‘Ik heb een droom’. Zo begint de Facebook-oproep van Martha Visser. Ze wil het eerste veganistische en duurzame warenhuis openen in hartje Den Haag: 'The Big V Store’. Om die droom waar te maken heeft ze een donatie-crowdfunding gestart met een doel van €175.000 voor een online webshop en een fysieke winkel van minstens 200 m2. Als investeerders instappen, groeit Vissers droom naar €500.000 voor 500 m2 en uiteindelijk een winkel van 750 m2.
Den Haag huisvest de eerste vegetarische snackbar, de eerste veganistische supermarkt en was ‘Vegetarische Hoofdstad van het Jaar’ 2013. De stad heeft er naam mee gemaakt. Vandaar Vissers keuze: “Ik ben er 5 jaar geleden spontaan beland,” vertelt ze, “en ben verliefd geworden op de stad vanwege de duurzaamheid, het veganisme en multiculturele karakter.”
In de toekomstige Big V Store zijn een veganistische en biologische supermarkt, een make-up afdeling, een kledingzaak voor nieuwe- en tweedehandskleren en een kinderafdeling met gerecycled speelgoed voorzien. Er zullen ook workshops en lezingen worden gegeven. “Het uiteindelijke streven is een winkel van minimaal 750 m2, maar het moet organisch ontstaan. Als het budget of het pand uiteindelijk kleiner is dan werken we daar naartoe.” De doelgroep van het warenhuis is overigens niet alleen veganisten. “Die komen wel. De geïnteresseerden, die moet ik hebben.”
Naast de donatie-crowdfunding wil Visser ook een investerings-crowdfunding starten die rond de €500.000 in de la moet brengen.
Zal het wel lukken? Is de markt al groot genoeg? De met veel tamtam, crowdfunding en hoge verwachting aangekondigde eerste verpakkingsloze winkel in Nederland ging roemloos ten onder door gebrek aan klanten en financieel uithoudingsvermogen om een breder publiek aan het concept te kunnen laten wennen. De winkel mikte op een vergelijkbaar marktsegment van heel bewuste consumenten die nieuwe wegen inslaan.
Visser blijkt Bag & Buy in Utrecht te kennen, de verpakkingsloze winkel die al na 6 maanden de deuren moest sluiten omdat de omzet niet opwoog tegen de exploitatiekosten en er geen financiële reserves waren om aanloopverliezen te financieren. “Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden,” zegt Visser “daarom heb ik met onder meer de eigenaren van Bag & Buy gesproken, maar ook andere winkels waar het niet goed is gegaan." Ze waarschuwden Visser voor investeerders met alleen een winstoogstmerk. Ook zouden de andere mislukkingen te wijten zijn aan te lange zoektochten naar het juiste pand. Uit die adviezen destilleerde Visser dat ze zich aan de kern van haar concept moet houden en dat de klanten vanzelf komen als ze zich daar trouw aan houdt. In haar woorden: “Houd je dicht bij je kern. Mijn unique selling point is wat de klanten zal trekken."
En als de omzet nou toch tegenvalt en er geen reserves zijn? “Ondernemen is altijd risico’s nemen. Ik hoef er niet rijk van te worden”, vindt Visser. “Als het minder loopt zoek ik gewoon naar oplossingen. Gratis lezingen en workshops; dan gaat het balletje weer rollen.”
De crowdfunding duurt tot 31 december van dit jaar en Visser stelt zichzelf als doel om in 2019 te beginnen. De webshop komt dit jaar al online.
'Kaftschets voor een veganistisch warenhuis', Martha Visser, Big V Store media
Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Universiteit van Groningen beoordeelt de basis van het plan als "niet-negatief". Sloot: “Biologisch, duurzaamheid en gezondheid. De Vegan-trend past wel in dit beeld. Er is zeker een groep voor te porren, maar of het succesvol is dat een andere vraag.” Het gros van het bedrag uit crowdfunding halen, vindt hij een goed idee, want “zo weet je gelijk of er animo voor is.” Wel vergelijkt hij het concept met de duurzame supermarkt Marqt. “Inmiddels heeft Marqt een stuk of 15 winkels, maar is het nog nooit in de buurt van winstgevend gekomen. Dat komt wellicht doordat het verdienmodel niet goed is of omdat er gewoon niet efficiënt genoeg gewerkt wordt. Toch raakt Marqt aan een fundamentele trend in de Nederlandse samenleving.”
Adviseur detailhandel, Bart Fischer, is wat sceptischer over het plan. “Het hangt volledig af van de executie ervan; het klinkt nu nog teveel als een hobbyproject.” Verder maakt Fischer zich zorgen over de aanloop van klanten: “De markt is nu nog niet groot genoeg en er zijn veel duurzame alternatieven die interessanter zijn. Ik ben bang dat het te vroeg is. De veganistische markt is wel groter, maar nog erg jong.” Indien Visser de doelgroep breder trekt, zoals ze van plan lijkt, met biologisch, fair trade, duurzaamheid in het algemeen is er een grotere kans van slagen. “Het vegan verhaal is nu nog te klein.”
De naam warenhuis vindt Fischer ook wat aan de ruime kant. “750 m2 – dat is helemaal niet zo groot, ongeveer de helft van een gemiddelde Albert Heijn-winkel. Ik zou daar minimaal €1 miljoen voor uittrekken, dan kan je 1 à 2 jaar overleven maar zit je nog niet op een toplocatie.” Fischer benadrukt dat dit een ruwe schatting is. "De eerste 3 retailwetten zijn nog steeds locatie, locatie, locatie."
Dit artikel afdrukken
De veganisten komen wel. De geïnteresseerden, die moet ik hebbenAlles en meer
In de toekomstige Big V Store zijn een veganistische en biologische supermarkt, een make-up afdeling, een kledingzaak voor nieuwe- en tweedehandskleren en een kinderafdeling met gerecycled speelgoed voorzien. Er zullen ook workshops en lezingen worden gegeven. “Het uiteindelijke streven is een winkel van minimaal 750 m2, maar het moet organisch ontstaan. Als het budget of het pand uiteindelijk kleiner is dan werken we daar naartoe.” De doelgroep van het warenhuis is overigens niet alleen veganisten. “Die komen wel. De geïnteresseerden, die moet ik hebben.”
Naast de donatie-crowdfunding wil Visser ook een investerings-crowdfunding starten die rond de €500.000 in de la moet brengen.
Zal het wel lukken? Is de markt al groot genoeg? De met veel tamtam, crowdfunding en hoge verwachting aangekondigde eerste verpakkingsloze winkel in Nederland ging roemloos ten onder door gebrek aan klanten en financieel uithoudingsvermogen om een breder publiek aan het concept te kunnen laten wennen. De winkel mikte op een vergelijkbaar marktsegment van heel bewuste consumenten die nieuwe wegen inslaan.
Ik wil het wiel niet opnieuw uitvindenUnique Selling Point
Visser blijkt Bag & Buy in Utrecht te kennen, de verpakkingsloze winkel die al na 6 maanden de deuren moest sluiten omdat de omzet niet opwoog tegen de exploitatiekosten en er geen financiële reserves waren om aanloopverliezen te financieren. “Ik wil het wiel niet opnieuw uitvinden,” zegt Visser “daarom heb ik met onder meer de eigenaren van Bag & Buy gesproken, maar ook andere winkels waar het niet goed is gegaan." Ze waarschuwden Visser voor investeerders met alleen een winstoogstmerk. Ook zouden de andere mislukkingen te wijten zijn aan te lange zoektochten naar het juiste pand. Uit die adviezen destilleerde Visser dat ze zich aan de kern van haar concept moet houden en dat de klanten vanzelf komen als ze zich daar trouw aan houdt. In haar woorden: “Houd je dicht bij je kern. Mijn unique selling point is wat de klanten zal trekken."
En als de omzet nou toch tegenvalt en er geen reserves zijn? “Ondernemen is altijd risico’s nemen. Ik hoef er niet rijk van te worden”, vindt Visser. “Als het minder loopt zoek ik gewoon naar oplossingen. Gratis lezingen en workshops; dan gaat het balletje weer rollen.”
De crowdfunding duurt tot 31 december van dit jaar en Visser stelt zichzelf als doel om in 2019 te beginnen. De webshop komt dit jaar al online.
'Kaftschets voor een veganistisch warenhuis', Martha Visser, Big V Store media
De veganistische markt is wel groter, maar nog erg jongZou jij erin investeren?
Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing aan de Universiteit van Groningen beoordeelt de basis van het plan als "niet-negatief". Sloot: “Biologisch, duurzaamheid en gezondheid. De Vegan-trend past wel in dit beeld. Er is zeker een groep voor te porren, maar of het succesvol is dat een andere vraag.” Het gros van het bedrag uit crowdfunding halen, vindt hij een goed idee, want “zo weet je gelijk of er animo voor is.” Wel vergelijkt hij het concept met de duurzame supermarkt Marqt. “Inmiddels heeft Marqt een stuk of 15 winkels, maar is het nog nooit in de buurt van winstgevend gekomen. Dat komt wellicht doordat het verdienmodel niet goed is of omdat er gewoon niet efficiënt genoeg gewerkt wordt. Toch raakt Marqt aan een fundamentele trend in de Nederlandse samenleving.”
Adviseur detailhandel, Bart Fischer, is wat sceptischer over het plan. “Het hangt volledig af van de executie ervan; het klinkt nu nog teveel als een hobbyproject.” Verder maakt Fischer zich zorgen over de aanloop van klanten: “De markt is nu nog niet groot genoeg en er zijn veel duurzame alternatieven die interessanter zijn. Ik ben bang dat het te vroeg is. De veganistische markt is wel groter, maar nog erg jong.” Indien Visser de doelgroep breder trekt, zoals ze van plan lijkt, met biologisch, fair trade, duurzaamheid in het algemeen is er een grotere kans van slagen. “Het vegan verhaal is nu nog te klein.”
De naam warenhuis vindt Fischer ook wat aan de ruime kant. “750 m2 – dat is helemaal niet zo groot, ongeveer de helft van een gemiddelde Albert Heijn-winkel. Ik zou daar minimaal €1 miljoen voor uittrekken, dan kan je 1 à 2 jaar overleven maar zit je nog niet op een toplocatie.” Fischer benadrukt dat dit een ruwe schatting is. "De eerste 3 retailwetten zijn nog steeds locatie, locatie, locatie."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
'We have a dream.., and we need your money'
Sorry, ik hou de knip dicht. Te dromerig.
Ik geef maar aan twee bedrijven die 'fondsen bij elkaar krauwen', geen winst maken en een heel sterk businessplan hanteren en ook nog zeer succesvol opereren: Artsen zonder Grenzen en het Leger des Heils...
Die vertrouw ik zonder ze te controleren..
Overigens ziet de veganistische winkel op de foto er interessant uit; zou ik zo binnenstappen. Mooie collectie wijnen..
ps. "hoogleraar Retail Marketing aan de Universiteit van Groningen beoordeelt de basis van het plan als "niet-negatief".
Binnen onze bedrijvengroep was dat de dooddoener voor : Als je wat meer houvast kunt geven, kom je nog maar eens terug..
Vooropgesteld: ik ben niet de doelgroep voor dit warenhuis, maar als ik dat wel was, dan had ik de pech dat ik niet in Den Haag woon. Het lijkt me een concept dat eerder als webwinkel dan als fysiek warenhuis succesvol kan zijn. In mijn (vast en zeker bevooroordeelde) ogen heeft een veganist geen auto, maar alleen een bakfiets; is die vegan-supermarkt een beetje gemakkelijk bereikbaar met het OV? Vanuit heel Nederland?
Deze veganist heeft, net als de meeste veganisten die hij kent, wél een auto. Helaas woon ik niet in Den Haag. Stel dat ze een zeer uitgebreid assortiment hebben in schoenen, kleding, riemen, tassen en portefeuilles, dan zou ik (als dagje uit samen met anderen) voor deze winkel eens per jaar naar Den Haag kunnen willen reizen, met de trein, dat is makkelijker vanwege parkeren.
Overigens geef ik er de voorkeur aan dat in gewone, overal in NL aanwezige, warenhuizen en supermarkten een vegan alternatief voor basis producten wordt aangeboden tussen de andere producten. Op de etikettering en de kaartjes in de winkel graag goed aangegeven met een vegan logo. Het kopen van bijvoorbeeld een vegan portemonnee, een vegan sleuteletui, kleding zonder leertjes, slagroom en scheerschuim zijn nu beproevingen. Het kopen van vegan shampoo of vegan schoenen gaat tegenwoordig best aardig in gewone winkels.
Wanneer ik het met veganisten over vlees eten heb, gaat het bij hen op de eerste plaats om de overtuiging dat dieren niet geëxploiteerd mogen worden. Een te respecteren ideologie of geloofsovertuiging in mijn optiek. Op de tweede plaats komt de gezondheid en dan pas duurzaamheid ter sprake. Terwijl het nog helemaal niet zo zeker is dat een veganistisch dieet duurzamer is: Essential amino acids: master regulators of nutrition and environmental footprint
Het lijkt mij dan ook logischer wanneer je de doelgroep voor een dergelijk warenhuis breder wilt trekken, het eerder in de richting van multiculturele spijswetten zoekt ( ipv biologisch, fair trade, duurzaamheid).
Dus een warenhuis voor multiculturele spijswetten. Halal, kosjer en veganistisch onder één dak. Dat is pas een droom!
Zo is dat, goed omschreven Ellen, het gaat de meeste veganisten er om dat dieren niet geëxploiteerd (en wreed behandeld) worden. Gezondheid en duurzaamheid, vinden de meesten wel belangrijk (wie niet), zijn andere issues, mijns inziens nog maar de vraag of geheel plantaardig bijdraagt aan gezondheid of duurzaamheid.
Van halal en kosher, krijg ik de griebels, want traditie en religie staan waarneming, wetenschap en ethiek gebaseerd op heldere argumentatie in de weg. Als ergens achterin een vegan warenhuis een met bloed besmeurde rituele slager delen van dieren verkoopt, komt het concept trouwens niet ten goede ;)