Sinds gisteren hebben alle eieren van Albert Heijn tenminste 1 ster van het Beter Leven Keurmerk. De supermarkt presenteerde vrijdag vol trots de transparante gesloten keten 'Van Ei tot Z' waarvan je alles mag.
Drie woorden kenmerkten de bijeenkomst in Culemborg waar pluimveehouders, eiergroothandel Van Beek en het Albert Heijn-team hun nieuwe ei presenteerden: 'trots', 'blij' en 'samen'. In krap anderhalf jaar wist de supermarkt met zijn leveranciers te bereiken dat alle AH-eieren minimaal het 1 ster Beter Leven Keurmerk dragen. Dat betekent dat vanaf nu de 14 miljoen kippen die voor Albert Heijn eieren leggen, vrijer kunnen scharrelen, frisse lucht krijgen en minder dicht op elkaar zitten.
Het kostte Albert Heijn betrekkelijk weinig moeite om de eierproducenten over de streep te trekken. "Ik wil produceren wat de consument vraagt," zei een van de aanwezige pluimveehouders. "Als die dierenwelzijn belangrijk vindt, vind ik dat ook. En het is ook nog beter voor de dieren." De gesloten transparante keten werkt twee kanten op: zowel de pluimveehouder als de consument kunnen de verbinding maken tussen de kip en het ei op het schap. Voor de boer betekent het zekerheid. AH koopt zijn eieren op basis van een overeenkomst waarop hij zijn bedrijf financieel stabiel kan inrichten. Hij is minder aan de grillen van de markt overgeleverd en maakt bovendien een ei van een soort waarmee de markt niet overvoerd is.
Die voordelen voor de boer bleven tijdens de bijeenkomst onbenoemd. AH is bezig met de slag om de klant en het makkelijk maken van duurzamer en diervriendelijker boodschappen doen.
"We willen de klant ongemerkt helpen stappen te zetten op het gebied van gezondheid en duurzaamheid", vertelde Anita Scholte op Reimer die voor AH bewaakt of een product veilig is en is wat het belooft. Alles draait om transparantie, vindt ze. Dus maakt Albert Heijn precies inzichtelijk wat die klant wil weten. De data zijn er immers al: ieder ei draagt al een ei-code. Op de nieuwe site www.check-je-ei.nl kun je het ei dat je in je hand hebt precies traceren. Je kunt zien wanneer het ei gelegd is, van welke pluimveehouder het komt en wat er in de stallen gebeurt.
De hoge mate van transparantie is te danken aan de inzet van blockchain-technologie. Nog maar een paar weken geleden lanceerde Albert Heijn het eerste huismerkproduct dat helemaal transparant is: sinaasappelsap. Klanten blijken er gebruik van te maken. De eerste weken is de blockchaininformatie op de pakken al 1.000 keer gescand. Ook al leidde het even tot een onterecht venijnige reactie van Trouw, met de eieren gaat Albert Heijn opnieuw vol vertrouwen 'met de billen bloot'. "De keten kan niet transparant genoeg zijn," zei Annemarie Geerdes, Director Strategic Sourcing Food. "Maar soms vergeten we dat te vertellen."
In onderstaand filmpje laat Albert Heijn zien hoe de weg van de eieren van kip tot schap verloopt.
Dit artikel afdrukken
Het kostte Albert Heijn betrekkelijk weinig moeite om de eierproducenten over de streep te trekken. "Ik wil produceren wat de consument vraagt," zei een van de aanwezige pluimveehouders. "Als die dierenwelzijn belangrijk vindt, vind ik dat ook. En het is ook nog beter voor de dieren." De gesloten transparante keten werkt twee kanten op: zowel de pluimveehouder als de consument kunnen de verbinding maken tussen de kip en het ei op het schap. Voor de boer betekent het zekerheid. AH koopt zijn eieren op basis van een overeenkomst waarop hij zijn bedrijf financieel stabiel kan inrichten. Hij is minder aan de grillen van de markt overgeleverd en maakt bovendien een ei van een soort waarmee de markt niet overvoerd is.
Die voordelen voor de boer bleven tijdens de bijeenkomst onbenoemd. AH is bezig met de slag om de klant en het makkelijk maken van duurzamer en diervriendelijker boodschappen doen.
"We willen de klant ongemerkt helpen stappen te zetten op het gebied van gezondheid en duurzaamheid", vertelde Anita Scholte op Reimer die voor AH bewaakt of een product veilig is en is wat het belooft. Alles draait om transparantie, vindt ze. Dus maakt Albert Heijn precies inzichtelijk wat die klant wil weten. De data zijn er immers al: ieder ei draagt al een ei-code. Op de nieuwe site www.check-je-ei.nl kun je het ei dat je in je hand hebt precies traceren. Je kunt zien wanneer het ei gelegd is, van welke pluimveehouder het komt en wat er in de stallen gebeurt.
De hoge mate van transparantie is te danken aan de inzet van blockchain-technologie. Nog maar een paar weken geleden lanceerde Albert Heijn het eerste huismerkproduct dat helemaal transparant is: sinaasappelsap. Klanten blijken er gebruik van te maken. De eerste weken is de blockchaininformatie op de pakken al 1.000 keer gescand. Ook al leidde het even tot een onterecht venijnige reactie van Trouw, met de eieren gaat Albert Heijn opnieuw vol vertrouwen 'met de billen bloot'. "De keten kan niet transparant genoeg zijn," zei Annemarie Geerdes, Director Strategic Sourcing Food. "Maar soms vergeten we dat te vertellen."
In onderstaand filmpje laat Albert Heijn zien hoe de weg van de eieren van kip tot schap verloopt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wanneer het ei gelegd is? Dat is toch geen onderdeel van de ei-code?
AH: je moet die nieuwe ei-code wel in de winkel kunnen scannen, desnoods vanaf de verpakking met je mobieltje!
Makkelijk als je een vers ei nodig hebt zoals voor mayonaise.
Ik hoop dat andere supermarkten dit ook gaan doen, er is bij ons alleen een PLUS die zelden eieren heeft die langer dan 1 à 2 weken houdbaar zijn, terwijl een vers ei ca.1 maand houdbaar is, vaak nog langer.
AH weet helemaal niet waar en wanneer een ei gelegd is. Dat weet alleen de boer als leghennenhouder.
De titel van dit verhaal klopt niet. Het zou moeten zijn: AH geeft DOOR waar en wanneer een ei gelegd is.
AH pronkt met andermans veren, die van de boer als leghennenhouder.
#3 Piet, mijn ouders hielden kippen in hun achtertuintje. Zoals heel de straat. Hij kocht kippenvoer, maar ook, zoals bij iedereen, werd na de warme maaltijd het restje boven de ren leeg geklepeld. Op sommige dagen was het of achter de huizen een beiaardier bezig was…
Hij had als plattelander precies door wanneer een kip ging leggen, en liet me ooit mijn kinderhand langs achter tussen de poten van de kip steken, die in het krappe legkotje met stro binnen in het kippenhok zat, zodat ik het ei in de palm van mijn hand voelde vallen. Warm.. Bijna intiem.
Ik was zo trots als een aap, dat die kip dat speciaal voor mij deed.
Ik raak uit de tijd, maar durf te zeggen dat 999/1000 kinderen inmiddels letterlijk en figuurlijk zo ver van de natuur staan, dat ze een essentiële binding er mee missen.
In ieder geval denken ze nu dankzij AH te weten, wanneer het ei, waarvan ze zich niet eens kunnen voorstellen hoe het gelegd wordt, geproduceerd werd.
Ironisch en triest voor hen nu het gezegde: Een kinderhand is vlug gevuld.
Hans #4 , wanneer je de titel hierboven goed leest dan staat daar: Bij AH kun je te weten komen waar en wanneer eieren gelegd zijn die je niet bij AH, maar bij de Lidl gekocht hebt.