Drie woorden kenmerkten de bijeenkomst in Culemborg waar pluimveehouders, eiergroothandel Van Beek en het Albert Heijn-team hun nieuwe ei presenteerden: 'trots', 'blij' en 'samen'. In krap anderhalf jaar wist de supermarkt met zijn leveranciers te bereiken dat alle AH-eieren minimaal het 1 ster Beter Leven Keurmerk dragen. Dat betekent dat vanaf nu de 14 miljoen kippen die voor Albert Heijn eieren leggen, vrijer kunnen scharrelen, frisse lucht krijgen en minder dicht op elkaar zitten.

Het kostte Albert Heijn betrekkelijk weinig moeite om de eierproducenten over de streep te trekken. "Ik wil produceren wat de consument vraagt," zei een van de aanwezige pluimveehouders. "Als die dierenwelzijn belangrijk vindt, vind ik dat ook. En het is ook nog beter voor de dieren." De gesloten transparante keten werkt twee kanten op: zowel de pluimveehouder als de consument kunnen de verbinding maken tussen de kip en het ei op het schap. Voor de boer betekent het zekerheid. AH koopt zijn eieren op basis van een overeenkomst waarop hij zijn bedrijf financieel stabiel kan inrichten. Hij is minder aan de grillen van de markt overgeleverd en maakt bovendien een ei van een soort waarmee de markt niet overvoerd is.

Die voordelen voor de boer bleven tijdens de bijeenkomst onbenoemd. AH is bezig met de slag om de klant en het makkelijk maken van duurzamer en diervriendelijker boodschappen doen.

"We willen de klant ongemerkt helpen stappen te zetten op het gebied van gezondheid en duurzaamheid", vertelde Anita Scholte op Reimer die voor AH bewaakt of een product veilig is en is wat het belooft. Alles draait om transparantie, vindt ze. Dus maakt Albert Heijn precies inzichtelijk wat die klant wil weten. De data zijn er immers al: ieder ei draagt al een ei-code. Op de nieuwe site www.check-je-ei.nl kun je het ei dat je in je hand hebt precies traceren. Je kunt zien wanneer het ei gelegd is, van welke pluimveehouder het komt en wat er in de stallen gebeurt.

De hoge mate van transparantie is te danken aan de inzet van blockchain-technologie. Nog maar een paar weken geleden lanceerde Albert Heijn het eerste huismerkproduct dat helemaal transparant is: sinaasappelsap. Klanten blijken er gebruik van te maken. De eerste weken is de blockchaininformatie op de pakken al 1.000 keer gescand. Ook al leidde het even tot een onterecht venijnige reactie van Trouw, met de eieren gaat Albert Heijn opnieuw vol vertrouwen 'met de billen bloot'. "De keten kan niet transparant genoeg zijn," zei Annemarie Geerdes, Director Strategic Sourcing Food. "Maar soms vergeten we dat te vertellen."

In onderstaand filmpje laat Albert Heijn zien hoe de weg van de eieren van kip tot schap verloopt.

Dit artikel afdrukken