In mei stopte de Britse supermarktformule Tesco met het vermelden van de houdbaarheidsdatum op 70 groente- en fruitsoorten. Afgelopen week kwamen daar nog eens 114 bij. Dat gebeurt in de strijd tegen voedselverspilling. Consumenten kijken en ruiken niet of een product nog goed is, maar gooien het weg als de houdbaarheidsdatum verstreken is.

Gistermiddag werd bekend dat Albert Heijn het zo'n goed initiatief vindt, dat de Nederlandse super het voorbeeld volgt. Voortaan moet je dus weer zelf beoordelen of je groenten en fruit nog goed zijn. Dat doe je met je ogen (zie je rare kleuren of schimmels), neus (ruikt het nog kosjer) en wat gezond verstand dat je opdoet door te oefenen. Natuurlijk zullen ook andere Nederlandse supers en grootwinkeliers door de hele EU heen volgen. De neus krijgt weer een functie.

Door het verwijderen van een houdbaarheidsdatum gaan mensen eerder een beroep doen op hun zintuigen, zegt Else de Kwaasteniet van het Centraal Bureau van Levensmiddelenhandel (CBL), dat de belangen van supermarktorganisaties behartigt. "Ze kunnen zelf hun groente en fruit controleren door te ruiken, proeven of voelen of iets nog goed is om te eten'', bevestigt De Kwaasteniet in het AD.

Experiment met vlees
Vorige week kwam ik aan in een Frans huis waar de stroom was uitgevallen. De diepvries met daarin vlees en vleeswaren was ontdooid. Omdat me niet duidelijk was wanneer het precies gebeurd was, volgde ik mijn neus (ruikt het fout?) en ogen (zijn de kleur en structuur nog goed of zie ik al schimmeldraden?). Vlees weggooien is nog veel onduurzamer dan groente en fruit onterecht in de vuilnisbak gooien, bovendien vind ik het niet kunnen als het niet echt moet.

Mijn neus en ogen blijken betrouwbaar. Ik ben niet ziek geworden van wat ik niet heb weggegooid. De vervreemding stoppen kan dus zelfs met vlees uit je ontdooide diepvries. Niettemin kan het soms fout gaan. Juist dat maakte mijn experiment zo echt.
Dit artikel afdrukken