De supermarkt op de campus van de universiteit van Warwick verkoopt 15% meer groente en fruit sinds deze dichter bij de ingang liggen.
Dat ontdekten onderzoekers van de Warwick Medical School, aldus Science Daily. Onderzoekers keken naar de kassagegevens van januari 2012 tot juli 2017 om de verkoop voor, tijdens en na de verandering in kaart te brengen. Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift BMC Public Health.
De beslissing om de groente en het fruit een ander plekje te geven was aanvankelijk niet bedoeld om een gezonder dieet aan te moedigen. De Britse universiteit kwam met het idee om te onderzoeken of de verandering van de winkelinrichting effect heeft op de groente- en fruitverkoop. Volgens de onderzoekers bleek de verandering een goede ‘nudge-interventie’ om jongvolwassenen meer groente en fruit te laten kopen.
ScienceDaily - Moving location of fruit and vegetables can lead to 15 percent sales increase: Research suggests a simple 'nudge' can lead to healthier diets for young adults
Dat ontdekten onderzoekers van de Warwick Medical School, aldus Science Daily. Onderzoekers keken naar de kassagegevens van januari 2012 tot juli 2017 om de verkoop voor, tijdens en na de verandering in kaart te brengen. Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift BMC Public Health.
De beslissing om de groente en het fruit een ander plekje te geven was aanvankelijk niet bedoeld om een gezonder dieet aan te moedigen. De Britse universiteit kwam met het idee om te onderzoeken of de verandering van de winkelinrichting effect heeft op de groente- en fruitverkoop. Volgens de onderzoekers bleek de verandering een goede ‘nudge-interventie’ om jongvolwassenen meer groente en fruit te laten kopen.
Niets nieuws onder de zon. U of W liep achter. Zien we in veel andere landen en hier bij ondermeer AH, Dekamarkt, Deen. De belangrijkste reden schijnt dat als je eerst ‘gezond’ in je karretje gooit je verderop meer geneigd bent om meer lekkerder ongezonder meer winstgevend spul in te slaan. Aldi, Lidl, Vomar, Digros, Hoogvliet hebben een andere zienswijze. Dus of dit klopt?...
Dat is toch al decennia zo?
Wat is een 'nudge interventie' nou weer..??
Definitie :
"Klassieke economen zagen de mens als volledig rationeel, maar er is veel bewijs dat mensen helemaal niet rationeel zijn op heel veel vlakken. Dit is precies waar nudging op inspeelt; nudges worden ingezet om irrationele keuzes om te zetten in rationele keuzes. Nudges werden vooral gebruikt door de overheid om gewenst gedrag te stimuleren Denk hierbij aan het kopen van duurzame kleding, het recyclen van afval en met de fiets naar het werk gaan."
Kort door de bocht met deze 'smart marketing' strategie : nudgen is verneuken van mensen, zonder dat ze in de gaten hebben dat ze zich laten 'sturen'..
Onderstaande geleerden geven een inkijk van de vele toepassingen in publieke gezondheidszorg..
En volgenden qua gebruik van herhalingen dezelfde opleiding als de nieuwe voorman van D66, dhr Jetten..
de Ridder, D.T.D.; Gillebaart, M.
(2015) Utrecht University Repository
Abstract
Aan de hand van een systematisch literatuuronderzoek is een kennisdocument opgesteld over de potentie van nudging in de publieke gezondheidszorg. In dit document werd een negental vragen geïdentificeerd die zijn voorgelegd aan twee panels van deskundigen (wetenschappers en stakeholders in de publieke gezondheidszorg). Deze vragen hadden betrekking op definitie van nudges, het theoretische kader van nudges, de typologie van nudges, de nudge setting, gezondheidsgedrag dat zich leent voor nudging, de ethiek van nudging, nudgende instanties, en criteria voor het ontwikkelen van nudges. Daarnaast werd in een bijeenkomst met gezondheidsprofessionals kansrijke nudges geïdentificeerd en gerangordend. Op basis van deze bevindingen worden lacunes in de kennisagenda op het gebied van nudging bepaald en aanbevelingen gedaan voor onderzoek naar nudging in de publieke gezondheidszorg. De hoofdconclusie luidt dat nudging in de publieke gezondheidszorg grote potentie heeft en dat met name geïnvesteerd dient te worden in onderzoek naar de ontwikkeling van kansrijke nudges en systematisch effectonderzoek.."
Maar 'nudging' is niets nieuws !
Mijn Vlaamse geliefde paste dat een halve eeuw geleden al toe.
Voorstellen een duinwandeling in het Zwin bij Knokke te maken, terwijl ze wat anders bedoelde.
Werd ik even genudged !
Nudging is speculeren op de zwakte van het individue bij een keuze.
Ze een klein duwtje geven en ze stinken er wel in.
Da's dus nudgen.
Weer wat geleerd.
Op de titelpagina werd andijvie genoemd: 'Hoe eerder de supermarktklant andijvie in de winkel ziet, hoe groter de kans op andijviestamppot vanavond.'
Bij AH liggen groente en fruit altijd al dicht bij de ingang, maar niet altijd even uitnodigend.
Zo ziet een volgroeide krop andijvie (1 à 1,5 kg) er uit, zeer uitnodigend voor een stamppot vanavond, genoeg voor 4 personen, en nog een uitnodigend mals gebleekt hart voor een salade. Van een krop kun je ook dagelijks wat gebruiken, zo nodig doe je er een week of langer mee (tussendoor een keer nat maken en uit laten lekken). Onze groenteboer heeft al geruime tijd zware kroppen andijvie, vind je zelden nog bij de Nederlandse super. AH (let vooral op de kleintjes) heeft op dit moment alleen voorgesneden andijvie in kleine porties in plastic zakjes. Sommigen vinden dat handig, maar het is erg duur, bevat onnodig veel plastic verpakking en moet snel op. Bovendien vallen ze niet op in de koeling tussen al die andere plastic vitaminezakjes, en dus minder stamppot vanavond.
#1, Theo, wacht even. In het artikel wordt gesteld dat mensen dan gezonder kopen (fruit vooraan), maar waar jij mee aan komt, is eigenlijk dat ze gezonder kopen, om ook ongezonder te kopen (ik heb het fruit, dus nu kan ik vrijelijk chips en marsen inladen, want ik ben gezond met dat fruit). Een dubbele 'nudge' dus, maar de tweede is heimelijk.