Premier Mark Rutte blijkt in augustus van dit jaar te hebben gesproken met Jack Ma, oprichter van het Chinese internetplatform Alibaba. Aan de ontmoeting werd geen ruchtbaarheid gegeven.
Waar ging het om?
Alibaba, de Chinese tegenpool van het Amerikaanse Amazon, wil overal ter wereld binnen 72 uur een pakje kunnen bezorgen. Daartoe bouwt de online retailer voor $16 miljard wereldwijd 5 'hubs', gigantische distributiecentra. Pikant detail bij de ontmoeting van augustus is dat de Belgische premier Charles Michel al in mei aankondigde dat Alibaba's Europese hub bij vliegveld Luik zou komen. Maar sindsdien is het stil gebleven.
Rutte zou met vliegveld Maastricht-Aachen en de grond daaromheen een troef in handen hebben. Nederland heeft een reputatie als logistieke speler en de Nederlandse lobby voor distributiebedrijven is succesvol, getuige de vele 'dozen' die de afgelopen jaren gebouwd zijn. Vorig jaar werd 2,17 miljoen vierkante meter bijgebouwd. Ook speelde Rutte de troef van het Nederlandse vestigingsklimaat uit.
Er zijn, behalve Luik, nog meer kapers op de kust. "De bidboeken vliegen Alibaba om de oren," schrijft het FD. Naast Nederland en België zouden ook de Bulgaarse regering, havenstad Hamburg en de Franse president Emmanuel Macron in de race zijn voor de Europese hoofdprijs.
Het Financieele Dagblad - De bidboeken vliegen Alibaba om de oren
Waar ging het om?
Alibaba, de Chinese tegenpool van het Amerikaanse Amazon, wil overal ter wereld binnen 72 uur een pakje kunnen bezorgen. Daartoe bouwt de online retailer voor $16 miljard wereldwijd 5 'hubs', gigantische distributiecentra. Pikant detail bij de ontmoeting van augustus is dat de Belgische premier Charles Michel al in mei aankondigde dat Alibaba's Europese hub bij vliegveld Luik zou komen. Maar sindsdien is het stil gebleven.
Rutte zou met vliegveld Maastricht-Aachen en de grond daaromheen een troef in handen hebben. Nederland heeft een reputatie als logistieke speler en de Nederlandse lobby voor distributiebedrijven is succesvol, getuige de vele 'dozen' die de afgelopen jaren gebouwd zijn. Vorig jaar werd 2,17 miljoen vierkante meter bijgebouwd. Ook speelde Rutte de troef van het Nederlandse vestigingsklimaat uit.
Er zijn, behalve Luik, nog meer kapers op de kust. "De bidboeken vliegen Alibaba om de oren," schrijft het FD. Naast Nederland en België zouden ook de Bulgaarse regering, havenstad Hamburg en de Franse president Emmanuel Macron in de race zijn voor de Europese hoofdprijs.
Een prijs die je liever niet wint, schrijft het FD boven een artikel waarin de krant uit de doeken doe hoe het 'Alibaba-offensief' in elkaar stak.
Zo was de vraag van Alibaba om te beginnen erg onduidelijk: "vertel maar hoe je ons wilt verleiden, wij reageren wel". Dat vage verzoek kwam bovendien van 2 verschillende dochterbedrijven: Cainiao en 4PX, die allebei net iets anders vroegen.
Na de eerst bidbooks, via zware handelsmissies aangeboden, wilde Alibaba vervolggesprekken met de hoogste politieke leiders. "Zowel België als Nederland schoof zijn premier naar voren", in België met veel publiek vertoon, in Nederland in stilte.
Na een half jaar onderhandelen ligt er nu dan toch een deal. "En toen gebeurde er... niets. De fanfare bleef uit. De overeenkomst werd nog nét niet verzwegen. Begin december gaf de Belgische regering een persbericht uit over elektronische samenwerking op handelsgebied met Alibaba. Halverwege het bericht waren drie zinnen toegevoegd over een 'slimme logistieke hub' die bij vliegveld Luik wordt gebouwd," schrijft het FD.
België mag dan met de eer zijn gaan strijken, bij nader inzien zou het wel eens een kat in de zak kunnen blijken. Geen miljarden euro's investering, maar $75 miljoen. Geen duizenden vierkante meters verdeelcentrum, maar de helft. Een teleurgestelde partner FedEx, die al twee jaar aan het onderhandelen was over de zeer gewilde grond naast de landingsbaan. En geen zekerheid over het later te bouwen verdeelcentrum. Dat zou wel eens niet in Luik gebouwd kunnen worden, maar ergens anders. "Bijvoorbeeld in de regio Maastricht."
Alibaba verkiest Luik boven Weert en Maastricht. "De eerste vliegtuigen voor Singles’ Day zijn vanuit Hangzhou naar Luik vertrokken," zei Terry von Bibra, de Europese topman van het Chinese internetconglomeraat in het FD.
De bezoeken aan verschillende Europese steden en politici, onder wie ook Mark Rutte, blijven vooralsnog zonder concreet resultaat. Al houdt Von Bibra de deur open voor verdere uitbreiding, in welke vorm dan ook. "Nederland is een extreem belangrijk land met een rijke handelsgeschiedenis, dat is een boodschap die Jack Ma, onze topman, op meerdere momenten heeft herhaald. Er is veel talent op het gebied van handel en inkoop."
Over de vorm van die open deur laat Von Bibra zich niet uit: "We hebben onze ogen altijd open als zich goede kansen voordoen. Wat dat precies zal zijn, kan ik niet zeggen totdat we ook daadwerkelijk iets gaan doen. Het kan om een van de door u genoemde dingen gaan [distributie- of datacentrum], maar net zo goed iets anders. We stellen ons iedere keer de vraag: stelt deze investering ons in staat dingen sneller of beter te doen? We investeren niet met financiële motieven. Elke investering moet een missend stukje zijn binnen de Alibaba-puzzel, grensoverschrijdende handel makkelijker maken bijvoorbeeld. Daarvoor heb je een logistiek centrum nodig."
#1
Je moet het inderdaad niet willen. Zowel Nederland niet, als Alibaba.
Het daadwerkelijk uitvoeren van het werk mag namelijk niets kosten. Het pakketten bezorgen staat niet echt bekend om de goede banen. Daarnaast veel extra vrachtvluchten richting Nederland die zorgen voor uitstoot en vervuiling.
Dozen schuiven op zijn Chinees … weinig toegevoegde waarde
Uitzondering is wellicht de treinverbinding met China die 2 kanten op gaat.
Paard van Troje?