Het Amerikaanse culinair erfgoed ligt onder vuur. American cheese, de basis van Mac & Cheese, de smaakkampioen van de naoorlogse generaties, heeft het verloren bij de moderne jeugd. Toch is er hoop.
De millennials hebben het weer gedaan, schrijft Bloomberg. Steeds meer fastfoodketens vervangen het plakje Amerikaanse kaas op de hamburger, grote liefde van oudere generaties, door andere, hippere soorten.
De koffie-en-broodjesketen Panera Bread heeft de Amerikaanse versie bijvoorbeeld vervangen door een combo van fontina, cheddar, monteau en gerookte Gouda. De omzet steeg.
Dat geldt niet voor de omzet van de nationale kaas. Die daalt al 4 jaar op rij, op de Chicago Mercantile Exchange - de Amerikaanse handelsbeurs voor landbouwproducten.
Volgens Bloomberg komt het door de millennials, die voedsel willen dat ‘herkenbaar is en uit te spreken.’ De generatie die geboren werd in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw eet het liefst onbewerkt voedsel zonder toevoegingen en conserveermiddelen. En de Amerikaanse kaas - 'stopverf' volgens Europese kaasliefhebbers - is nu juist flink bewerkt. Van de karakteristieken van oorspronkelijke industriële cheddar die ooit in de VS werd uitgevonden vanwege zijn houdbaarheid en gemak, is weinig terug te vinden. Amerikaanse 'stopverf-kaas' was tijdenlang populair omdat de plakjes zich heel voorspelbaar gedroegen in allerlei toepassingen, zowel thuis en in de industrie als op een Big Mac.
Copyright: Bloomberg
Bloomberg laat zien dat de prijs van American Cheese de afgelopen jaren flink is gedaald. Het blijft gemaakt worden omdat het bijproduct - wei, grondstof voor eiwitrijke voedings- en sportsupplementen - steeds gewilder wordt. De kaas moet maar kan daardoor ook steeds goedkoper worden.
De makers van échte kaas hebben daarentegen de wind in de zeilen. Het aantal zelfstandige kaasproducenten is tussen 2000 en 2017 gestegen met 40%.
Dat lijkt heel wat maar de bedrijven blijven een ambachtelijke maatje houden, zegt Matt Gould van de Dairy & Food Market Analyst. Dat het wel grootser kan, bewijst de van oorsprong Nederlandse Marieke Penterman. Zij begon in 2006 met het maken van Goudse kaas in de Amerikaanse staat Wisconsin en werd daar zelfs wereldkampioen mee. Voor haar kaas heeft ze, geheel in lijn met de trend, door het hele land afnemers gevonden. Penterman heeft inmiddels 35 man personeel in dienst om haar kaasfabriekje genoeg te kunnen laten produceren.
Dit artikel afdrukken
De koffie-en-broodjesketen Panera Bread heeft de Amerikaanse versie bijvoorbeeld vervangen door een combo van fontina, cheddar, monteau en gerookte Gouda. De omzet steeg.
Dat geldt niet voor de omzet van de nationale kaas. Die daalt al 4 jaar op rij, op de Chicago Mercantile Exchange - de Amerikaanse handelsbeurs voor landbouwproducten.
Volgens Bloomberg komt het door de millennials, die voedsel willen dat ‘herkenbaar is en uit te spreken.’ De generatie die geboren werd in de jaren '80 en '90 van de vorige eeuw eet het liefst onbewerkt voedsel zonder toevoegingen en conserveermiddelen. En de Amerikaanse kaas - 'stopverf' volgens Europese kaasliefhebbers - is nu juist flink bewerkt. Van de karakteristieken van oorspronkelijke industriële cheddar die ooit in de VS werd uitgevonden vanwege zijn houdbaarheid en gemak, is weinig terug te vinden. Amerikaanse 'stopverf-kaas' was tijdenlang populair omdat de plakjes zich heel voorspelbaar gedroegen in allerlei toepassingen, zowel thuis en in de industrie als op een Big Mac.
Copyright: Bloomberg
Bloomberg laat zien dat de prijs van American Cheese de afgelopen jaren flink is gedaald. Het blijft gemaakt worden omdat het bijproduct - wei, grondstof voor eiwitrijke voedings- en sportsupplementen - steeds gewilder wordt. De kaas moet maar kan daardoor ook steeds goedkoper worden.
De makers van échte kaas hebben daarentegen de wind in de zeilen. Het aantal zelfstandige kaasproducenten is tussen 2000 en 2017 gestegen met 40%.
Dat lijkt heel wat maar de bedrijven blijven een ambachtelijke maatje houden, zegt Matt Gould van de Dairy & Food Market Analyst. Dat het wel grootser kan, bewijst de van oorsprong Nederlandse Marieke Penterman. Zij begon in 2006 met het maken van Goudse kaas in de Amerikaanse staat Wisconsin en werd daar zelfs wereldkampioen mee. Voor haar kaas heeft ze, geheel in lijn met de trend, door het hele land afnemers gevonden. Penterman heeft inmiddels 35 man personeel in dienst om haar kaasfabriekje genoeg te kunnen laten produceren.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een gat in de markt voor onze rauwmelkse boerenkazen
Het blijft gemaakt worden omdat het bijproduct - wei, grondstof voor eiwitrijke voedings- en sportsupplementen - steeds gewilder wordt.
Wie had dat ooit gedacht? Kaas een afvalproduct van voedingssupplementen.