Sommige bezoekers kwamen speciaal voor InsectSpace naar Nederland om te luisteren naar het brede scala aan sprekers over het eten van insecten. Wetenschappers, fooddesigners en ondernemers bogen zich allemaal over dezelfde vragen: 'hoe krijgen we insecten in het Westerse voedingspatroon' en 'hoe overwinnen we de afkeer tegen het eten van insecten?' Het publiek was veelal jong, wat de jonge start-up cultuur mooi weerspiegelt. Ook waren er veel studenten uit Wageningen zelf. Vincenzo Fogliano, voedingswetenschapper aan de WUR, keek er niet van op: “Wageningse studenten zijn gek genoeg.”


Waarom zouden we überhaupt insecten eten?
Insecten zijn een goed alternatief voor het eten van 'gewone' dierlijke producten als vlees, vis en zuivel. Massimo Reverberi, oprichter van Bugsolutely, legt het via Skype uit: met de uitstoot van broeikasgassen, land-, voer-, en waterverbruik zijn insecten vele malen efficiënter. Joop van Loon, hoogleraar entomologie, licht toe dat insecten een voedzaam alternatief zijn: de eiwit-samenstelling is vergelijkbaar met die van dierlijke producten. Het gemiddelde eiwitpercentage ligt zelfs wat hoger dan bij dierlijke producten, al hebben insecten vaak minder essentiële aminozuren. Ook voor vetten zijn insecten een goed alternatief.

InsectSpace
Massimo Reverberi legt de relatieve milieu impact van insecten uit, Iris de Koning

Insecten kunnen niet alleen voor menselijke consumptie worden gebruikt, maar ook als eiwitrijke component van veevoer. Marleen Vrij van New Generation Nutrition rekende het uit; als 1% van de veevoergrondstoffen (zoals mais en soja) wordt vervangen door insecten is er alleen al in Nederland 225.000 ton verse insecten nodig. Een afzetmarkt met een groot potentieel, waar insectenkweker Proxit op inspeelt met zijn zwarte soldaatvliegfabriek. Proxit kan per week 35 ton insecten produceren.

'7 P's'
Hoe maken we insectenproducten succesvol? David Mellet van Little Food vatte het prachtig samen met de 7 P’s: Products and pleasure, Price, Promotion, Partnership, Psychological barriers, and Policy.

‘Maak je een slecht product, dan verpest je het voor iedereen’
Het product moet goed en lekker zijn. Dat klinkt als een open deur, maar is in de insecten-industrie extreem belangrijk. “Maak je een slecht product, dan verpest je het voor iedereen”, aldus Mellet. “Supermarkten hebben dan een slechte ervaring met insecten en durven het vervolgens niet meer aan met een andere ondernemer.” Hetzelfde geldt voor consumenten.

Maak je een slecht product, dan verpest je het voor iedereen
Een hoge of juist lage prijs?
Op dit moment zijn insectenproducten nogal duur door de relatief kleine productievolumes. Maar hoe meer je van een product kunt maken, hoe lager de prijs wordt. Tijdens de conferentie kwam de vraag op of dat wel wenselijk is. Iemand uit het publiek haalde een juist in het British Food Journal verschenen onderzoek aan. Hieruit bleek dat consumenten denken dat een insectenproduct van hogere kwaliteit is wanneer de prijs hoger is. Prachtig samengevat door Evelien Donkers van het bekende insectenmerk Jimini’s: “Hoge prijzen werken voor ons”.

'To crawl or not to crawl, that is the question'
Volgens Mellet kost het maar 5 seconden om over de afkeer heen te komen en het insect tóch in je mond te stoppen - al had ik er zelf iets langer voor nodig. Maar ik wilde natuurlijk geen pussy zijn. “Je moet mensen meenemen in het verhaal: de typische storytelling bij marketing.”

De vraag waar niemand het echt met elkaar over eens was: laat je op je de verpakking duidelijk met een afbeelding zien dat er insecten in zitten? En mogen de insecten te herkennen zijn in het product zelf?

Mensen eten insecten om een van 3 redenen: avontuur, duurzaamheid of gezondheidsaspecten
Katja Gruiters, fooddesigner, is hier helemaal voor. Ze ontwikkelde een ‘insectenmolen’ waarmee je in plaats van zout, insecten over je salade of soep kunt malen. Zo zie je tenminste nog wel dat het insecten zijn, maar dan mooi gecombineerd met wat kleurrijke kruiden. Max Kramer en Baris Ozel van Bugfoundation hebben hier heel andere ideeën over: verstop ze gewoon. Hun visie lijkt te werken, want ze hebben de eerste insectenburger van Duitsland geïntroduceerd en zijn de afgelopen jaren flink gegroeid.

Lee Cadesky van C-Fu Foods en One Hop Kitchen had een mooie redenatie: “mensen eten insecten om een van 3 redenen: avontuur, duurzaamheid of gezondheidsaspecten. Vijftien gram aan insecten voor een hele hoge prijs verkoopt beter dan bijvoorbeeld pasta waarin insecten zijn verwerkt die je niet meer terug vindt. Je kunt extra vragen voor de ‘ervaring’ van het insecten eten.” Met andere woorden: maak insecten vooral duur, exclusief en spannend om de consument te helpen zijn afkeer te overwinnen.

‘Er moet meer top-down worden geregeld’
Het liefst zou Mellet insecten eten ook politiek op de agenda zetten. “Verplicht één keer per week insecten eten als maaltijd op school”.

De politiek speelt namelijk ook uit een ander oogpunt een belangrijke rol. Sinds begin 2018 is de Novel Food wetgeving geldig in heel Europa. De procedure om een insectensoort te legaliseren, duurt ongeveer 1 jaar. Wanneer een soort eenmaal goedgekeurd is, kan deze worden verwerkt in alle producten en verkocht in heel Europa. Dit is de voornaamste reden dat er maar een klein aantal insectensoorten worden gebruikt: sprinkhanen, meelwormen, krekels en buffalo wormen.

‘Samenwerking is cruciaal’
Mellet van Little Food: “Er moet waarde worden gecreëerd voor insecten in het algemeen, niet alleen voor het eigen merk. Samenwerking is hierbij cruciaal.”

Nu rest maar één vraag: zou jij insecten (durven) eten?

InsectSpace insectenproducten
Insectenproducten vanuit de hele wereld, Iris de Koning
Dit artikel afdrukken