Acht op de 10 jonge Amerikaanse millennials, de generatie die werd geboren tussen 1981 en 2001, eet wel eens een vleesvervanger. Van de non-millennials doet de helft dat. Zes op de tien Amerikanen geven aan minder vlees te willen eten. Onder de millennials is dat driekwart. Dat is een opmerkelijke ontwikkeling in het land met de grootste vleesconsumptie ter wereld.
Dat schrijft Foodnavigator-USA op basis van een rapport over vleesvervangers van marktonderzoeksbureau Mintel.
“Eiwitalternatieven (voor vlees -red) vallen uiteen in twee kampen: eieren en de rest,” aldus marktanalist Billy Roberts in het Mintel-rapport. Nu eieren weer gezond zijn verklaard, neemt de consumptie toe. Maar “vleesvervangers zijn nog een nichemarkt en vragen om voorlichting, omdat een flink deel van de consumenten nog vreesachtig is als het gaat om het bereiden van vleesvervangers.”
De hamvraag: wat wil de consument?
De vraag die speelt voor producenten is wat de consument wil van vleesvervangers. “Als het product er op de verpakking niet smakelijk uit ziet, dan zal niemand het willen proberen. Belangrijker is dat als het niet goed smaakt, de consument het niet nog een keer zal kopen,” aldus Patty Johnson, expert in aankoopgedrag bij Mintel.
Uit het onderzoek van Mintel blijkt dat Amerikaanse consumenten de voorkeur geven aan vleesvervangers die lijken op bekende vleesproducten, zoals nuggets en hamburgers. In Nederland werd recent de vega-rookworst van Unox gelanceerd, die sprekend op een gewone rookworst lijkt, maar die in smaak nogal tegenvalt.
Vleesvervangers zijn een snelle groeimarkt, waar ook exporterende Nederlandse bedrijven van profiteren.
Dit artikel afdrukken
“Eiwitalternatieven (voor vlees -red) vallen uiteen in twee kampen: eieren en de rest,” aldus marktanalist Billy Roberts in het Mintel-rapport. Nu eieren weer gezond zijn verklaard, neemt de consumptie toe. Maar “vleesvervangers zijn nog een nichemarkt en vragen om voorlichting, omdat een flink deel van de consumenten nog vreesachtig is als het gaat om het bereiden van vleesvervangers.”
De hamvraag: wat wil de consument?
De vraag die speelt voor producenten is wat de consument wil van vleesvervangers. “Als het product er op de verpakking niet smakelijk uit ziet, dan zal niemand het willen proberen. Belangrijker is dat als het niet goed smaakt, de consument het niet nog een keer zal kopen,” aldus Patty Johnson, expert in aankoopgedrag bij Mintel.
Uit het onderzoek van Mintel blijkt dat Amerikaanse consumenten de voorkeur geven aan vleesvervangers die lijken op bekende vleesproducten, zoals nuggets en hamburgers. In Nederland werd recent de vega-rookworst van Unox gelanceerd, die sprekend op een gewone rookworst lijkt, maar die in smaak nogal tegenvalt.
Vleesvervangers zijn een snelle groeimarkt, waar ook exporterende Nederlandse bedrijven van profiteren.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zeer recent onderzoek onder 1049 Canadezen door de universiteit van Halifax gaf een paar verrassende uitkomsten. Bijna 10% van de Canadezen eet vegetarische of veganistisch, het hoogste cijfer ooit. Die cijfers bleken bij mensen onder 35 jaar oud drie keer zo hoog dan bij mensen boven 49. In British Columbia, met de hippe stad Vancouver, liggen de relatieve cijfers voor mensen onder 35 nog veel hoger. Ook in Australië zijn soortgelijke signalen waarneembaar. De trend is onmiskenbaar, jonge mensen keren zich vaker af van vlees. Dat betekent nogal wat als jongeren ouder worden en kinderen op gaan voeden. De groei van de verkoop van alternatieve producten voor vlees overtreft intussen de verwachting. Dacht Euromonitor in 2016 nog dat in Nederland de relatieve verkopen van vleesvervangers 1% van de vleesverkopen zouden bedragen in 2020, in 2018 is dat cijfer al 2,4%, meer dan dubbel zoveel. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Of het allemaal achter de komma klopt is niet zo relevant, de trend is zeer duidelijk waarneembaar. De groei van de verkoop van vleesvrij accelereert.
Uit het onderzoek van Mintel blijkt dat Amerikaanse consumenten de voorkeur geven aan vleesvervangers die lijken op bekende vleesproducten, zoals nuggets en hamburgers.
hè hè, hoeven we eindelijk die eeuwige vraag waarom vleesvervangers op vlees moeten lijken ook niet meer te beantwoorden. Leest Wouter Klootwijk ook mee? :-)
Heel veel consumenten zijn blijkbaar bereid hun eetgewoonten te veranderen.
Ik ben hoopvol dat bedrijven in veevoeder en bedrijven die dieren fokken of slachten, snel overgaan op andere producten. Op die wijze kan de transitie naar minder dierlijke producten snel gaan.
Het is misschien wel een goed idee om veevoer fabrikanten hierbij te betrekken. Die zijn gewend om naar voedingswaarde van hun producten te kijken. Op dit moment is hondenvoer qua voedingswaarde stukken beter dan de zgn. "vleesvervangers" vermoed ik.
#3 Gert.
"Op dit moment is hondenvoer qua voedingswaarde stukken beter dan de zgn. "vleesvervangers" vermoed ik.."
Inderdaad Gert.. En dat bevestigt maar één ding:
Dat vega geen fok te maken heeft met ethiek, maar met degoût van vlees. Zelfs niet met dierenleed. Simpel bewijs is de dieronvriendelijke wijze waarop dieren in Nederland voor meer dan een miljard euro jaarlijks op ziekelijke wijze als stupide knuffels gebruikt en geëxploiteerd worden op een betonnen balkon van 3m2, die niets met hun natuurlijke animale behoeften te maken heeft. En dat dat nooit stuit op kritiek van de hypocriete PvdD..
En de vega-ethiek is om de simpele reden eco-(!)fake, omdat inderdaad grosso modo alle bejubelde vega-food-junk zodanig à la Unilever gepimpt wordt, dat van biologisch of natuurlijk totaal geen sprake is, en elke kritische foodie om die reden al zijn/haar/onzijdige neus er voor ophaalt.
De keus voor meat-look-a-likes is 'marketing wise' identiek is aan de keus voor een Golf, of een Nissan.
De vraag wordt nu !
Waarom die degout voor vlees ?
- Teloorgang van zelf koken ?
- Gebrek aan voedingsonderwijs ?
- Onbekend met dieren; en dat er b.v. aan een vis een kop zit, en binnenin graten ?
- Smetangst, vieze vingers, bloed aan de poten, te veel werk ?
Sorry, ik kan identieke argumentatie naar voren brengen waarom analoog aan geen vlees, men ook geen boeken meer leest en continue faespoept. Of heil zoek in de meest stupide verslaafdheid aan hedonisme.
Maar….
Foodlog mag onderhand, de komkommertijd is voorbij ondanks een prettig symptoom van de opwarming van de aarde vandaag…., het gestegel over nep-vlees van wekelijkse dosering van mij naar een maandelijkse terug brengen.
Het lijkt verdorie hier wel, conform de ‘Hidden persuaders’ (Vance Packard), een vorm van sluik-promotie !
Hans #4 Wat is nou eigenlijk je probleem? Er is een trend aan de gang die blijkbaar omarmd wordt door jongere generaties, soit. Moeten ze verplicht blijven eten zoals jij dat lekker vindt? Moet jouw mening norm zijn? Bepaal jij wat lekker is? Moeten we de Chinees en de pizza ook maar verbieden, omdat het allemaal modernistische import is in onze oerHollandse stamppot traditie? Wetenschappers zijn wellicht best geïnteresseerd in de oorzaken van die vegatrend, maar voor het overige gaat de markt gewoon verder, volgt marktcijfers en speelt in op de vraag, of jij nu tot in lengte van dagen een konijn in je schuurtje slacht of niet.
Terug naar je probleem. Wat wil je nou eigenlijk? Moeten we allemaal gaan eten volgens Hans' Handboek voor Lekker Eten met veel kreeft, lapin en mossels? Of mag Foodlog niet meer schrijven over moderne foodtrends? Of wil je gewoon een publicatieverbod voor vegetariërs? Waar wil je precies naartoe?