Dat schrijft Foodnavigator-USA op basis van een rapport over vleesvervangers van marktonderzoeksbureau Mintel.

“Eiwitalternatieven (voor vlees -red) vallen uiteen in twee kampen: eieren en de rest,” aldus marktanalist Billy Roberts in het Mintel-rapport. Nu eieren weer gezond zijn verklaard, neemt de consumptie toe. Maar “vleesvervangers zijn nog een nichemarkt en vragen om voorlichting, omdat een flink deel van de consumenten nog vreesachtig is als het gaat om het bereiden van vleesvervangers.”

De hamvraag: wat wil de consument?
De vraag die speelt voor producenten is wat de consument wil van vleesvervangers. “Als het product er op de verpakking niet smakelijk uit ziet, dan zal niemand het willen proberen. Belangrijker is dat als het niet goed smaakt, de consument het niet nog een keer zal kopen,” aldus Patty Johnson, expert in aankoopgedrag bij Mintel.

Uit het onderzoek van Mintel blijkt dat Amerikaanse consumenten de voorkeur geven aan vleesvervangers die lijken op bekende vleesproducten, zoals nuggets en hamburgers. In Nederland werd recent de vega-rookworst van Unox gelanceerd, die sprekend op een gewone rookworst lijkt, maar die in smaak nogal tegenvalt.

Vleesvervangers zijn een snelle groeimarkt, waar ook exporterende Nederlandse bedrijven van profiteren.
Dit artikel afdrukken